Διεθνείς Εμπορικές Εκθέσεις: Η σημασία τους για την ανάπτυξη των Εξαγωγών

*Γράφει ο Κωνσταντίνος Γκίνος

Από αρχαιοτάτων χρόνων υπάρχουν στοιχεία για την εμφάνιση εκθέσεων, καθώς μεγάλος αριθμός πωλητών, αγοραστών, παραγωγών και καταναλωτών μαζεύονταν σε αγορές, σε κλειστούς και ανοικτούς χώρους, ώστε να ανταλλάξουν προϊόντα.

Μεταγενέστερα, συναντάμε τα Δημήτρια, την ημέρα της γιορτής του πολιούχου της Θεσσαλονίκης, Αγίου Δημητρίου. Τη συγκεκριμένη ημέρα έμποροι από τους Βυζαντινούς τόπους συγκεντρώνονταν γύρω από Εκκλησίες της πόλης, δημιουργώντας μια μορφή Διεθνούς Έκθεσης στη Θεσσαλονίκη.

Πλέον, η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης αποτελεί μια ετήσια εμπορική εκδήλωση, πολύ σημαντική για την Ελλάδα, αλλά και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η έκθεση έλαβε χώρα για πρώτη φορά το 1926. 

Η εμπορική έκθεση της Λειψίας το 1890 είναι γνωστή ως “η μητέρα των εκθέσεων”, αποτελώντας ουσιαστικά ορόσημο για την ιστορία των συγκεκριμένων εκθέσεων. Η κύρια διαφορά της από τις υπόλοιπες εκθέσεις οφείλεται στο  γεγονός πως οι συμμετέχοντες στόχευαν στην απόκτηση παραγγελιών και όχι στην άμεση πώληση αγαθών.

Τι είναι οι Διεθνείς Εμπορικές Εκθέσεις;

Οι Διεθνείς Εμπορικές Εκθέσεις είναι οργανωμένες εμπορικές εκδηλώσεις με διεθνή χαρακτήρα, στις οποίες παρουσιάζονται προϊόντα εταιριών, διαφόρων οργανισμών και φορέων, από ποικίλες χώρες και κλάδους. Το αγοραστικό κοινό στο οποίο απευθύνονται μπορεί να είναι ιδιώτες καταναλωτές ή/και B2B εταιρίες.

Τι είναι οι εξαγωγές και ποια η σημασία τους για τις επιχειρήσεις;

Ως εξαγωγή χαρακτηρίζεται η διαδικασία κατά την οποία μεταφέρονται εγχώρια προϊόντα και εμπορεύματα, προς μια ή περισσότερες ξένες χώρες, όπου θα τεθούν υπό επεξεργασία, υπό έλεγχο και στη συνέχεια είτε θα πωληθούν, είτε θα εξαχθούν ξανά προς άλλες χώρες.

Η σημασία των εξαγωγών έχουν σημαντικά οφέλη για τις επιχειρήσεις, αλλά υπό προϋποθέσεις, και για τα κράτη γενικότερα.

  1. Εθνικά Οφέλη

  • Μέσω των εξαγωγών βελτιώνονται οι σχέσεις μεταξύ των κρατών.
  • Οι εξαγωγές προσφέρουν περισσότερες αγοραστικές επιλογές, αντιμετωπίζοντας την ευπάθεια σε περιόδους κρίσεων.
  1. Επιχειρηματικά Οφέλη

  • Δημιουργείται διεθνής ανταγωνισμός, ο οποίος αναγκάζει τις επιχειρήσεις να γίνονται περισσότερο καινοτόμες και να χρησιμοποιούν συχνότερα τις νέες τεχνολογίες.
  • Δίνει τη δυνατότητα διατήρησης ενός μεγαλύτερου πελατολογίου.
  • Προσφέρουν εποχιακή ισορροπία (προϊόντα σε εποχικότητα).
  • Αξιοποιούν την πλεονάζουσα παραγωγική δυνατότητα.
  • Δυνατότητα προσέλκυσης καλύτερου εργατικού δυναμικού, έχοντας την ευχέρεια προσφοράς υψηλότερων αμοιβών.

Τα οφέλη των Διεθνών Εκθέσεων στις εξαγωγές

Τα τελευταία χρόνια οι κυβερνήσεις στηρίζουν τη συμμετοχή των Ελληνικών επιχειρήσεων σε Διεθνείς Εκθέσεις μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων.

Βέβαια, ήταν και η καλύτερη δυνατή επιλογή, καθώς οι εξαγωγές έδιναν ανάσα στις Ελληνικές επιχειρήσεις, ιδιαίτερα στην περίοδο της βαθιάς οικονομικής κρίσης που ξεκίνησε το 2009.

Βασικά Οφέλη:
  • Προβολή της επιχείρησης στις μεγαλύτερες αγορές του κόσμου.
  • Δικτύωση και ανάπτυξη.
  • Καλλιέργεια κουλτούρας εθνικής προσπάθειας στην προώθηση των εξαγωγών.
  • Χαμηλότερο κόστος σε σχέση με τις άμεσες πωλήσεις, ιδιαίτερα στις B2B (Business- to-Business) εταιρίες.
  • Εκμετάλλευση της δημοσιότητας της έκθεσης για λόγους προβολής της επιχείρησης.
  • Έλεγχος του επιπέδου των ανταγωνιστών.
  • Αύξηση των εξαγωγικών δραστηριοτήτων.

Έρευνα της Παγκόσμιας Ένωσης Εκθέσεων, “Union des Foires Internationales”, έδειξε πως:

  1. Το “Networking”, δηλαδή ο βαθμός που μπορεί να δικτυωθεί η εταιρία μέσα στην εμπορική έκθεση, αποτελεί το σημαντικότερο πλεονέκτημα για τους Ευρωπαίους διοργανωτές εκθέσεων.
  2. Η διείσδυση εταιριών σε νέες αγορές, καθώς και η ανάπτυξη της εικόνας τους (prestige), είναι από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα των εκθέσεων, και πάλι, σύμφωνα με του Ευρωπαίους διοργανωτές εκθέσεων.
  3. Από την πλευρά των επισκεπτών, το “Networking” είναι, ξανά, το σημαντικότερο πλεονέκτημα, ενώ οι προσφορές των εκθετών, τα νέα προϊόντα και το διεθνές εμπόριο, αποτελούν κάποια από τα επιμέρους θετικά σημεία των εκθέσεων.

Κλείνοντας, άξιο αναφοράς είναι το γεγονός πως ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΘ-Helexpo, Κυριάκος Ποζρικίδης, εξελέγη για 4η συνεχόμενη χρονιά (2020) στο διοικητικό συμβούλιο της Παγκόσμιας Ένωσης Εκθέσεων (UFI). Είναι η πρώτη φορά που ένας Έλληνας εκλέγεται για 4 συναπτά έτη στο διοικητικό συμβούλιο της UFI.

Συντάκτης: Κωνσταντίνος Γκίνος

Junior Consultant Management Consulting Department, ΦΟΒΕΡΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ Α.Ε.

Για ερωτήσεις, ιδιαίτερες περιπτώσεις και εξειδικευμένες συμβουλές, Λογιστικές, Φοροτεχνικές Μισθοδοτικές, Επενδυτικές και Συμβουλευτικές Υπηρεσίες, μπορείτε να απευθυνθείτε στον οικονομικό συνεργάτη του cityportal.gr την ΦΟΒΕΡΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΑΕ, Αθήνα: 210 33 11 330  και Θεσσαλονίκη: 2310 514 669

 

 

Ακολουθήστε το cityportal.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις Διαβάστε για Συναυλίες, Σινεμά, Θέατρο, βιβλία, τέχνες, εκδρομές στην ατζέντα (ημερολόγιο) αλλά και όλα τα Τελευταία νέα από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον Κόσμο, σήμερα, τώρα που συμβαίνουν.

 

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα | Ενημερωθείτε