{ CITY URBAN LIVING }

Καρίνα Ιωαννίδου («Τζοκόντα vs Ντα Βίντσι»)


Καρίνα Ιωαννίδου («Τζοκόντα vs Ντα Βίντσι»)

Η Καρίνα Ιωαννίδου έδωσε συνέντευξη στον Σωτήρη Ζήκο, αρχισυντάκτη του περιοδικού CITY.
Συγγραφέας του θεατρικού έργου «Τζοκόντα vs Ντα Βίντσι» που κέρδισε το Α΄ Κρατικό Βραβείο Συγγραφής Θεατρικού Έργου 2010 και ανεβαίνει από το ΚΘΒΕ σε σκηνοθεσία Ένκε Φεζολλάρι, στο νέο Υπερώο της Εταιρείας Μακεδονικών.

Ποιο είναι το στόρι και τα πρόσωπα του έργου;
To «Τζοκόντα vs Ντα Βίντσι» ή το καλλιτέχνημα εναντίον του δημιουργού του είναι μια ιστορία πάθους, μίσους, απιστίας… Δύο γυναίκες συγκρούονται με αφορμή τον ίδιο άντρα. Πρόκειται για ένα ερωτικό τρίγωνο. Τρεις ηθοποιοί συγκρούονται στη ζωή αλλά και στη σκηνή. Η πραγματικότητά τους συγχέεται με τη μυθοπλασία του θεάτρου. Οι ήρωες είναι: ένα διάσημο ζευγάρι πρωταγωνιστών και μία νέα, εκκολαπτόμενη ηθοποιός που βρίσκονται σε διαρκή πόλεμο στη ζωή και στη σκηνή και «στρουθοκαμηλίζουν» μέσα από τις ατάκες του θεατρικού κειμένου που πρόκειται να ανεβάσουν, και συμπτωματικά (; ) προσιδιάζει στην ιστορία της ζωής τους… Οι ήρωες είναι εναντίον όλων και τελικά εναντίον του εαυτού τους. Ο ανταγωνισμός και η αντιπαλότητα συνάδει με τη φιλοδοξία τους. Μοιάζει ο ένας εαυτός τους να συνθλίβει και να σκοτώνει τον άλλο μέχρι να οδηγηθούν στην τελική αναμέτρηση…

Πώς το εμπνεύστηκες αυτό και πώς προχώρησε η συγγραφή του;
Ήταν μια ιδέα που δούλευα στο μυαλό μου καιρό. Ήθελα να γράψω ένα έργο που να διαβάζεται σαν θεατρικό κείμενο και ταυτόχρονα το ίδιο ακριβώς κείμενο να περιγράφει τις διαπροσωπικές σχέσεις και τις συγκρούσεις των αληθινών χαρακτήρων του έργου. Σκηνή και παρασκήνιο την ίδια στιγμή. Ήθελα η αλήθεια των ηρώων να λέγεται θεατρικά…
 
Ποιος είναι αυτός ο σκηνοθέτης Ένκε Φεζολλάρι και πώς έγινε και ανέλαβε το έργο σου
;
Ο Ένκε Φεζολλάρι είναι σκηνοθέτης και ηθοποιός και έχει ήδη ξεχωρίσει για τις επιλογές και τις δουλειές του στο Θέατρο. Έχει αποφοιτήσει από τη Δραματική Σχολή του ΚΘΒΕ και είναι μία ανερχόμενη δύναμη στο χώρο του θεάτρου. Πιστεύω, ότι στο μέλλον θα ακούμε συχνά γι αυτόν.

Η επιλογή του έγινε από την καλλιτεχνική διεύθυνση του ΚΘΒΕ. Παρακολούθησες κάποιες από τις πρόβες;
Παρακολούθησα ελάχιστες πρόβες, παρόλο που ήμουνα πάντα ευπρόσδεκτη, αφενός λόγω φόρτου εργασίας και αφετέρου γιατί ήθελα απερίσπαστοι ο σκηνοθέτης και τρεις ταλαντούχοι ηθοποιοί που συμμετέχουν στην παράσταση να κάνουν πρόβες χωρίς τη φυσική μου παρουσία. Εξάλλου, ήμουνα παρούσα μέσα από το κείμενο μου και κοντά τους όταν με χρειαζότανε.

Ποια είναι η προηγούμενη σχέση σου με τη συγγραφή θεατρικού έργου και ποιες εμπειρίες είχες από τη σκηνική τους πραγμάτωση; Η συναρπαστική περιπέτεια της συγγραφής ξεκίνησε για εμένα σαν ένα παιχνίδι του μυαλού που μπορεί να έμενε μία προσωπική μου υπόθεση αν δεν με ενθάρρυνε να την εξωτερικεύσω και να τη μοιραστώ με τους άλλους, ο σκηνοθέτης και ηθοποιός Γρηγόρης Μήττας, που στάθηκε η αφορμή για να αρχίσω να γράφω θεατρικά έργα συστηματικά και ο οποίος έχει σκηνοθετήσει σχεδόν το σύνολο από αυτά. Το 1996 ιδρύσαμε μαζί το Θέατρο Φλέμιγκ από καλλιτεχνική ανησυχία και ανάγκη για μια διαφορετική έκφραση… Εκεί στεγάσαμε τα θεατρικά μας όνειρα και υπηρετήσαμε τη δική μας φιλοσοφία για το θέατρο. Επενδύσαμε στον Πολιτισμό, δεν απαιτήσαμε επιχορηγήσεις για να επιβιώσουμε, κι είμαστε περήφανοι γι αυτό. Όλα τα έργα που έχω γράψει είχα την ευτυχία να τα δω στη σκηνή και αυτό με βοήθησε να ενθαρρυνθώ και να γράφω…
Θαυμάζω όσους αφιερώνουν τη ζωή τους για να ανακαλύψουν και να μεταδώσουν καινούργια πράγματα στην τέχνη. Είναι η δεύτερη φορά που παίρνω Κρατικό Βραβείο Θεάτρου, από το Υπουργείο Πολιτισμού, αφού είχε προηγηθεί η βράβευσή μου το 1987 για το «Σκίσε τη γάτα», ενώ με το πρώτο μου θεατρικό έργο «Η περιπέτεια της σφραγίδας» τιμήθηκα με το πανελλήνιο βραβείο στον 11ο Θεατρικό Διαγωνισμό Ιθάκης το 1985 και την ίδια χρονιά για το ίδιο έργο πήρα το Βραβείο Κρατικής Ραδιοφωνίας «Ιάκωβος Καμπανέλλης».
Έργα μου έχουν παρουσιαστεί από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, από το Κρατικό Ραδιόφωνο, στο πλαίσιο της εκπομπής «θεατρικές βραδιές», από το Θέατρο της Λεμεσού στην Κύπρο, από το Θέατρο της 25ης Μαρτίου, από το Θέατρο Φλέμιγκ, από το Δημοτικό Θέατρο Σταυρούπολης, από το Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς.
Συμμετείχα με έργο μου στις εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, στη Θεσσαλονίκη, στις πολιτιστικές εκδηλώσεις του Βαφοπουλείου Πνευματικού Ιδρύματος κ.ά.
Σπούδασα θέατρο στην Αγγλία, και από το 1985 έως σήμερα έχω γράψει έργα για ενήλικες: «Η υπόθεση σηκώνει τσιγάρο», «Η καλύτερη μαμά είναι… ο μπαμπάς μου», «Στάνη Στόρυ», «Koukouland», «Top / Less Hamlet» κ.ά. και για παιδιά, μικτό κουκλοθέατρο: «Σκύλος με γάτα… αυγά μελάτα», «Το λυπημένο λιοντάρι», «Ο μικρός καλικάντζαρος», «Η γάτα που κλωσάει αυγά» κ.ά. Επίσης, έχω κάνει πολλές διασκευές κλασικών έργων για το θέατρο.

Πώς ένιωσες όταν και το έργο αυτό βραβεύτηκε και μάλιστα με το πρώτο κρατικό βραβείο συγγραφής θεατρικού έργου;
Κάθε βράβευση είναι τιμή και χάρηκα ιδιαίτερα γιατί για μένα ήταν ένα προσωπικό στοίχημα αλλά και ένα πρόσθετο άγχος γιατί για κάθε βραβείο θα πρέπει διαρκώς να δικαιώνεις την εκλογή του. Η βράβευση με βοήθησε να δημοσιοποιήσω παραπέρα το έργο μου και για μένα, ως Καρίνα, ήταν ένας αξιοπρεπής τρόπος να το προκαλέσω. Βαθιά μέσα μου ονειρεύομαι ένα βραβείο κοινού… γιατί μία διάκριση δεν είναι παρά μόνον η αρχή, τα «βραβεία» τελικά είναι να κερδίζεις τις «μάχες» στη σκηνή και να μοιράζεσαι με τους θεατές τη μαγεία του Θεάτρου. Πιστεύω ότι κάποιος ξεχωρίζει όχι μόνον από τις διακρίσεις του, αλλά από τη συνέπεια, τη διάρκεια, την ανιδιοτέλειά του. Είμαι ρομαντική, τι να κάνουμε.

Πόσα χρόνια και με ποιες αρμοδιότητες εργάζεσαι στο Κρατικό Θέατρο;
Μεγάλωσα παρακολουθώντας παραστάσεις του ΚΘΒΕ. Τότε, δεν φανταζόμουνα ότι μια μέρα θα γινόμουνα μέλος αυτού του μεγάλου θεατρικού οργανισμού και είμαι ευγνώμων γι’ αυτό. Στο ΚΘΒΕ εργάζομαι 25 χρόνια. Μπήκα στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, αμέσως μόλις επέστρεψα από την Αγγλία, επί θητείας Μίνωα Βολανάκη. Τα πρώτα πέντε χρόνια εργάστηκα ως οδηγός σκηνής και στη συνέχεια μετακινήθηκα στο τμήμα δημοσίων σχέσεων του ΚΘΒΕ. Θεωρώ τον εαυτό μου εργάτη του θεάτρου και πιστεύω ότι στο Θέατρο χρωστάω και δεν μου χρωστάει. Με την ανακοίνωση των βραβείων η διοίκηση και η διεύθυνση του θεάτρου σύσσωμοι με τίμησαν με το ενδιαφέρον και την αγάπη τους. Εύχομαι να τιμήσω κι εγώ το ΚΘΒΕ και τον καλλιτεχνικό διευθυντή του ΚΘΒΕ κ. Σωτήρη Χατζάκη που ενέταξε «Το Τζοκόντα vs Ντα Βίντσι» στο φετινό ρεπερτόριο.

INFO :
«Τζοκόντα vs Ντα Βίντσι» στο Νέο Υπερώο της Ε.Μ.Σ.
από την Παρασκευή 10/05/13, στις 21.00.

 
Cityportal Team:

  Διαβάστε τα τελευταία νέα του Cityportal