Όλοι γνωρίζουμε και οι περισσότεροι συμφωνούμε, ότι επιτυχημένη επικοινωνία σημαίνει μεταφορά μηνυμάτων, ανταλλαγή πληροφοριών και απόψεων, ανάμεσα σε δύο άτομα ή σε μια ομάδα ανθρώπων, με σαφή και κόσμιο τρόπο, που οδηγεί και σε ένα αποτέλεσμα.
Εκτός από τη γλωσσική επικοινωνία (προφορική και γραπτή), υπάρχει και αυτή του σώματος, δηλαδή αυτό που δείχνει η στάση μας και η συμπεριφορά μας. Πολλές φορές, άλλα λέμε και άλλα μεταδίδουμε με τον τρόπο που επικοινωνούμε, με τις χειρονομίες, τη στάση του σώματός μας, ακόμα και με το βλέμμα, ένα νεύμα ή το χαμόγελό μας.
Με την επιτυχημένη επικοινωνία, αυξάνεται η αποδοτικότητα όλης της ομάδας, διαμορφώνονται καλύτερες σχέσεις και γίνεται αποτελεσματικότερη λήψη αποφάσεων.
Κατανόηση, ευγένεια, ειλικρίνεια, σεβασμός και εκτίμηση, είναι κάποια από τα συστατικά που μπορούν να βελτιώσουν τη δεξιότητα της επικοινωνίας μας με τους άλλους. Σημαντικό είναι όχι μόνο να ακούμε προσεκτικά, αλλά και να παρατηρούμε τον συνομιλητή μας, λαμβάνοντας όλα τα μηνύματα που μας στέλνει. Επίσης, είναι εξαιρετικά χρήσιμο να μην βγάζουμε γρήγορα συμπεράσματα και να ζητούνται διευκρινίσεις, για να γίνονται κατανοητά όσα λέγονται, για αποφυγή παρεξηγήσεων ή παρερμηνειών. Η ποιότητα της επικοινωνίας είναι που καθορίζει την επιτυχία της.
Τα πέντε πιο συχνά λάθη που κάνουμε είναι :
– μιλάμε δίχως να ακούμε τον συνομιλητή μας ή να παρατηρούμε τις αντιδράσεις του,
– δεν κάνουμε τις σωστές ερωτήσεις, για να υπάρχει ανταλλαγή απόψεων και ανατροφοδότηση,
– αφήνουμε να διασπάται η προσοχή μας από σκέψεις ή από εξωτερικούς παράγοντες, και έτσι δεν παραμένουμε συγκεντρωμένοι στο συνομιλητή μας,
– αποφεύγουμε “δύσκολα” θέματα, ενώ αυτά θα έπρεπε να είναι στις πρώτες θέσεις των προς συζήτηση θεμάτων,
– καταλήγουμε σε συμπεράσματα, ή υποθέτουμε κάτι, δίχως να φροντίζουμε να έχουμε όλη την κατάλληλη πληροφόρηση.
Αποτελεσματική επικοινωνία θεωρείται η αμφίδρομη επικοινωνία, που τα μηνύματα γίνονται αντιληπτά και είτε συμφωνούμε είτε διαφωνούμε με τον συνομιλητή μας, καταλήγουμε σε ένα συμπέρασμα, μια λύση σε κάποιο πρόβλημα, σε μια κοινή πορεία δράσης. Η αλληλεπίδραση έρχεται να προσθέσει τη δράση στο κομμάτι της επικοινωνίας.
Η δράση και η αντίδραση είναι δυο δυνάμεις που συναντούμε καθημερινά γύρω μας. Ο τρίτος νόμος του Νεύτωνα έχει πρακτική εφαρμογή σε ό,τι συμβαίνει, ακόμα και στην επικοινωνία, με τον “πομπό” ουσιαστικά να δρα και τον “δέκτη” μηνυμάτων να αντιδρά. Χρειάζεται κοινή προσπάθεια και ενσυναίσθηση, καθώς και θετικός τρόπος αντιμετώπισης του ή των συνομιλητών μας, για να λειτουργήσει σωστά αυτή η αλληλεπίδραση.
Η επικοινωνία, ως ένα μέρος μόνο της αλληλεπίδρασης μεταξύ των ανθρώπων, είναι η ικανότητα, το “εργαλείο” που έχουμε για να μοιραζόμαστε τις σκέψεις και τα συναισθήματά μας, να κάνουμε γνωστές τις ανάγκες αλλά και τις προθέσεις μας, προσπαθώντας να είμαστε μέλη μιας οικογένειας, μιας ομάδας, ενός οποιοδήποτε συνόλου.
Ας μην ξεχνάμε ότι ο τρόπος που επικοινωνούμε με τους άλλους εντός του εργασιακού χώρου, με συναδέλφους σε όλα τα ιεραρχικά επίπεδα, συνεργάτες και πελάτες, χρειάζεται να είναι ξεκάθαρος και συνεπής με τις αξίες της επιχείρησης.
Συντάκτης: Εβίτα Παπανικολάου
*Assistant Manager, Γραφείο Αθήνας ΦΟΒΕΡΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ Α.Ε.
Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα | Ενημερωθείτε
Ακολουθείστε το Cityportal.gr στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα τελευταία νέα
Cityportal.gr Live ενημέρωση: O κορωνοϊός λεπτό προς λεπτό στην Ελλάδα και παγκοσμίως