20.4 C
Thessaloniki
22.4 C
Athens

Από τον Περιφερειακό στο «Thessaloniki Flyover» (ΒΙΝΤΕΟ)

Tο παρόν και το μέλλον της μετακίνησης στη Θεσσαλονίκη

Σε… ταινία επιστημονικής φαντασίας παραπέμπουν τόσο οι μακέτες όσο και το βίντεο ενός από τους πλέον εμβληματικούς οδικούς άξονες της Ελλάδας που θα κατασκευαστεί στη Θεσσαλονίκη. Ο λόγος για το «Thessaloniki Flyover» ή διαφορετικά «Υπερυψωμένη Ταχεία Λεωφόρος».

Thessaloniki Flyover

Πρόκειται για ένα «δρόμο πάνω από το δρόμο», έναν εναέριο αυτοκινητόδρομο πάνω από τη σημερινή περιφερειακή οδό! Ένας δρόμος ο οποίος αναμένεται να δώσει ουσιαστικές λύσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης. Προβλέπεται ότι θα ανακουφίσει την ανατολική περιφερειακή οδό με τρεις τρόπους:

  • Θα αυξήσει την κυκλοφοριακή ικανότητα,
  • θα βελτιώσει θεαματικά την οδική ασφάλεια
  • δεν θα επιβαρύνει το περιβάλλον.

Την ίδια ώρα, με αφορμή την επικείμενη κατασκευή του Flyover, μια ιδιαίτερη έρευνα «τρέχει» το τελευταίο διάστημα στο διαδίκτυο. Διεξάγεται από το Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής του ΑΠΘ. Και είναι στο πλαίσιο της διπλωματικής εργασίας της φοιτήτριας κ. Χρυσάνθης Σφυρή του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών.

Οι Θεσσαλονικείς καλούνται να απαντήσουν σε μια σειρά ερωτημάτων για τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούν τον «Περιφερειακό». Ζητείται η γνώμη που φέρουν για αυτόν και κατά πόσο και με ποιον τρόπο προτίθενται να χρησιμοποιήσουν το «Flyover».

Για την έρευνα, το Thessaloniki Flyover αλλά και πολλά μείζονα ζητήματα που αφορούν στον κυκλοφοριακό ιστό της Θεσσαλονίκης, το cityportal.gr συνομίλησε με τον κ. Ιωάννη Πολίτη (Επίκουρος Καθηγητής, Διευθυντής Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής, Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών, ΑΠΘ), τη φοιτήτρια του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών κ. Χρυσάνθη Σφυρή και κατέγραψε τις τοποθετήσεις τους.

«Το Thessaloniki Flyover προσπαθεί να οραματιστεί την λειτουργία της πόλης για τις επόμενες δεκαετίες, να εντοπίσει τις πιθανές δυσλειτουργίες της περιοχής. Παράλληλα θα θέσει τις βάσεις προβληματισμού για τις επόμενες γενεές», υπογραμμίζουν οι κ.κ. Πολίτης και Σφυρή

Η ακτινογραφία του «Thessaloniki Flyover»… του δρόμου που θα «πετάει» πάνω από δρόμο

Thessaloniki Flyover είναι η ονομασία που έδωσε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στο έργο αναβάθμισης της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης.

Flyover«Πρόκειται μία νέα εναέρια υπερυψωμένη ταχεία λεωφόρο που θα έχει μήκος περίπου 9,5 χιλιόμετρα και θα βρίσκεται πάνω από τη σημερινή περιφερειακή οδό. Από το ύψος της Πυλαίας-Πανοράματος μέχρι την περιοχή της Ευκαρπίας-Νοσοκομείου Παπαγεωργίου», αναφέρει η κ. Χρυσάνθη Σφυρή. Θα εξυπηρετεί μέχρι και 4.000 οχήματα την ώρα, με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση.

Θα χρησιμοποιείται μόνο από ελαφρά οχήματα και από οδηγούς που θέλουν να διανύσουν την Ανατολική Περιφερειακή χωρίς εξόδους ή εισόδους. Τα βαρέα οχήματα θα χρησιμοποιούν υποχρεωτικά το επίπεδο 0 της αναβαθμισμένης Περιφερειακής Οδού

Η Αναβαθμισμένη Ανατολική Περιφερειακή Οδός μαζί με την Υπερυψωμένη Ταχεία Λεωφόρο θα έχουν συνολικά χωρητικότητα ίση με 10.000 οχήματα ανά ώρα ανά κατεύθυνση, ενώ όπως σημειώνει η κ. Σφυρή στο Thessaloniki Flyover «δεν προβλέπεται η επιβολή διοδίων».

Μια ρεαλιστική λύση και οι αστοχίες του παρελθόντος

Ως λύση ρεαλιστική και άμεσα εφαρμόσιμη παρουσιάζεται η κατασκευή του Thessaloniki Flyover. Ξεκίνησε να συζητείται από το 2010, απέναντι στην όλο και πιο επιτακτική ανάγκη να αναβαθμιστεί η Ανατολική Περιφερειακή.

Η Θεσσαλονίκη, «θύμα» του κοντόφθαλμου τρόπου σχεδιασμού μεγάλων έργων στην Ελλάδα έχει ήδη εξαντλήσει τα όριά της. Αδυνατεί πλέον να ανταπεξέλθει στην αυξανόμενη κυκλοφοριακή κίνηση και στις σύγχρονες απαιτήσεις. Ουσιαστικά

Αξίζουν της προσοχής μας αυτά που επισημαίνει η κ. Σφυρή: «Οι αρχικές προδιαγραφές σχεδιασμού της Υφιστάμενης Περιφερειακής, που έγιναν τη δεκαετία του 1970, όριζαν δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συν την ΛΕΑ. Καθώς το έργο ακολούθησε την συνήθη πρακτική των μεγάλων έργων στην Ελλάδα με πολύχρονες καθυστερήσεις, διαπιστώθηκε πολύ γρήγορα ότι ήταν υποδιαστασιολογημένο, ότι δηλαδή η ζήτηση χρήσης της οδού δεν μπορούσε να καλυφθεί από την χωρητικότητα σχεδιασμού. Για τον λόγο αυτό, αποφασίστηκε να υπάρξουν τελικά 3 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με πλάτος λωρίδας που σε κάποια σημεία είναι μόλις 3 μέτρα περίπου αντί του ορθού 3,5 μέτρων, χωρίς την ύπαρξη ΛΕΑ, μια εικόνα που δεν ταιριάζει σε έναν σύγχρονο περιφερειακό αστικό αυτοκινητόδρομο όπως αρμόζει στη Θεσσαλονίκη».

Flyover: Λύσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα, αποφόρτιση του Περιφερειακού και Βιώσιμη Κινητικότητα

Αναφορικά με τον τρόπο με τον οποίο αναμένεται το Thessaloniki Flyover να δώσει λύσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Περιφερειακής Οδού ο κ. Πολίτης ξεκινά από τα σημερινά δεδομένα και παραθέτει τις άμεσες αλλαγές που θα επιφέρει η κατασκευή της Υπερυψωμένης Λεωφόρου:

«Σήμερα, η υφιστάμενη Ανατολική Περιφερειακή Οδός της Θεσσαλονίκης, διαδραματίζει δύο ρόλους: από τη μια να εξυπηρετεί τις διαδημοτικές μετακινήσεις του αστικού μητροπολιτικού ιστού της πόλης και από την άλλη να εξυπηρετεί τις διαπεριφερειακές μετακινήσεις από και προς το μεγαλύτερο τουριστικό θέρετρο της Β. Ελλάδος, την Χαλκιδική. Είναι φανερό ότι ο διττός αυτός ρόλος της υφιστάμενης οδού, θα πρέπει σε μεγάλο βαθμό να διαχωριστεί, κάτι που στοχεύει να πετύχει η νέα Υπερυψωμένη Οδός».

Τονίζει δε, ότι «περίπου το 30% των μετακινήσεων που διασχίζουν την Ανατολική Περιφερειακή Οδό της Θεσσαλονίκης αφορούν υπερτοπικές μετακινήσεις. Ως εκ τούτου θα πρέπει με κάποιο τρόπο αυτές να μην επηρεάζουν την καθημερινή λειτουργία της πόλης».

Ένα ακόμα κυκλοφοριακό ζήτημα που σκοπεύει να βελτιώσει η νέα Υπερυψωμένη Λεωφόρος και «δεν έχει τονιστεί όσο θα άρμοζε», υπογραμμίζει ο κ. Πολίτης, «είναι η βελτίωση της διασύνδεσης της Περιφερειακής Οδού με τις κάθετες συνδέσεις του, δηλαδή με περιοχές που βρίσκονται κυρίως εκτός του Μητροπολιτικού ιστού, όπως το Φίλυρο, το Ασβεστοχώρι, το Πανόραμα κ.τ.λ. οι προσβασιμότητα των οποίων σήμερα παρουσιάζεται ιδιαιτέρως προβληματική».

Τέλος, με αφορμή την περιορισμένη επεμβατικότητα του παρελθόντος το έργο του Thessaloniki Flyover προσπαθεί να οραματιστεί την λειτουργία της πόλης για τις επόμενες δεκαετίες. «Ο ορθολογικός Συγκοινωνιακός Σχεδιασμός επιβάλλει την πρόβλεψη των μελλοντικών αναγκών και την κατά το δυνατό ορθολογική στοχοθεσία ανάπτυξης υποδομών έτσι ώστε να διασφαλιστεί ο στόχος της Βιώσιμης Κινητικότητας», παρατηρεί ο κ. Πολίτης.

Ο προϋπολογισμός και οι εκτιμήσεις ολοκλήρωσης του έργου

Επικαλούμενη πηγές του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η κ. Σφυρή μας πληροφορεί ότι: «το έργο αναβάθμισης της Ανατολικής Περιφερειακής του Thessaloniki Flyover, είναι προϋπολογισμού 376 εκατομμυρίων ευρώ. Θα κατασκευαστεί με Σύμπραξη Ιδιωτικού και Δημόσιου Τομέα (ΣΔΙΤ)».

Εκτιμάται δε, ότι «μέχρι το 2026 θα έχει ολοκληρωθεί σύμφωνα με τους ταχύτατους ρυθμούς που προχωράει για ένα τόσο μεγάλο δημόσιο έργο».

Η διάρκεια της σύμβασης των δυο μερών θα διαρκέσει 30 χρόνια. Τα πρώτα 4 αφορούν την κατασκευή ενώ όπως επισημάνθηκε, το έργο δεν θα έχει διόδια κατά τη περίοδο λειτουργίας του. Οι πληρωμές του αναδόχου θα γίνουν με τη μορφή των μηνιαίων πληρωμών διαθεσιμότητας (availability payments).

Μετρό, ελαφρύ τραμ, πεζή μετακίνηση και ποδήλατο

Αρκεί όμως η κατασκευή ενός τόσου πολλά υποσχόμενου έργου όπως είναι το Thessaloniki Flyover να αποσυμφορήσει το κυκλοφοριακό και συγκοινωνιακό δίκτυο της πόλης; Σύμφωνα με τον κ. Πολίτη, «οι παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν προκειμένου να βελτιωθεί η κυκλοφοριακή εικόνα της πόλης, είναι πολλές και διαφορετικές σε στοχοθεσία».

Όπως ενδεικτικά αναφέρει «η Θεσσαλονίκη θα πρέπει τάχιστα να ολοκληρώσει την ανάπτυξη του μετρό. Αυτό θα πρέπει να αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του μεταφορικού συστήματος της ευρύτερης περιοχής». Ο κ. Πολίτης εκτιμά «ότι όπως και στην περίπτωση της Περιφερειακής Οδού, η μεγάλη χρονική καθυστέρηση λειτουργίας του μετρό θα μας οδηγήσει γρήγορα στη διαπίστωση ότι κατασκευάσαμε ένα έργο που γρήγορα θα υπερκορεστεί και ως εκ τούτου θα πρέπει να διερευνήσουμε νέες λύσεις (π.χ. ένα ελαφρύ τραμ) οι οποίες θα εξορθολογήσουν τη λειτουργία του».

Κατά την άποψη του κ. Πολίτη θα πρέπει να δοθεί έμφαση και στην προώθηση της πεζής μετακίνησης αλλά και της μετακίνησης με ποδήλατο. «Η πόλη της Θεσσαλονίκης σε μεγάλο ποσοστό μπορεί να προσπελαστεί με τα πόδια ή με το ποδήλατο. Η κατασκευή ποδηλατόδρομων θα πρέπει να ενισχυθεί περαιτέρω ως βασικό όραμα συγκοινωνιακής πολιτικής. Δεν πρέπει να τίθεται σε αμφιβολία αν κάποια παρέμβαση (π.χ. στην Εγνατία) δεν φαίνεται να αποδίδει άμεσα απτά αποτελέσματα. Το ζήτημα της αλόγιστης χρήσης του Ι.Χ. αυτοκινήτου άλλωστε, αποτελεί μια διαδικασία συμπεριφορικής αλλαγής. Για για να πραγματοποιηθεί χρειάζεται επιμονή, στοχοθεσία παρεμβάσεων αλλά και χρόνο», διασαφηνίζει.

Οι στόχοι της έρευνας και η αξιοποίηση των αποτελεσμάτων

Το Thessaloniki Flyover θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη υπερυψωμένη οδό στην Ελλάδα. Για ένα έργο που αφορά τη Θεσσαλονίκη του μέλλοντος η σχετική έρευνα που διεξάγει το ΑΠΘ έχει ξεχωριστή σημασία.

Η έρευνα, όπως έχει προαναφερθεί, πραγματοποιείται στο πλαίσιο εκπόνησης διπλωματικής εργασίας στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών σε συνεργασία με το Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής του ΑΠΘ. Χρησιμοποιεί παραδοσιακά εργαλεία της επιστήμης του Συγκοινωνιολόγου Μηχανικού, προκειμένου να αξιολογηθεί η δυνητική δυναμική που θα έχει η χρήση της νέας Υπερυψωμένης Λεωφόρου.

«Στόχος μας είναι να δούμε τι πραγματικά οι χρήστες της οδού πιστεύουν και κατά πόσο θα χρησιμοποιήσουν το Flyover. Πρόκειται για μία έρευνα που θα δώσει απαντήσεις σε πολλά ερωτήματα και θα προταθούν στοιχεία για περαιτέρω μελλοντική επεξεργασία. Τα αποτελέσματα θα χρησιμοποιηθούν για ερευνητικούς σκοπούς. Αναμένουμε να δούμε το αποτέλεσμα της προσπάθειας αυτής» εξηγεί ο κ. Πολίτης και συμπληρώνει:

«Η ανάλυσή μας χωρίζεται σε δυο μέρη:

  1. το πρώτο αφορά στην αποτύπωση των απόψεων των χρηστών της υφιστάμενης οδού σε λειτουργικά θέματα όπως είναι το επίπεδο εξυπηρέτησης, η ασφάλεια ή άνεση κ.τ.λ.
  2. Στο δεύτερο μέρος χρησιμοποιούμε μια συγκεκριμένη τεχνική προκειμένου να διαπιστώσουμε μέσα από πολλαπλές κάρτες αν ο μελλοντικός χρήστης θα επιλέξει τη νέα ή της υφιστάμενη οδό για μια δεδομένη μετακίνηση».

Flyover – Πως μπορεί ο πολίτης να συμμετάσχει στην έρευνα;

Ο κάθε Θεσσαλονικιός, μπορεί να συμπληρώσει ηλεκτρονικά ένα ερωτηματολόγιο στη διεύθυνση http://shorturl.at/dsvyM

Τονίζεται ότι οι απαντήσεις είναι ανώνυμες, δεν υπάρχουν σωστές ή λάθος απαντήσεις και ως εκ τούτου το μόνο που ζητείται είναι η ειλικρινής ανταπόκριση.

To Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής ΑΠΘ με μια ματιά

Το Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής, αποτελεί την πρώτη μονάδα εκπαίδευσης και έρευνας σε Τριτοβάθμιο Επίπεδο στην Ελλάδα. Εδώ και περίπου 40 χρόνια – από το 1976 που ιδρύθηκε – έχει εκπαιδεύσει χιλιάδες φοιτητές στα πεδία της επιστήμης του Συγκοινωνιολόγου Μηχανικού.

Επιπλέον, έχει συμμετάσχει και συνεχίζει να το κάνει, σε πολυάριθμα έργα μεταφορών είτε Εθνικά είτε Διεθνή. Ορισμένα αντικείμενα ενδιαφέροντος του Εργαστηρίου είναι: Σχεδιασμός των μεταφορών, Οικονομική των μεταφορών, Οδική ασφάλεια, Κυκλοφοριακός έλεγχος, Συστήματα μεταφορών και εφοδιασμού, Δημόσιες συγκοινωνίες, Σχεδιασμός και οργάνωση θαλάσσιων μεταφορών, Σχεδιασμός και οργάνωση εναέριων μεταφορών.

Το Εργαστήριο… επιλέγει κοινόχρηστα οχήματα

Στο πλαίσιο βελτίωσης των συνθηκών της αστικής και περιαστικής κινητικότητας, που αποτελεί πλέον ανάγκη, το Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής στρέφει το ενδιαφέρον του σε εναλλακτικούς και φιλικούς για το περιβάλλον τρόπους μετακίνησης.

Σύμφωνα με τον κ. Ιωάννη Πολίτη, το Εργαστήριο υλοποιεί το διάστημα αυτό ως συντονιστής το έργο CHANGE. Το έργο χρηματοδοτείται από την Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας (ΓΓΕΤ). Ασχολείται με την αξιολόγηση των μορφών μικρο-κινητικότητας (micro-mobility) στη Θεσσαλονίκη.

«Η νέα αυτή τάση, μέσω της χρήσης κοινοχρήστων οχημάτων (σκούτερ, πατίνια, ποδήλατα) αποτελεί μια ολοένα αναπτυσσόμενα αγορά. Υπάρχουν πολλαπλές προκλήσεις, τεχνικές λειτουργικές και νομοθετικές» αναφέρει χαρακτηριστικά στον επίλογό του ο κ. Πολίτης.

Κείμενο: Θοδωρής Κουγιουμτζής

Κάμερα – ρεπορτάζ: Σοφία Γεωργαλή

Ακολουθείστε το Cityportal.gr στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα τελευταία νέα

Διαβάστε όλα τα Τελευταία Νέα (Ελλάδα, Διεθνή) στο Cityportal.gr

Cityportal.gr Live ενημέρωση: O κορωνοϊός λεπτό προς λεπτό στην Ελλάδα και παγκοσμίως

City ΕΞΟΔΟΣ

Τελευταία νέα

Ο ΚΑΙΡΟΣ

Thessaloniki
clear sky
21 ° C
22.7 °
18.7 °
38 %
1.3kmh
0 %
Πα
24 °
Σα
29 °
Κυ
29 °
Δε
29 °
Τρ
24 °