Ένα κοινωνικό πείραμα: Η καλλιτέχνης που κάθησε 6 ώρες ακίνητη και προέτρεπε το κοινό να κάνει ό,τι θέλει στο σώμα της

Ένα κοινωνικό πείραμα: Η καλλιτέχνης που κάθησε 6 ώρες ακίνητη και προέτρεπε το κοινό να κάνει ό,τι θέλει στο σώμα της

Πολλοί χαρακτηρίζουν την Αμπράμοβιτς ως “γιαγιά της παραστατικής τέχνης”. Άλλωστε, δημιουργεί τολμηρές διαδραστικές εκθέσεις για περισσότερα από 40 χρόνια. Κανείς δε μπορεί να αμφισβητήσει ότι τα έργα της έχουν μακροχρόνιες επιδράσεις. Η πρώτη της εμφάνιση που ήταν συνταρακτική εξακολουθεί να συζητιέται ακόμα και σήμερα. Ήταν περισσότερο ένα κοινωνικό πείραμα παρά μία perfrormance. 

Η Αμπράμοβιτς δημιούργησε ένα έργο με τον τίτλο “Ρυθμός 0” στο στούντιο Μόρρα στη Νάπολη της Ιταλίας έχοντας σαν πρόθεση να δείξει μέχρι σε ποιο σημείο μπορεί να φθάσει ο άνθρωπος αν αφεθεί ελεύθερος χωρίς να διακινδινεύει κάποια ποινή ή τιμωρία
Η Αμπράμοβιτς θα παρέμενε τελείως ακίνητη για 6 ώρες και οι άνθρωποι που έρχονταν να τη δουν, θα μπορούσαν να κάνουν ό,τι θέλουν στο σώμα της με ένα από τα 72 αντικείμενα που είχε ακουμπήσει στο τραπέζι. Μετά από λίγο, οι άνθρωποι άρχισαν να διαλέγουν αντικείμενα από το τραπέζι.
Η Αμπράμοβιτς στάθηκε στη μέση του δωματίου με έναν πίνακα που έγραφε:

Οδηγίες.
Υπάρχουν 72 αντικείμενα στο τραπέζι. Το καθένα από αυτά μπορεί να χρησιμοποιηθεί πάνω μου όπως εσείς επιθυμείτε. Εγώ είμαι το αντικείμενο. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου αναλαμβάνω όλη την ευθύνη. Διάρκεια: 6 ώρες (8 μ.μ.- 2 π.μ.)

Ανάμεσα στα πράγματα που υπήρχαν στο τραπέζι, υπήρχαν “εργαλεία ευχαρίστησης” και “εργαλεία καταστροφής”. Ανάμεσα στα ακίνδυνα αντικείμενα ήταν τα φτερά και τα λουλούδια. Τα επικίνδυνα εργαλεία ήταν μαχαίρι, ξυραφάκια και ένα γεμάτο όπλο. 

Αυτό που ακολούθησε ήταν αδιανόητο ότι θα μπορούσε να συμβεί δημόσια,

Ο κριτικός τέχνης Τόμας Μακέβιλεϊ που παρακολουθούσε από κοντά όλο το έργο, σχολίασε: “Ξεκίνησε ταπεινά. Κάποιος την άλλαξε θέση και τη γύρισε. Κάποιος άλλος της σήκωσε τα χέρια στον αέρα. Κάποιος άγγιξε πιο προσωπικά της σημεία.” Ένας άντρας χρησιμοποίησε ένα ξυραφάκι για να κάνει μια τομή στο λαιμό της.

Την τρίτη ώρα όλα τα ρούχα της είχαν κοπεί με το ξυραφάκι. Την τέταρτη ώρα το ίδιο ξυραφάκι άρχισε να εξερευνά το σώμα της. Πραγματοποιήθηκαν πολλές μικρές σεξουαλικές επιθέσεις στο σώμα της. Ήταν τόσο αφοσιωμένη στο έργο, που δε θα αντιστεκόταν στον φόνο ή τον βιασμό”, ανέφερε ο Μακέβιλεϊ. Τις δυο τελευταίες ώρες, τα πράγματα έγιναν χειρότερα. Κάποιος την έβαλε να στρέψει το γεμάτο όπλο στον εαυτό της.
 

Το γεγονός ότι η Αμπράμοβιτς πήρε την ευθύνη για όσα συνέβησαν εκείνο το βράδυ, ήταν ακόμα πιο εκπληκτικό: “Ένιωθα βιασμένη, μου έκοψαν τα ρούχα, με τσίμπησαν με αγκάθια από τριαντάφυλλο στο στομάχι, με σημάδευαν με το όπλο”, αναφέρει η ίδια. Κάποιοι άντρες την έγδυσαν και άρχισαν να πιάνουν προσωπικά μέρη του σώματός της.

Όταν τελείωσαν οι 6 ώρες, η Αμπράμοβιτς περπάτησε ανάμεσα στο κοινό. Δεν μπορούσαν να την κοιτάξουν στα μάτια. Η Αμπράμοβιτς παρατήρησε ότι ο κόσμος δεν ήθελε κανενός είδους επαφή μαζί της. Δεν ήθελαν να θεωρηθούν υπεύθυνοι ή να κριθούν για ό,τι έκαναν. Ήταν σαν να ήθελαν να ξεχάσουν ό,τι είχαν κάνει.

 
Στο παρακάτω βιντεο θα δείτε την Μαρίνα Αμπράμοβιτς να περιγράφει την εμπειρία της.