Η Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΚΘΒΕ κ. Γιαννούλα Καρύμπαλη-Τσίπτσιου, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ κ. Νίκος Κολοβός, ο Αναπληρωτής Καλλιτεχνικός Διευθυντής κ. Νίκος Νικολάου μαζί με τους συντελεστές και τους πρωταγωνιστές της παράστασης.

«Ανδρέας Κάλβος - Αγέλαστο Τέκνο Πολυτέκνου Θεάς» | κριτική

Το θεατρικό δρώμενο  «Ανδρέας Κάλβος – Αγέλαστο Τέκνο Πολυτέκνου Θεάς», παρακολουθήσαμε στο Βασιλικό Θέατρο, συμμετοχή του ΚθβΕ στα 56α Δημήτρια, επετειακό αφιέρωμα στην επανάσταση του 1821 και στον εορτασμό των διακοσίων χρόνων από την έναρξή της (1821-2021).

Το  λογοτεχνικό αναλόγιο, συσπειρώθηκε  σε πολύφωνες αντηχήσεις, στην απήχηση των  Χορικών από τους κύκλους της αρχαίας Τραγωδίας.  Ξετυλίχθηκε  επί σκηνής σε περιδιαβαστικές κινήσεις αναζήτησης, έκθεσης, προτροπής, στοχασμού, ατομικών και ομαδικών απαγγελιών και εξιστορήσεων. Έτσι συνδέθηκε το νήμα των Ωδών και δηλώθηκε  η συνθήκη δημιουργίας και  ποιητικής έμπνευσης, εγγεγραμμένη στην τροχιά της εποχής, ως συνέχεια του  ιστορικού παρελθόντος στο παρόν -του βίου του ποιητή- και το προσδοκώμενο μέλλον του έθνους (σφραγίδα  ταυτότητας – αναγνώριση της ανεξαρτησίας).

Η σκηνοθετική  προσέγγιση, σε ένα  σχεδιάγραμμα ευσύνοπτης  λιτότητας, εστίασε στην δύναμη και στον ήχο της γλώσσας

Το υλικό των μύθων, οι ηρωικές μορφές, το παρελθόν, η Ιστορία, ο αγώνας των Ελλήνων για Ελευθερία και οι φωνές συμπαράστασης, τα επαναστατικά κινήματα και οι πολιτικές της Ευρώπης, οι θυσίες, οι στερήσεις, αλλά και οι περιπλανήσεις, οι επιρροές, σχηματοποιήθηκαν σε ένα υλικό χαρακτηριστικών κειμένων, αναδεικνύοντας την σκέψη του ποιητή και την εποχή με ουσιαστικές υπογραμμίσεις.

Η σκηνοθετική  προσέγγιση, σε ένα  σχεδιάγραμμα ευσύνοπτης  λιτότητας, εστίασε στην δύναμη και στον ήχο της γλώσσας: φωτίζοντας την νοηματική και λυρική  πολυσημία της και  χρωματίζοντας το βίωμα και την ανησυχία του ποιητή για την τύχη της χώρας του, άφησε στον θεατή χώρο συγκίνησης και σκέψης.

Η παράσταση ανέδειξε όψεις της αγωνίας και της έμπνευσης του ποιητή ρυθμολογώντας  το ουσιώδες.  Κατάφερε να δημιουργήσει ατμόσφαιρα κορυφώσεων  και δυναμικές σκηνές με ελάχιστα μέσα  σκευής, όπως φυλλάδες, ένα βιολί, σακίδια ταξιδιών, αλλά  και με προβολές χαρακτηριστικών εικόνων-ντοκουμέντων, όπως  πίνακες ζωγραφικής, βιβλία, μορφές, χάρτες  και  κάποιες μαρτυρίες για τον βίο και την τύχη του έργου του ποιητή.

Οι ηθοποιοί συμμετείχαν ενεργά ως σύνολο και ως μονάδες στο δρώμενο και, με την πλαστικότητα των φωνών και των σωμάτων  τους, ο καθένας έσκυψε  σ’ έναν παλίμψηστο χάρτη, ανασύροντας και αποκαλύπτοντας κάτι από το όραμα και το λυρικό σθένος του αξιακού κώδικα του ποιητή Κάλβου, απαγγέλοντας  αισθηματικά και τραγουδώντας μελωδικά τις επαναστατικές ωδές του, επιχειρώντας μία χειρονομία αθανασίας στην λήθη των καιρών.

Τα μουσικά θέματα έντυσαν  θραυσματικά τις σκηνές με ποικίλα  ηχοχρώματα απηχώντας την νοσταλγία, το επαναστατικό όραμα, την αξία  της αρετής και τις προτροπές του ποιητικού λόγου. Ενός  ποιητικού λόγου, λαϊκού στο βάθος του νοήματός του, παρά το  αρχαίο περίβλημμα της σύνταξής του.  Έτσι συνδυαστικά, με λόγο και μουσική, έκλεισε ο κύκλος της παράστασης, με κάποιες συμπληρωματικές πληροφορίες στην οθόνη της σκηνής σχετικά με την ανακάλυψη του έργου του ποιητή και την ανάδειξη- αναγνώριση της αξίας του, μετά θάνατον, από τις γενιές που ακολούθησαν. Αυτό το χρονικό άλμα του οράματος του αγώνα και της πράξης της ανεξαρτησίας γεφυρώθηκε στην σιωπή, με τον ήχο του βιολιού να ανακρούει την μελωδία του Εθνικού Ύμνου, έργο Επτανήσιων, του μουσουργού Ν. Μάντζαρου και του ποιητή Δ. Σολωμού, στην υπονόηση της αέναης δημιουργίας -και συνομιλίας- της Τέχνης.

Κείμενο Αγγέλα Μάντζιου  | κριτική | cityportal.gr

56α Δημήτρια: Το επετειακό αφιέρωμα “Ανδρέας Κάλβος- Αγέλαστο Τέκνο Πολυτέκνου Θεάς” από το ΚΘΒΕ

56α Δημήτρια: Το επετειακό αφιέρωμα “Ανδρέας Κάλβος- Αγέλαστο Τέκνο Πολυτέκνου Θεάς” από το ΚΘΒΕ

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα | Ενημερωθείτε

Ακολουθείστε το Cityportal.gr στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα τελευταία νέα

Cityportal.gr Live ενημέρωση: O κορωνοϊός λεπτό προς λεπτό στην Ελλάδα και παγκοσμίως