{ επικαιρότητα }

Λαχταριστό κουλούρι Θεσσαλονίκης! Λίγα λόγια για την ιστορία του και μια δοκιμασμένη συνταγή!

Λαχταριστό κουλούρι Θεσσαλονίκης! Λίγα λόγια για την ιστορία του και μια δοκιμασμένη συνταγή!

Ένα από τα πιο παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα, που ξυπνά τις πιο γλυκές μνήμες των παιδικών μας χρόνων ενώ αποτελεί ταυτόχρονα και μία από τις πιο υγιεινές πηγές υδατανθράκων, πρωτεϊνών και άλλων θρεπτικών συστατικών και ενέργειας. 
 
Μπορεί βέβαια για την καταγωγή και το όνομά του να υπερηφανεύεται η πόλη μας, αλλά εδώ και αρκετά χρόνια η διατροφική αξία του και η νοστιμιά του, έχουν κατακτήσει κάθε μεριά της Ελλάδας πολλοί το προτιμούν για να αρχίσουν την μέρα τους.
 
Θα το βρείτε πλέον σε διάφορες παραλλαγές: πολύσπορο, γεμιστό, χωρίς σουσάμι, με ταχίνι, ολικής άλεσης, διπλό κ.ά., αλλά το κλασικό, σησαμένιο κουλούρι Θεσσαλονίκης, είναι εκείνο που ξεκίνησε να παρασκευάζεται στην πόλη μας από τους πρόσφυγες που ήρθαν από τις χαμένες πατρίδες. 
 
Παρόλο που δεν έχει κατοχυρωμένη ονομασία προέλευσης, το σησαμένιο κουλούρι ταυτίστηκε με τη Θεσσαλονίκη. Η ιστορία του ξεκινά την εποχή της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και εμφανίστηκε κυρίως στην Κωνσταντινούπολη και στη Θεσσαλονίκη. Στην Πόλη, οι κουλουρτζήδες διαλαλούσαν το εμπόρευμά τους με την ονομασία «κουλούρι Θεσσαλονίκης» και πολύ αργότερα την ίδια ονομασία χρησιμοποιούσαν και οι κουλουρτζήδες στην Αττική.
 
Η διατροφική του αξία  
 
Το κουλούρι Θεσσαλονίκης είναι και υγιεινό και οικονομικό. 
Παρασκευάζεται από αλεύρι σίτου, μαγιά, νερό, αλάτι και ζάχαρη. Το μυστικό της γεύσης του κουλουριού (εκτός από το ψήσιμο και την ζύμη) είναι το πολύ και καλής ποιότητας σουσάμι. Το σουσάμι και τα προϊόντα του (ταχίνι, χαλβάς, σησαμέλαιο), αποτελούν τρόφιμα θερμιδογόνα μεν, υψηλής διατροφικής αξίας δε.
 
Οι σπόροι του σουσαμιού (μόλις 28 γρ.), προσφέρουν περισσότερο από το 1/4 των ημερήσιων αναγκών μας σε ασβέστιο, αποτελούν υψηλής βιολογικής αξίας φυτικές πρωτεΐνες και περιέχουν κυρίως βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως Β1, Β2 και νιασίνη (βιταμίνη Β5). Επίσης, η αυξημένη παρουσία πολυακόρεστων λιπαρών οξέων στο σουσάμι, το καθιστά μια ιδιαιτέρως θρεπτική τροφή, καθώς τα συγκεκριμένα οξέα δεν μπορεί να τα συνθέσει ο ανθρώπινος οργανισμός.
 
Τα τελευταία χρόνια η διατροφική αξία του σησαμιού, έχει συσχετιστεί, τόσο με την πρόληψη, όσο και με την αντιμετώπιση χρόνιων νοσημάτων με υψηλή συχνότητα στους κατοίκους της Δύσης, όπως τα καρδιαγγειακά νοσήματα, διάφορες μορφές καρκίνου (το σουσάμι περιέχει φυτοχημικές ουσίες με ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες) κ.ά.
 
Συνταγή
 
Θα χρειαστείτε:
 
1κιλό αλεύρι (για όλες τις χρήσεις)
2 φακελάκια ξηρή μαγιά
1 κουταλιά της σούπας αλάτι
1 κουταλιά της σούπας ζάχαρη
5 κουταλιές της σούπας λάδι
χλιαρό νερό
σουσάμι
 
Βάζετε σε μια λεκάνη το αλεύρι και κάνετε στη μέση μια λακούβα, ρίχνετε την μαγιά , αλάτι, ζάχαρη και το λάδι. Έχουμε ζεστάνει το νερό μέχρι που μπορούμε να αντέξουμε το χέρι μας μέσα και το ρίχνουμε στα υλικά μέχρι να γίνει μια αρκετά σφικτή ζύμη σαν του ψωμιού.
 
Αν πέσει πολύ νερό το αντισταθμίζουμε με λίγο αλεύρι αρκεί να ειναι σφικτή η ζύμη. Το αφήνουμε να σταθεί μέχρι να διπλασιαστεί σε όγκο σκεπασμένο σε ζεστό μέρος. Αφού είναι έτοιμο το ξανά ζυμώνουμε για να πέσει. Τώρα είναι ώρα για πλάσιμο!!!!
Κόβουμε μικρά κομματάκια και αρχίζουμε να κάνουμε λωρίδες από ζυμάρι. Όχι πολύ χοντρές (γιατί θα φουσκώσουν και στο ψήσιμο και θα γίνουν σαν ψωμί) αλλά ούτε και πολύ λεπτές (γιατι τότε θα σας θυμίσουν τα κριτσίνια) κάτι ενδιάμεσο (θυμηθείτε αυτά που αγοράζετε πόσο χοντρά είναι). Αφού φτιάζουμε το γνωστό σχήμα του κουλουριού τότε το βρέχουμε ελαφρώς με νερό και το περνάμε από το σουσάμι. Τα τοποθετούμε σε ταψί που έχουμε βάλει ένα κομμάτι λαδόκολλα. Τα ψήνουμε σε προθερμασμένο φούρνο στους 200 βαθμούς Κελσίου για 20'.
 
Με τη δοσολογία αυτή βγαίνουν περίπου 15 κουλούρια τα οποία μπορείτε άνετα να τα φυλάξετε στη κατάψυξη. Ξεπαγώνουν εύκολα!!!!
 
 
 

 

Cityportal Team:

  Διαβάστε τα τελευταία νέα του Cityportal