{ Βιβλία }

Φαρενάιτ 451 του Ray Bradberry (τα αγαπημένα μας βιβλία)

Προτείνει η Μάχη Καρανίκα

 

Κατηγορίες: Αγαπημένα βιβλία

Φαρενάιτ 451 του Ray Bradberry (τα αγαπημένα μας βιβλία)

Προτείνουμε τα καλύτερα βιβλία που διαβάσαμε κ αξίζει να διαβάσετε: «Φαρενάιτ 451» του Ray Bradberry (τα αγαπημένα βιβλία του cityportal)

Φαρενάιτ 451
Συγγραφέας: Bradbury Ray
Εκδότης: Άγρα
ISBN: 9789605050252
Αριθμός Σελίδων: 271
Εξώφυλλο: Μαλακό εξώφυλλο
Διαστάσεις: 21χ14
Γλώσσα Γραφής: ελληνικά
Γλώσσα Πρωτοτύπου: Αγγλικά
Έτος Έκδοσης: 2012
 
«τη Δευτέρα καις Μίλλευ, την Τετάρτη Ουϊτμαν και την Παρασκευή Φώκνερ. Τα κάνεις στάχτη και μετά καις και τις στάχτες».

Σε μια σκληρή εποχή για όλους μας κάτω από τις τρέχουσες εξελίξεις, ήρθα αντιμέτωπη με ίσως ένα από τα πιο δυνατά βιβλία που διάβασα ποτέ. Ένας ξένος συγγραφέας, ο Ray Bradberry, με αυτό το μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας, εισέβαλε στην καθημερινότητά μου και με έφερε πρόσωπο με πρόσωπο, όχι μόνον ατομικά αλλά και σε συλλογικό επίπεδο, ως κοινωνία, με τις Ερινύες των λανθασμένων μας επιλογών, με τους «δήθεν» στόχους μας, με το μασκαρεμένο πολιτισμό μας, με τις βαφτισμένες «δημοκρατικές» μας απόψεις για τις μειονότητες, τις πλειονότητες, την ενημέρωση, την εκπαίδευση, τους αριστούχους και τους πρώτους, τους τελευταίους και τους ύστατους. Τα πρότυπα και τα στερεότυπα, το σύνολο και το περιθώριο, την «στεγνή» και την πραγματική γνώση.
 
Ο ήρωας, Γκάϊ Μόνταγκ, είναι ένας σκληρά εργαζόμενος “νομοταγής” πολίτης, πυροσβέστης, που δουλειά του στον κόσμο του βιβλίου δεν είναι το σβήσιμο της πραγματικής φωτιάς αλλά η πυρπόληση των βιβλίων, η εξάλειψη του ελεύθερου πνεύματος, της σκέψης και της διανόησης.
 
Επιστρέφει σπίτι του αναπολώντας το έργο που μόλις εκτέλεσε «εξαπολύοντας την κηροζίνη, το αίμα σφυροκοπούσε, το κεφάλι του και τα χέρια του γίνονταν χέρια ενός ιδιοφυούς μαέστρου που έπαιζε μεμιάς όλες τις συμφωνίες της φλόγας και της πυράς, ρημάζοντας τα ρετάλια και τα αποκαΐδια της ιστορίας». Με τη γυναίκα του δεν τους δένει κατ ουσίαν τίποτε. Η σύζυγος είναι μονίμως με τα ακουστικά κοχύλια στα αυτιά της, για να λαμβάνει την κατευθυνόμενη, καταιγιστική ενημέρωση, εναρμονισμένη στο γενικότερο πλαίσιο «Παραγέμισέ τους από δεδομένα που δεν καίνε, στήριξέ τους τόσο ολότελα από γεγονότα που θα νοιώθουν παραφουσκωμένοι αλλά εντελώς ανήμποροι από πληροφορίες».
 
Είναι εξαρτημένη από τα ηρεμιστικά της χάπια, έχοντας ως απόλυτο ιδανικό τα πλασματικά στερεότυπα που της προσφέρονται. Οι τοίχοι - γιγαντοοθόνες που παίζουν δυνατά και ασταμάτητα, την ταυτίζουν με την τηλεοπτική «οικογένεια» - μια οικογένεια που φωνάζουν όλοι μαζί, χωρίς να λένε και κυρίως, χωρίς να προσφέρουν τίποτα. Κανείς δεν ακούει και δεν ασχολείται πιά με τον άλλον.Της λέει κάποια στιγμή ο άνδρας της «Κάψαμε 1.000 βιβλία και μία γυναίκα». Και αυτή αποκρίνεται «Και;». Δεν αντέχει την άλλη άποψη και γι αυτό φεύγει από το πλάνο της ίδιας της ζωής. Δεν παλεύει για το όνειρο. Βολεύεται για να μην χαλάσει το πρότυπο της σερβιρισμένης ζωής, μιάς ζωής δομημένης κατά τέτοιο τρόπο, με απίστευτα γρήγορους ρυθμούς, βομβαρδισμένης από τόσα εξωτερικά ερεθίσματα που δεν αφήνει χρόνο για σκέψη και πολύ περισσότερο, για ενδοσκόπηση.
 
«Βάλε το κεφάλι ενός ανθρώπου να γυρνάει τόσο γρήγορα μέσα σε αυτήν την δύνη που τροφοδοτείται ανεξάντλητα από τα χέρια των εκδοτών, των χειραγωγών, των τηλεπαρουσιαστών και θα δεις τότε πως η φυγόκεντρη αποδιώχνει όλες τις αχρείαστες και χρονοβόρες σκέψεις».
 
Στην ουσία, η ιστορία ξεκινά όταν ο ήρωας συναντά ένα 17-χρονο κοριτσάκι, την Κλαρίς, η οποία δεν συντάσσεται με τους πολλούς. Έχει έρθει σε επαφή και έχει ενστερνισθεί την άλλη πλευρά της ζωής, γνωρίζει τα χρώματα, τα λουλούδια, τα αστέρια και αφήνει τη βροχή να την ακουμπήσει και να τη νιώσει – τις απλές χαρές της ζωής. Απορρίπτει τις Οθόνες τοίχου και τα «ψυχαγωγικά πάρκα», του ανατρέπει τα δικά του δεδομένα. Θέλει να έχει απορίες ενώ οι περισσότεροι δεν το κάνουν.
 
«Οι άνθρωποι παλαιότερα κουβέντιαζαν πολύ. Και είχαν χρόνο να σκέφτονται. Τώρα τις ξεφορτώθηκαν τις βεράντες και τους κήπους. Τώρα οι άνθρωποι δεν κάθονται παρά μόνον τρέχουν».
 
Ο πυραγός Μπήτυ από την άλλη πλευρά, άνθρωπος του συστήματος, περιγράφει την κοινωνία που χτίζεται από το αυτό, ιδιαίτερα γλαφυρά :
«Ο χρόνος φοίτησης στο σχολείο μειώθηκε. Η πειθαρχία χαλάρωσε. Η φιλοσοφία, η ιστορία και οι ξένες γλώσσες βγήκαν από το πρόγραμμα. Η γραμματική και η ορθογραφία παραμελήθηκαν και στο τέλος εξοστρακίσθηκαν. Αφού τα σχολεία έβγαζαν όλο και περισσότερους δρομείς, άλτες, ανιδίκευτους τεχνίτες, πιλότους και κολυμβητές, ο διανοούμενος διαπομπεύθηκε»
 
Σε αντιδιαστολή με όλο αυτό το «τεχνολογικό» σκηνικό, εντυπωσιακή είναι η όλη αναφορά σε θεολογικά πρότυπα που τελικά λειτουργούν σε μεγάλο βαθμό ως στηλοβάτες της όλης εικόνας της αναγέννησης. Η ανατροπή έρχεται πάντα από τους σιωπηλούς μάρτυρες της διπλανής πόρτας
«Δεν θα μπορέσετε ποτέ να αποκτήσετε τα βιβλία μου» λέει η γυναίκα η οποία προτιμά να φύγει καιόμενη, έχοντας λόγο και θέση καθώς και επιλογή.

Η γλώσσα του λιτή, σχεδόν δωρική δεν αφήνει περιθώρια αποπροσανατολισμού από τον ουσιαστικό στόχο του συγγραφέα.

Δεν θα αναφερθώ στο τέλος του βιβλίου. Εναπόκειται στον καθένα μας εάν θα ξαναπροσλάβει ένα καινούργιο πυραγό Μπήτυ ή θα προσπαθήσει σαν ένας άλλος φοίνικας να ξαναγεννηθεί και να μην «Ξαναέρθει ένας άλλος Μεσαίωνας» όπως λέει και ο Φάμπερ. Εναπόκειται στον καθένα μας να ξοδέψει τις τελευταίες του πέννες στο υπόγειο της ψυχής του για να δημιουργήσει ή να τις κρατήσει εν όψει καινούργιου μοντέλου οθόνης.
 
«Το βιβλίο δεν είναι ο στόχος αλλά το μέσο. Τα βιβλία έχουν ποιότητα. Υφή, πόρους, ιδιότητες, ζωή. Όσο περισσότεροι οι πόροι, όσο περισσότερες και αυθεντικές καταγεγραμμένες λεπτομέρειες ζωής θα βρείτε σε κάθε τετρ. εκ. σελίδας, τόσο περισσότερο λογοτεχνικός θα είστε. Οι καλοί συγγραφείς αγγίζουν τη ζωή. Οι κακοί τη βιάζουν και την αφήνουν να σαπίσει. Το μίσος για τα βιβλία είναι γιατί δείχνουν τους πόρους στο πρόσωπο της ζωής. Οι άνθρωποι που ενδιαφέρονται για την καλοπέρασή τους θέλουν κέρινα πρόσωπα, δίχως πόρους,
άτριχα και ανέκφραστα».
 
Το μυθιστόρημα απευθύνεται σε όσους αναγνώστες αγαπούν τη φανταστική λογοτεχνία που λειτουργεί ως όχημα για να καταδείξει παθογένειες και προβλήματα του σύγχρονου κόσμου, προβλέποντας μελλοντικές καταστάσεις και εξελίξεις.
 
cityportal.gr | Fareinheit 451 του Ray Bradberry | Προτείνει η Μάχη Καρανίκα





 



TOP 10 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ