{ επικαιρότητα }

Θυμός...αυτό το αμφιλεγόμενο συναίσθημα ... και τρόποι διαχείρισης

Θυμός...αυτό το αμφιλεγόμενο συναίσθημα ...  και τρόποι διαχείρισης

Ο θυμός είναι ένα συναίσθημα όπως όλα τα υπόλοιπα το οποίο συνοδεύεται από συναισθηματικές αλλαγές . Είναι μία συναισθηματική κατάσταση με διαβαθμίσεις στην ένταση του από μία απλή ενόχληση μέχρι την οργή. Συνήθως εκφράζει τη δυσαρέσκεια μας και είναι η αντίδραση του οργανισμού όταν δέχεται μία απειλή ή όταν ερμηνεύει ένα ερέθισμα ως απειλητικό.
 
Υπάρχουν πολλές θεωρίες για τον θυμό, κάποιες εστιάζουν στο πως οι αξίες μιας κοινωνίας και οι ανάγκες της καθορίζουν τους καθημερινούς μας «θυμούς», κάποιες σε ψυχολογικούς παράγοντες. 
Ο θυμός είναι ένα αμφιλεγόμενο συναίσθημα και συχνά γίνεται λόγος για μία διαμάχη ανάμεσα στην λογική και το συναίσθημα, ειδικά όταν ο τρόπος έκφρασης του είναι αρκετά ωμός ή όταν δεν ελέγχεται. Στην πραγματικότητα όμως οι σκέψεις μας και ο τρόπος που ερμηνεύουμε τις εμπειρίες μας πυροδοτεί το συναίσθημα μας και το αντίστροφο.
 
Τελικά, αν μπορούμε να αναγνωρίσουμε ένα σημείο αναφοράς σε όλες τις θεωρίες σε σχέση με τον θυμό, είναι ότι είναι ένας συναγερμός που θέτουμε σε λειτουργία προκειμένου να ακουστεί το μήνυμα μας.  Νιώθω πληγωμένος ή θέλω να αποδοθεί δικαιοσύνη ή δεν μου αρέσει αυτό που συμβαίνει.
 
Όταν η έκφραση του θυμού παρεμποδίζεται, κρύβεται πίσω από συναισθήματα όπως θλίψη, ντροπή, απόγνωση. Φανταστείτε τον θυμό σαν ενέργεια, δεν μπορούμε να την εξαφανίσουμε ούτε να την καταστρέψουμε. Παίρνει άλλες μορφές και όσο την αρνούμαστε τόσο περισσότερο συσσωρεύεται ο θυμός μαζί με άλλα συναισθήματα που δημιουργούν δυσαρέσκεια.
 
• Όλοι γνωρίζουμε άτομα τα οποία αγνοούν φαινομενικά πράγματα που τους ενοχλούν γιατί τα θεωρούν άνευ σημασίας και δεν εκφράζουν την ενόχληση τους. Μέχρι που συσσωρεύονται πολλά «μικρά» προβλήματα και ξεσπούν με μία ασήμαντη λεπτομέρεια.
• Άτομα που δεν παραδέχονται ότι κάτι τους προσέβαλε και σιωπούν. Ωστόσο, χρησιμοποιούν τον σαρκασμό και μία επικριτική συμπεριφορά η οποία φανερώνει επιθετικότητα και αρνητισμό.
• Άτομα που δεν θέλουν να έρχονται σε σύγκρουση και έτσι αρνούνται τον θυμό τους και τον καταστέλλουν. Μπορεί να αναλαμβάνουν την ευθύνη για πράγματα που δεν τους αναλογούν. Συχνά έχουν ψυχοσωματικά προβλήματα μέσω των οποίων ο θυμός αποσιωπάται.
 
• Υπάρχουν όμως και οι άνθρωποι που ξεσπούν αδιακρίτως τον θυμό τους, χωρίς περιορισμούς και χωρίς να ενδιαφέρονται για το ενδεχόμενο να πληγώνουν τους γύρω τους. Δεν μπορούν να ελέγξουν την επιθετική τους συμπεριφορά και τους αρκεί να εκφράσουν το συναίσθημα τους και να νιώσουν ανακουφισμένοι αδιαφορώντας για τις συνέπειες.
 
Ποιος είναι ο υγιής τρόπος να διαχείρισης του θυμού;
 
Η επίλυση του θυμού δεν είναι μία απλή διαδικασία. Το πιο σημαντικό είναι να είμαστε σε επαφή με τον εαυτό μας, να αναγνωρίζουμε κάθε στιγμή τις ανάγκες μας, να διαπιστώσουμε τι κινητοποιεί τον θυμό μας και να μην συσσωρεύουμε πολλές μικρές ενοχλήσεις οι οποίες τελικά οδηγούν στον αρνητισμό. 
 
Να ακούσουμε προσεκτικά τι μήνυμα κρύβεται πίσω από τον θυμό. Για παράδειγμα, ένα ξέσπασμα του συντρόφου σας το οποίο μπορεί να σας φαίνεται άνευ σημασίας, μπορεί να κρύβει την ανάγκη του για προσοχή και αποδοχή. Είναι σημαντικό να θέλουμε να αμυνθούμε όταν δεχόμαστε κριτική, ας αναλογιστούμε όμως πριν ανταποκριθούμε τι θέλει να επικοινωνήσει ο απέναντί μας, δείχνοντας ψυχραιμία και φυσικά σεβασμό και στην πλευρά του καθώς και στις ανάγκες μας. 
 

Cityportal Team:

  Διαβάστε τα τελευταία νέα του Cityportal