9.3 C
Thessaloniki
10.9 C
Athens

Διαδικτυακά «Η 4η Συμφωνία» του Μάλερ από την ΚΟΘ

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης συνεχίζει τις δωρεάν διαδικτυακές μεταδόσεις συναυλιών της με την αριστουργηματική 4η συμφωνία του Γκούσταβ Μάλερ, σε μεταγραφή Κλάους Σιμόν. Την Κ.Ο.Θ. διευθύνει ο Μιχάλης Οικονόμου.
Η 4η Συμφωνία του Μάλερ θεωρείται ως η πλέον δημοφιλής συμφωνία του. Ο συνθέτης προσφέρει ένα σπάνιο μελωδικό πλούτο, που τον αναδεικνύει μέσα από μία σπινθηροβόλα ενορχήστρωση, αφήνοντας σε δεύτερο πλάνο τις υπαρξιακές αναζητήσεις και την επίμονη αναζήτηση απαντήσεων για τη μετά θάνατον ζωή. Η αγάπη του Μάλερ για τη φύση είναι έκδηλη σε όλο το έργο, ενώ η μουσική του καταφέρνει και περιγράφει τον Παράδεισο μέσα από τα μάτια ενός παιδιού, στο τραγούδι του φινάλε, που ερμηνεύει η σοπράνο Ελένη Κομνή.

Η μουσική γραφή του Μάλερ χαρακτηρίζεται από ασυνήθιστη συναισθηματική ένταση και βαθιές μεταφυσικές αγωνίες. Η 4η συμφωνία του δεν είναι τελείως απαλλαγμένη από τα “βάρη” αυτά, όμως λογίζεται ως η πλέον προσιτή συμφωνία του και γι’ αυτό το λόγο ίσως η δημοφιλέστερη στο ευρύ κοινό. Έκανε πρεμιέρα το 1901 στο Μόναχο. Η δημοφιλία της δεν οφείλεται φυσικά στη μικρότερη διάρκειά της από όλες τις προηγούμενες του Μάλερ.
Ο συνθέτης, εδώ, επικεντρώνει πολύ περισσότερο στο μελωδικό πλούτο και όχι στην επίμονη αναζήτηση απαντήσεων για τη μετά θάνατο ζωή ή στην εκδήλωση μύχιων φόβων, ενώ εκπλήσσει με το, αν μη τι άλλο, ασυνήθιστο φινάλε της, που περιγράφει τον ουρανό μέσα από τα μάτια ενός παιδιού.
Το φινάλε αυτό το είχε γράψει αρχικά για τη 3η συμφωνία του, όμως μάλλον ένιωσε ότι είχε και άλλα ζητήματα να θέσει πριν δώσει μία οριστική απάντηση. Έτσι αφού πρώτα θέτει στα τρία πρώτα μέρη της συμφωνίας της 4ης Συμφωνίας μερικά ακόμη υπαρξιακά ζητήματα, καταλήγει τελικά στη διαπίστωση πως η απάντηση σε όλα αυτά βρίσκεται στην καθαρότητα της οπτικής ενός παιδιού, που δεν είναι καθόλου αθώο ή ανήξερο, αλλά έχει βαθιά επίγνωση της αλήθειας.
Είναι η τελευταία συμφωνία στην οποία ο Μάλερ ενσωματώνει μελωδίες από δικά του ορχηστρικά τραγούδια πάνω στα λαϊκά παραδοσιακά ποιήματα της συλλογής ‘Das Knaben Wunderhorn’, που διασώθηκαν προφορικά στο πέρασμα των αιώνων και δημοσιεύθηκαν το 1805, αποτελώντας έκτοτε μία εξιδανικευμένη κορωνίδα της λαογραφίας του ρομαντικού εθνικισμού σε όλο το γερμανόφωνο κόσμο, με τις ευλογίες του ίδιου του Γκαίτε. Αυτός ήταν ο λόγος που και άλλοι μεγάλοι συνθέτες ασχολήθηκαν εκτενώς με αυτά τα ποιήματα.

To 2007 o Klaus Simon μετέγραψε το έργο για την ορχήστρα μουσικής δωματίου Holst Sinfonietta, η οποία το παρουσίασε μαζί με έργα Σαίνμπεργκ και Βέμπερν. Μετά τη συναυλία έκανε κάποιες τροποποιήσεις, βάσει των όσων άκουσε εκεί. Γενικότερα προσπάθησε να ακολουθήσει το πνεύμα της Κοινωνίας Ιδιωτικών Μουσικών Εκτελέσεων (Verein für musikalische Privataufführungen), που είχε ιδρύσει ο Σαίνμπεργκ με σκοπό να γίνονται κατανοητές από το κοινό οι εκτελέσεις των νέων έργων. Σκοπός του Simon ήταν να δώσει με αυτή τη μεταγραφή την ευκαιρία σε σύνολα μουσικής δωματίου να παρουσιάσουν αυτή την διάσημη συμφωνία, που συγγενεύει με τη μουσική δωματίου του συνθέτη περισσότερο από κάθε άλλο έργο του Μάλερ.

Η 4η Συμφωνία του Μάλερ, από την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης

Πρόγραμμα:
Γκούσταβ Μάλερ (1860-1911): Συμφωνία αρ. 4 σε σολ μείζονα (μετ. Klaus Simon)
Διεύθυνση ορχήστρας: Μιχάλης Οικονόμου
Σοπράνο: Ελένη Κομνή

Κυριακή 31 Ιανουαρίου 2021 στις 7 μ.μ.

Αίθουσα Κ.Ο.Θ. ‘Σόλων Μιχαηλίδης’
Παραγωγή: Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης

Τιμή: Δωρεάν
Διαδικτυακή μετάδοση
Από το κανάλι της ΚΟΘ στο Youtube και τη σελίδα της ΚΟΘ στο Facebook

H προετοιμασία και η πραγματοποίηση της συναυλίας γίνεται με ειδική άδεια της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και με αυστηρή τήρηση όλων των κανόνων υγιεινής, καθαρισμού και απολύμανσης στο χώρο της εκδήλωσης, ενώ όλοι οι συντελεστές υποβάλλονται σε τεστ Covid-19 πριν την έναρξη των προβών.

Τελευταία νέα

Ο ΚΑΙΡΟΣ

Thessaloniki
broken clouds
9.3 ° C
10 °
8.3 °
71 %
2.1kmh
75 %
Κυ
8 °
Δε
13 °
Τρ
12 °
Τε
12 °
Πε
11 °