Παραλία Θεσσαλονίκης

4 συν 1 απαντήσεις για το «ντεκ» στην Παλιά Παραλία

Από τον Δημήτρη Μήτρου Τεχνικό σύμβουλο του Δ. Θεσσαλονίκης

Η παλιά παραλία της Θεσσαλονίκης, σφύζει από ζωή όλες τις ώρες της ημέρας. Από τη μια, οι κάτοικοι – επισκέπτες που κάνουν τις βόλτες τους στο πλακόστρωτο και από την άλλη η «κορεσμένη» από αυτοκίνητα Λεωφόρος Νίκης, συνθέτουν ένα σκηνικό “μποτιλιαρισμένο” τόσο για τον επισκέπτη όσο και για τον μόνιμο κάτοικο της πόλης.

Πρόσφατα, η διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης προχώρησε στην προκήρυξη αρχιτεκτονικού διαγωνισμού ιδεών για την κατασκευή ξύλινου καταστρώματος στην Παλιά Παραλία. Το έργο προβλέπεται και στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ 2021), παράλληλα με τη μετατροπή της Λεωφόρου Νίκης σε οδό ήπιας κυκλοφορίας εφόσον ολοκληρωθεί το μετρό και το fly over.

Ο Τεχνικός Σύμβουλος του Δημάρχου, κ. Δημήτρης Μήτρου, απαντά στο cityportal.gr,  στην Χαρά Αγριδιώτη και στον Κλεόβουλο Χατζηβασιλείου για το έργο και ό,τι αφορά την υλοποίησή του.

  • Ποιος ο οδικός χάρτης του έργου στο εξής; Πώς προχωράμε μετά τον διαγωνισμό ιδεών;
    Καταρχάς το χρονοδιάγραμμα είναι συγκεκριμένο.
    Δηλαδή μέχρι τις 18 Απριλίου ο Δήμος Θεσσαλονίκης θα δεχθεί προτάσεις στο πλαίσιο του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού ιδεών που έχει προκηρυχθεί ήδη. Από εκεί και πέρα, θα υπάρξει αποτέλεσμα από την Ανεξάρτητη Επιτροπή την οποία ορίζει με κλήρωση το αρμόδιο υπουργείο, μέσα στον Ιούνιο.
    Παράλληλα με αυτή τη διαδικασία, ήδη η Διεύθυνση Αστικού Σχεδιασμού και Μελετών σε συνεργασία με ειδικό σε παρόμοια έργα σύμβουλο, έχουν σχεδιάσει έναν οδικό χάρτη για τις διαδικασίες ωρίμανσης και ειδικά για την παραχώρηση από την Κτηματική Υπηρεσία τόσο ενός κομματιού το οποίο της ανήκει επί του κρηπιδώματος της παλιάς παραλίας, όσο και του θαλάσσιου χώρου στον οποίο θα εκτείνεται το ντεκ.
    Μάλιστα αυτή την εβδομάδα θα υπάρξει και σχετική συνάντηση εργασίας για αυτό το θέμα με εκπροσώπους της Κτηματικής Υπηρεσίας.
    Ουσιαστικά, αυτή θα είναι η πρώτη φάση του έργου, που αφορά τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, την προπαρασκευή αδειοδοτήσεων και παραχώρησης της έκτασης και του θαλασσίου χώρου.
    Από εκεί και πέρα φιλοδοξούμε ότι μέχρι το Φθινόπωρο θα προκηρυχτεί ο διαγωνισμός για τις υπόλοιπες μελέτες του έργου, όπως πχ τις μελέτες στατικών, τις αρχιτεκτονικές μελέτες της εφαρμογής, που χρειάζονται για να γίνει το ντεκ. Όλες αυτές οι μελέτες θα προκηρυχθούν με ανοιχτό ηλεκτρονικό διαγωνισμό, όπως προβλέπει η νομοθεσία, για να βγει ανάδοχος μέσα στο 2022 – αρχές του 2023, για τη μελέτη. Από εκεί και πέρα ανάλογα με τον χρόνο που θα γίνει η μελέτη, θεωρούμε ότι μέσα στο 2023, θα δημοπρατηθεί και το έργο.
  • Υπάρχει κάποια εκτίμηση σχετικά το πότε θα ολοκληρωθεί, μετά την επιλογή αναδόχου, το έργο;
    Καλώς εχόντων των πραγμάτων, εμείς λέμε ότι μέσα στο 2023, θα γίνει ο διαγωνισμός για να κατασκευαστεί το ντεκ.
    Πόσος χρόνος για την κατασκευή του έργου εξαρτάται από την τεχνική οριστική λύση. Δεν μπορούμε να το ξέρουμε από τώρα, αλλά δεν νομίζω ότι θα υπερβεί τους 12-14 μήνες αφού έχουμε ανάδοχο για το έργο. Στόχος είναι η υλοποίηση του έργου έως και το 2025, όπως αναφέρεται και στο ΣΒΑΚ.
    Πρέπει να τονίσουμε ωστόσο,  ότι για τις διαδικασίες ωρίμανσης έργων, ειδικά σε αυτή την περίοδο της πανδημίας που απαιτείται συνεργασία από πολλές υπηρεσίες, όταν γίνεται μια εκτίμηση για τους χρόνους, πάντα υπάρχει και μια παράμετρος κατά νου ότι μπορεί και να μην τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα λόγω δυσκολιών ανωτέρας βίας.
    Πρέπει να λάβουμε δηλαδή υπόψη μας ότι αυτά όλα γίνονται με ανοιχτές διαγωνιστικές διαδικασίες και όχι με απευθείας αναθέσεις, που και αυτό απαιτεί χρόνο. Δεν είναι τόσο κατασκευαστική όσο διαδικαστική η δυσκολία. Είναι δύσκολο να αντιπαρέλθεις αυτά τα προβλήματα όταν εμπλέκονται πολλοί φορείς.
  • Δεδομένου ότι το έργο θα εκτείνεται από τον Α’ προβλήτα του ΟΛΘ έως τον Λευκό Πύργο, υπάρχει πρόβλεψη για σύνδεση με θαλάσσια συγκοινωνία μελλοντικά; Η μελέτη για τη θαλάσσια αστική συγκοινωνία Θεσσαλονίκης περιλάμβανε και στάσεις στην Πλατεία Ελευθερίας και στο Δημαρχείο.

Όλα αυτά έχουν τεθεί φυσικά υπόψη τόσο στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό και θα τεθούν έπειτα και στους μελετητές, ανάλογα και με την ωρίμανση του έργου της θαλάσσιας συγκοινωνίας, όταν θα φτάσουμε στο στάδιο των οριστικών μελετών.

  •  Στο πλακόστρωτο της παλιάς παραλίας, πέρα από την εικόνα, υπάρχουν και σημάδια διάβρωσης  σύμφωνα με την Κτηματική Υπηρεσία, διότι δεν έχουν γίνει εργασίες τα τελευταία 40 – 50 χρόνια.  Συμπεριλαμβάνονται στον σχεδιασμό του έργου προβλέψεις – μελέτες για τις διαβρώσεις στο κρηπίδωμα της παλιάς παραλίας;

Ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ιδεών, ουσιαστικά θα αντιμετωπίσει τόσο το αισθητικό όσο και το λειτουργικό κομμάτι. Θα “πέσουν” δηλαδή ιδέες για το πως θα γίνει τόσο η διαμόρφωση της παλιάς παραλίας όσο και η διασύνδεσή της με άλλους μεγάλους άξονες που είναι κάθετοι σε αυτήν, όπως για παράδειγμα ο άξονας της πλατείας Αριστοτέλους, που και εκεί αυτό το διάστημα θα προχωρήσουμε με μελέτες.

Στη συνέχεια θα υπάρξουν σχετικές μελέτες, όπως για παράδειγμα μελέτη στατικών, που θα γίνουν μετά τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό. Όλα αυτά τα προβλήματα θα τεθούν φυσικά στη φάση των μελετών. Θα γίνουν αναγνωριστικές εργασίες, για την έδραση και την αντιστήριξη όλων αυτών των έργων, θα γίνουν γεωτρήσεις από γεωτεχνικούς. Θα υπάρχουν όλα αυτά. Δηλαδή θα είναι έργο για την κατασκευή του «καταστρώματος» για την επέκταση της παραλίας, αλλά παράλληλα θα ελεγχθεί το υπάρχον κρηπίδωμα.

  • Τι γίνεται όσον αφορά τον προϋπολογισμό και τη χρηματοδότηση του έργου;

Όσον αφορά τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, το ποσό είναι της τάξεως των 40 χιλιάδων ευρώ περίπου και η χρηματοδότηση είναι από ιδίους πόρους του Δήμου.
Ο προϋπολογισμός των μελετών που θα ακολουθήσουν είναι εξασφαλισμένος από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για Έργα Τουρισμού. Είχε εξασφαλιστεί ένα συνολικό ποσό 1.080.000 ευρώ, το οποίο προορίζεται τόσο για τις μελέτες εφαρμογής του άξονα της Αριστοτέλους όσο και του παραλιακού ντεκ.
Ο ακριβής προϋπολογισμός των έργων, θα καθοριστεί ανάλογα με την τεχνική οριστική λύση, δεν μπορούμε να τον ξέρουμε από τώρα, όμως υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και θα υποβάλλουμε σχετική πρόταση στο ΕΣΠΑ όταν ολοκληρωθούν οι μελέτες.

Ένα σύντομο ιστορικό για το ξύλινο κατάστρωμα

Μια πρόταση διαπλάτυνσης της παλιάς παραλίας είχε ακουστεί από τη δεκαετία του 1990. Εκείνη η πρόταση προέβλεπε το μπάζωμα της παλιάς Παραλίας. Η ιδέα έπεσε  ξανά στο τραπέζι,  για δημόσιο διάλογο το 2009 από τον Σπύρο Βούγια και τον Σταύρο Κωνσταντινίδη. Το 2013 ο τότε αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Σταύρος Καλαφάτης, έβαλε εκ νέου στο πρόγραμμα την πρωτοβουλία για την κατασκευή του ντεκ.Το 2014, το deck της παραλίας ήταν βασικός στόχος στο πρόγραμμα των «Εντάξει», με επικεφαλή τον Στ. Καλαφάτη, ως υποψήφιος για τον δημαρχιακό θώκο.

Το 2018  το έργο εντάχθηκε στο πρόγραμμα του υπουργείου Υποδομών μετά από επιστολή του Γιάννη Μπουτάρη, στον τότε υπουργό υποδομών Χρήστο Σπίρτζη.

Το 2020 Τον δρόμο για την επέκταση της παλιάς παραλίας από τον Λευκό Πύργο έως το λιμάνι, άνοιξε η διοίκηση του δημάρχου, Κωνσταντίνου Ζέρβα και το έργο Το έργο εντάχθηκε στο Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου. Περιλαμβάνεται στο ΣΒΑΚ 2021 με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2025.

Στις 16 Φεβρουαρίου 2022 προκηρύχθηκε ο Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός Ιδεών, για τη «Κατασκευή ξύλινου καταστρώματος επί πασσάλων (DECK) στην παλιά παραλία Θεσσαλονίκης».

Πηγή Alexis Athanatos/ Παλιές Φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης
Πηγή Alexis Athanatos/ Παλιές Φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης

 

Η παλιά παραλία του τέλους του 19ου αιώνα σε καρτποστάλ σταλμένη το 1900 Πηγή Papaikonomou Nikolaos / Παλιές φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης

#Θεσσαλονίκη #παλία παραλία #ντεκ

Συνέντευξη: Xαρά Αγριδιώτη  – Κλεόβουλος Χατζηβασιλείου

Ακολουθήστε το cityportal.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις Διαβάστε για Συναυλίες, Σινεμά, Θέατρο, βιβλία, τέχνες, εκδρομές στην ατζέντα (ημερολόγιο) αλλά και όλα τα Τελευταία νέα από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον Κόσμο, σήμερα, τώρα που συμβαίνουν.

 

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα | Ενημερωθείτε