Φρίμοντ | κριτική της ταινίας

Φρίμοντ (“Fremont”) Κομεντί, αμερικάνικης παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Μπαμπάκ Τζαλαλί, με τους Αναϊτα Ζάλι Γουάντα, Γκρεγκ Τέρκινγκτον, Τζέρεμι Άλεν Γουάιτ, Τζένιφερ ΜακΚέι κα.

Διαθέτοντας το μελαγχολικό ύφος και τις υπαρξιακές αναζητήσεις του Τζιμ Τζάρμους, αντισυμβατικό χιούμορ και διακριτές πολιτισμικές αναφορές, η δραμεντί του Αφγανοβρετανού Μπαμπάκ Τζαλαλί, θυμίζει κάτι από τις παλιές καλές εποχές του ανεξάρτητου αμερικάνικου κινηματογράφου.

Το φιλμ, που κέρδισε το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι, μια μικρή χαμηλού προϋπολογισμού αμερικάνικη παραγωγή, μπορεί να έχει μία μονομερή αντιμετώπιση των ανθρώπων που διέφυγαν από το Αφγανιστάν, για την Αμερική, αλλά είναι ιδιαιτέρως διεισδυτική στην ψυχολογία των μεταναστών σε μία χώρα πολύ διαφορετική από τη δική τους.

Η Ντόνια, μια νέα γυναίκα, δουλεύει σε ένα κινέζικο εργοστάσιο κατασκευής μπισκότων τύχης, στο Φρίμοντ, την πόλη που ζουν πολλοί συμπατριώτες της Αφγανοί. Πριν δούλευε ως μεταφράστρια για τον στρατό των ΗΠΑ στο Αφγανιστάν και ήρθε μαζί με τους Αμερικανούς όταν έφυγαν απ’ τη χώρα. Αυτός είναι ο λόγος που δεν είναι σε όλους συμπαθής – ο άνδρας της μιας φίλης της ούτε καν της μιλάει. Τα βράδια έχει αϋπνίες, αλλά δεν ξέρει γιατί. Ο ψυχίατρος στον οποίο καταφεύγει προσπαθεί να την βοηθήσει ν’ ανοιχτεί κι έτσι η Ντόνια, που θα πάρει προαγωγή και θα γράφει η ίδια τα ρητά στα τυχερά μπισκότα, γράφει σε ένα απ’ αυτά το τηλέφωνό της και το ανακατεύει με τα υπόλοιπα, περιμένοντας να μιλήσει η τύχη.

Η στιλιζαρισμένη ασπρόμαυρη φωτογραφία, το ξεχωριστό – ίσως και επιδεικτικό – καδράρισμα των πλάνων, η σεναριακή και αφηγηματική οικονομία και χιούμορ αλά Τζάρμους και οι απαλοί γκρίζοι φωτισμοί συναντούν ένα ενδιαφέρον στόρι που καθρεφτίζει τα περίπλοκα και αντικρουόμενα συναισθήματα της ηρωίδας.

Τα συναισθήματά της έρχονται και εμπλέκονται με τις υπαρξιακές αγωνίες, η μοναξιά δεν έχει πάντα προέλευση, ούτε προορισμό ή κατάληξη. Εδώ, εισχωρεί και το πνεύμα του Καουρισμάκι, που δένει με τις επιρροές από τον Τζάρμους, για να χαρίσει μία ωραία ιστορία, με τη συνάντηση της ηρωίδας με τον άνθρωπο που αναζητά να έρθει κοντά του, να γεμίσει τη ζωή της.

Κάποια στιγμή ο ψυχίατρος της Ντόνια λέει με νόημα ότι «τα πλοία είναι ασφαλή στο λιμάνι, αλλά δεν φτιάχτηκαν γι αυτό». Σωστά. Και ο Τζαλαλί πρέπει μάλλον να ξανοιχτεί ακόμη παραπέρα από τον ασφαλή κόλπο του λιμανιού, να αναζητήσει και άλλα λιμάνια, αφού περάσει από άγνωστες θάλασσες για να μας δείξει ότι είναι ένας καπετάνιος που θα μας πείσει να ταξιδέψουμε μαζί του.

Η πρωτοεμφανιζόμενη και πραγματική πρόσφυγας από το Αφγανιστάν, Αναϊτα Ζάλι Γουάντα έχει μία πρωτοφανή μαγνητική ικανότητα, ενώ το ολιγόλεπτο πέρασμα του Τζέρεμι Άλεν Γουάιτ αποτελεί, από μόνο του, ένα μικρό δώρο της ταινίας.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Η Ντόνια εργάζεται για ένα κινέζικο εργοστάσιο που φτιάχνει τυχερά μπισκότα. Έχοντας δουλέψει ως διερμηνέας για τον αμερικάνικο στρατό στο Αφγανιστάν, δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στη νέα ζωή της και οι συνεδρίες με τον ψυχαναλυτή της δεν δείχνουν να βελτιώνουν την κατάσταση. Σε μια στιγμή ξαφνικής έμπνευσης, αποφασίζει να στείλει εκεί έξω ένα ξεχωριστό μήνυμα μέσα σε ένα μπισκότο.


ΑΠΕ ΜΠΕ | Χάρης Αναγνωστάκης

Ακολουθήστε το cityportal.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις Διαβάστε για Συναυλίες, Σινεμά, Θέατρο, βιβλία, τέχνες, εκδρομές στην ατζέντα (ημερολόγιο) αλλά και όλα τα Τελευταία νέα από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον Κόσμο, σήμερα, τώρα που συμβαίνουν.

 

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα | Ενημερωθείτε