Χένρυ Τζέιμς

Ο Χένρυ Τζέιμς ένας από τους σημαντικότερους Αμερικανούς συγγραφείς του 19ου αιώνα πέθανε στις 28 Φεβρουαρίου 1916.

Η ζωή και το περιβάλλον του Τζέιμς ήταν το ιδανικά για την ανάπτυξη της καλλιτεχνικής του ιδιοσυγκρασίας. Το πατρικό του σπίτι του παρείχε όλη την πνευματική διέγερση που χρειαζόταν. Με επισκέπτες τους πιο διακεκριμένους καλλιτέχνες της εποχής, ο Τζέιμς μάθαινε από μικρή ηλικία όλες τις τελευταίες λογοτεχνικές τάσεις

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη στις 15 Απριλίου 1843 και ήταν γόνος πλούσιας οικογένειας διανοούμενων. Ο πατέρας του, ο Χένρι Τζέιμς ο πρεσβύτερος, θεολόγος και φιλόσοφος, ήταν ένας από τους σημαντικότερους λόγιους στην Αμερική του 19ου αιώνα.

Ο Τζέιμς ταξίδεψε στην Ευρώπη σε πολύ μικρή ηλικία και μαθήτευσε πλάι σε φημισμένους εκπαιδευτικούς της εποχής. Στα 19 του γράφτηκε στη Νομική Σχολή του Χάρβαρντ, αλλά προτίμησε λογοτεχνία από το νόμο. Το 1864, μεταξύ Βενετίας και το Παρισιού, έγραψε και δημοσίευσε το πρώτο του διήγημα, «A Tragedy of Error» κι από τη στιγμή εκείνη αφοσιώθηκε στη συγγραφή διηγημάτων.

Έζησε στο Παρίσι για κάποια περίοδο όπου εργάστηκε ως ανταποκριτής της New York Tribune και το 1876 μετακόμισε στην Αγγλία, όπου έζησε αρχικά στο Λονδίνο και έπειτα στο Λαμπ Χάουζ στο Ράι του Σάσεξ.

Ήταν ένας πραγματικός κοσμοπολίτης, ένας πολίτης του κόσμου που κινείτο ελεύθερα μέσα και έξω από τα σαλόνια της Αμερικής και της Ευρώπης

Ενοχλημένος από την απροθυμία της αμερικανικής κυβέρνησης να μπει στον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο, έγινε Βρετανός πολίτης το 1915 ενώ έλαβε το 1916 από τον βασιλιά George V τιμητικό αξίωμα του Τάγματος της Τιμής.

Μετά από χρόνια προβλήματα με την υγεία του και ένα εγκεφαλικό επεισόδιο λίγους μήνες πριν, πέθανε από πνευμονία στις 28 Φεβρουαρίου του 1916 στην Αγγλία.

Το έργο του

Εικονογράφηση του περιοδικού «Collier’s Weekly» για το διήγημα «Το στρίψιμο της βίδας», τεύχος 12ης Φεβρουαρίου 1898

Ο Χένρυ Τζέιμς δημοσίευσε περίπου τριάντα μυθιστορήματα και νουβέλες, πάρα πολλά διηγήματα και κριτικά δοκίμια. Αποτελεί μία από τις σημαντικότερες μορφές της διατλαντικής λογοτεχνίας και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του ρεαλισμού. Ήταν επίσης ένας από τους θεμελιωτές της κριτικής των λογοτεχνικών έργων και παρότρυνε τους υπόλοιπους συγγραφείς, να παρουσιάζουν την άποψή τους για τον κόσμο μέσα από τα έργα τους.

Ο τρόπος γραφής του από την οπτική γωνία του χαρακτήρα του έργου, έθεσε το κέντρο βάρος στο άτομο, τη συνείδηση και την αντίληψή του. Οι χαρακτήρες των μυθιστορημάτων του εξωτερικεύονται και παραθέτουν τη δική τους εκδοχή για τη σειρά των πραγμάτων.

Ο Χένρι Τζέιμς που ασχολήθηκε με καταπιεσμένες και κακοποιημένες ηρωίδες θα μείνει στην ιστορία ως ο άνθρωπος που συμφιλιώθηκε με τη μοναξιά του και τη νοηματοδότησε.

Στα έργα του συχνά αντιπαραβάλει χαρακτήρες από τον Παλαιό Κόσμο (Ευρώπη), που είναι γοητευτικός, αλλά και διεφθαρμένος και από τον Νέο Κόσμο (Ηνωμένες Πολιτείες) που είναι μεν πιο ανέμελος, αλλά συνάμα και πιο συντηρητικός. Με αυτόν τον τρόπο εξερευνά τη διαφορά ανάμεσα σε προσωπικότητες και πολιτισμούς.

Τα γνωστότερα διηγήματά του είναι η «Ντέιζη Μίλερ» (1878) και «Το στρίψιμο της βίδας» (1898). Από τα σημαντικότερα μυθιστορήματά του είναι η «Πλατεία Ουάσινγκτον» (1880) και «Το Χρυσό Κύπελλο» (1904)

Ο Χένρι Τζέιμς πίστεψε στη μαγεία της συγγραφικής τέχνης, έκλεψε τα παραμύθια από τα άστρα του ουρανού, και έφερε στη ζωή ήρωες για τους οποίους οι άνθρωποι μίλησαν και πάντα θα μιλούν.

Από το τρέιλερ της κινηματογραφικής ταινίας του Αλεχάντρο Αμενάμπαρ «Οι άλλοι», εμπνευσμένη από το «Στρίψιμο της βίδας» του Χένρι Τζέιμς

 

Ακολουθήστε το cityportal.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις Διαβάστε για Συναυλίες, Σινεμά, Θέατρο, βιβλία, τέχνες, εκδρομές στην ατζέντα (ημερολόγιο) αλλά και όλα τα Τελευταία νέα από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον Κόσμο, σήμερα, τώρα που συμβαίνουν.

 

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα | Ενημερωθείτε