Color Psychology: Η σημασία των χρωμάτων στο Marketing και το Brand Identity Prism

* Γράφει ο Κωνσταντίνος Γκίνος

Ο διάσημος Ελβετός ψυχίατρος, Carl Jung, έχει αναφέρει πως “Τα χρώματα είναι η μητρική γλώσσα του υποσυνείδητου”. Μάλιστα, περίπου στα μισά του προηγούμενου αιώνα, ξεκίνησε και η διάδοση της ιδέας της χρωματοθεραπείας.

Στο Marketing και στο Branding, η μελέτη της ψυχολογίας των χρωμάτων επικεντρώνεται στον τρόπο με τον οποίο τα χρώματα επηρεάζουν την άποψη των καταναλωτών για ένα brand (μάρκα) ή / και γενικότερα την αγοραστική τους συμπεριφορά.

Μία παλαιότερη έρευνα, με τίτλο “Impact of color in marketing”, έδειξε πως το 90% των απόψεων των καταναλωτών, σχηματίζονταν μόνο με βάση το χρώμα.

Τα χρώματα και η σημασία τους

Με βάση έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί, κάθε χρώμα δημιουργεί μια συγκεκριμένη αντίληψη στους καταναλωτές, ενώ συνδέεται άμεσα με τη δημιουργία θετικών και αρνητικών συναισθημάτων. Μάλιστα, παρακάτω αναλύονται τα παραδείγματα κάποιων χρωμάτων, όπως:

  1. Κόκκινο


    Το κόκκινο είναι το χρώμα της δύναμης και του πάθους. Αποτελεί ίσως το δημοφιλέστερο χρώμα για το marketing, καθώς τραβάει και κρατάει την προσοχή των ανθρώπων. Επίσης, έχει παρατηρηθεί πως ανοίγει την όρεξη (ας αναλογιστούμε πόσο συχνά το συναντάμε σε αλυσίδες fast food). 

Θετικά Συναισθήματα: Δυναμικότητα, αγάπη, πάθος, ενέργεια, ζέστη, δύναμη.

Αρνητικά Συναισθήματα: Θυμός, προειδοποίηση, κίνδυνος.

2. Μπλε

Το μπλε αποτελεί το αγαπημένο χρώμα των ανδρών. Συνδέεται με τη γαλήνη, το νερό, την αξιοπιστία και διεγείρει την παραγωγικότητα. Τέλος, επιλέγεται συχνά από επιχειρήσεις και κοινωνικά δίκτυα (Facebook, Twitter, LinkedIn).

Θετικά Συναισθήματα: Ηρεμία, ασφάλεια, ειρήνη, εμπιστοσύνη.

Αρνητικά Συναισθήματα: Κρύο, φόβος.

3. Κίτρινο

Το κίτρινο χαρακτηρίζεται ως το πιο χαρούμενο χρώμα, προκαλώντας συνήθως ενθουσιασμό. Ωστόσο, αν χρησιμοποιηθεί υπερβολικά, έχει παρατηρηθεί πως δημιουργεί άγχος. Συχνά χρησιμοποιείται για να προσελκύσει ανθρώπους που δεν έχουν την πρόθεση να προβούν σε κάποια αγορά.

Θετικά Συναισθήματα: Φωτεινότητα, ευτυχία, χαρά, ζωηράδα.

Αρνητικά Συναισθήματα: Άγχος, αστάθεια, προειδοποίηση.

4. Πράσινο

Το πράσινο είναι ένα ευέλικτο χρώμα που προκαλεί ευχάριστα συναισθήματα. Είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τη φύση, ενώ συχνά ταυτίζεται με την υγεία, την ηρεμία, τα χρήματα και την καλή θέληση. Το πράσινο διεγείρει την αρμονία στον εγκέφαλο και ενθαρρύνει την ισορροπία που οδηγεί σε αποφασιστικότητα.

Θετικά Συναισθήματα: Φρεσκάδα, περιβάλλον, νέο, γονιμότητα.

Αρνητικά Συναισθήματα: Ζήλια, ενοχή.

5. Μωβ

Το μωβ χρώμα προσδίδει πρεστίζ και κομψότητα σε μια εταιρεία ή/και σε ένα προϊόν. Επιλέγεται συχνά από εταιρείες που εμπορεύονται προϊόντα ομορφιάς, ενώ σχετίζεται με την επίλυση προβλημάτων.

Θετικά Συναισθήματα: Πολυτέλεια, κομψότητα, πνευματικότητα, φιλοδοξία.

Αρνητικά Συναισθήματα: Ιδιοτροπία, μυστήριο.

6. Λευκό

Το λευκό χρώμα συμβολίζει την αγνότητα, την καθαριότητα και την ασφάλεια. Διεγείρει τη δημιουργικότητα, χρησιμοποιούμενο συνήθως για την προβολή της ουδετερότητας.

Θετικά Συναισθήματα: Καλοσύνη, αγνότητα, φρεσκάδα, καθαριότητα.

Αρνητικά Συναισθήματα: Απομόνωση, κενότητα.

Η λίστα έχει και συνέχεια, με κάθε ενδιαφερόμενο να μπορεί εύκολα να μάθει περισσότερες πληροφορίες με μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο.

Ποιο είναι τελικά το κατάλληλο χρώμα για το brand μου;

Η αλήθεια είναι πως δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη μέθοδος για την επιλογή του καταλληλότερου χρώματος για ένα brand (μάρκα). Επίσης, γνωστές εταιρείες, επέλεξαν τα χρώματα που θα αντιπροσωπεύουν το brand τους, βασισμένες στην ψυχολογία των χρωμάτων, ιδιαίτερα αν αναλογιστούμε τη χρονική περίοδο που ιδρύθηκαν. Ωστόσο, οι εποχές αλλάζουν και μαζί πρέπει να αλλάζουν οι πρακτικές και οι απόψεις στον χώρο των επιχειρήσεων.

Ας επιστρέψουμε στο αρχικό ερώτημα “Ποιο είναι το κατάλληλο χρώμα για το brand μου;”. Η απάντηση είναι απλή και δεν είναι άλλη από το «Εξαρτάται!».

Κάθε επιχειρηματίας πρέπει να αναλογιστεί ποια είναι η επιθυμητή εικόνα για την επιχείρηση – brand του, στα μάτια των καταναλωτών. Στο Marketing συναντάμε τον όρο “Brand Identity Prism”. Ο συγκεκριμένος όρος αποτελείται από 6 “κομμάτια”:

  1. Physique (Φυσικά Χαρακτηριστικά): Logo, χρώματα.
  2. Personality (Προσωπικότητα): Απλό; Ενδιαφέρον;
  3. Culture (Κουλτούρα): Που δημιουργήθηκε το brand; Ποιες αξίες εκπροσωπεί;
  4. Relationship (Σχέση): Ποια η σχέση με τους καταναλωτές;
  5. Reflection (Αντανάκλαση): Ποιος είναι ο ιδανικός πελάτης για το brand;
  6. Self-Image: Ποια εικόνα θέλουν να δημιουργήσουν οι πελάτες για τον εαυτό τους και με ποιο τρόπο μπορεί το brand να βοηθήσει αυτή την επιθυμία;

Παρακάτω το παράδειγμα μιας μεγάλης εταιρείας κατασκευής προϊόντων τεχνολογίας.

Η ταυτότητα της μάρκας σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με τον αποστολέα του μηνύματος (εταιρεία). Στόχος είναι ο συγκεκριμένος καθορισμός του στόχου της μάρκας, του σκοπού της και της εικόνας του εαυτού της.

Κάθε brand (μάρκα) χρειάζεται μια ταυτότητα για να ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό. 

Στην εποχή που τα προϊόντα αυξάνουν τις επιλογές των πελατών… οι μάρκες τις απλοποιούν.

Συντάκτης: Κωνσταντίνος Γκίνος

*Junior Consultant Management Consulting Department, ΦΟΒΕΡΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ Α.Ε.

Για ερωτήσεις, ιδιαίτερες περιπτώσεις και εξειδικευμένες συμβουλές, Λογιστικές, Φοροτεχνικές Μισθοδοτικές, Επενδυτικές και Συμβουλευτικές Υπηρεσίες, μπορείτε να απευθυνθείτε στον οικονομικό συνεργάτη του cityportal.gr την ΦΟΒΕΡΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΑΕ, Αθήνα: 210 33 11 330  και Θεσσαλονίκη: 2310 514 669

 

 

Ακολουθήστε το cityportal.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις Διαβάστε για Συναυλίες, Σινεμά, Θέατρο, βιβλία, τέχνες, εκδρομές στην ατζέντα (ημερολόγιο) αλλά και όλα τα Τελευταία νέα από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον Κόσμο, σήμερα, τώρα που συμβαίνουν.

 

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα | Ενημερωθείτε