Πρόεδρος του Σωματείου Εμποδιζόμενων Ατόμων «Αναπηρία Σήμερα» και ενεργός υποστηρικτής ποικίλων πρωτοβουλιών σχετικά με θέματα ΑΜΕΑ, τόσο μέσα από με την ενασχόλησή του με τα κοινά όσο και με την προσωπική του δράσεων. Ο Φώτης Μπίμπασης έδωσε συνέντευξη στην Δανάη Σοφία Βαρδαλή και το περιοδικό CITY. Μίλησε για τη νέα μεγάλη έρευνα σχετικά με την προσβασιμότητα στη Θεσσαλονίκη.
Τι ακριβώς περιλαμβάνει η έρευνα που ξεκινάει η «Αναπηρία Σήμερα» και πώς θα αξιοποιηθούν τα αποτελέσματά της;
Η έρευνα γίνεται σε συνεργασία με την Ένωση για τα Δικαιώματα των Πεζών και με σκοπό να καταγράψουμε τα εμπόδια που υπάρχουν στα πεζοδρόμια και εμποδίζουν την ελεύθερη και ασφαλή διέλευση των πεζών και των ατόμων με αναπηρίες. Εμπόδια μόνιμα, όπως είναι τα περίπτερα, οι στάσεις λεωφορείου, οι διάφορες κακοτοπιές και κακοτεχνίες που υπάρχουν και παρεμποδίζουν τα άτομα με αναπηρίες να κυκλοφορούν ελεύθερα και με ασφάλεια στα πεζοδρόμια αλλά και μη μόνιμα εμπόδια, όπως είναι τα αυτοκίνητα, τα μηχανάκια και τα οχήματα, τα τραπεζοκαθίσματα, τα καλώδια και τα εμπορεύματα. Με την έρευνα αυτή, δεν θα καταγράψουμε απλώς τα προβλήματα που υπάρχουν στην πόλη, στο τέλος θα ανακοινώσουμε και τις προτάσεις καθώς και τις λύσεις που προτείνουμε, για το πώς μπορούν να βελτιωθεί η προσπελασιμότητα στη Θεσσαλονίκη. Κατά καιρούς καταγράφονται ατυχήματα από άτομα με προβλήματα όρασης που χτυπούν σε εμπόδια, τώρα όμως θα έχουμε μία συγκεντρωτική χαρτογράφηση και καταγραφή όλων αυτών των εμποδίων, πάνω στον πολεοδομικό χάρτη της Θεσσαλονίκης. Η έρευνα πραγματοποιείται από ομάδα πτυχιούχων μέσω ενός κοινωφελούς προγράμματος και σε συνεργασία με την Ένωση Πεζών, που έχει και την τεχνογνωσία και θα ολοκληρωθεί το καλοκαίρι.
Πέρα από τα εμπόδια που μας περιγράψατε, ποιες είναι οι πιο συνηθισμένες δυσκολίες που εσείς ως άτομο με προβλήματα όρασης συναντάτε σε μια απλή μετακίνησή σας μέσα στην πόλη και τα οποία εμείς μπορεί να μην αντιλαμβανόμαστε καν;
Για όλες τις περιπτώσεις αναπηρίας, η μετακίνηση μέσα στην πόλη είναι δύσκολη, όπως φυσικά δυσκολίες αντιμετωπίζουν και οι μητέρες που έχουν καροτσάκι με μωρό και οι ηλικιωμένοι. Ένας τυφλός, μπορεί να αντιμετωπίσει παγίδες και δυσκολίες κατεβαίνοντας για παράδειγμα από το λεωφορείο με το να βρεθεί πάνω σε έναν κάδο απορριμμάτων που συνήθως υπάρχει κοντά στη στάση. Ή να πατήσει σε μία μη περιφραγμένη λακκούβα στη ρίζα ενός δέντρου και να λερωθεί ή ακόμη και να τραυματιστεί. Όπως μπορεί να τραυματιστεί και από τα κλαδιά ενός δέντρου που δεν είναι κλαδεμένο, από ένα καρτοτηλέφωνο ή από ένα χαμηλό κολωνάκι που δεν το «πιάνει» το μπαστούνι του. Πολύ επικίνδυνα είναι και τα συρματόσχοινα που έχουν ως αντηρίδες κάποιες κολώνες της ΔΕΗ. Οι κινητικά ανάπηροι έχουν δυσκολίες που προέρχονται συνήθως από σκαλιά και ανισόπεδες εισόδους ή από τις σχάρες των υπονόμων που συχνά βρίσκονται μπροστά στις ράμπες των πεζοδρομίων, όπου μπορεί να πέσει η ρόδα του αμαξιδίου τους.
Ποιες μικρές ίσως αλλαγές στον τρόπο που λειτουργούμε και κινούμαστε όλοι, θα μπορούσαν να έχουν σημαντικά αποτελέσματα στη βελτίωση της μετακίνησης των ατόμων με αναπηρία μέσα στον αστικό ιστό;
Το βασικότερο είναι να μην παρκάρει κανείς πάνω στους οδηγούς τυφλών, μπροστά στις διαβάσεις των πεζών και στις ράμπες. Ακόμη και μπροστά στην Σχολή Τυφλών παρκάρουν πολλοί με τη δικαιολογία ότι αφήνουν το αυτοκίνητό τους για «ένα μόλις λεπτό», χωρίς να ενδιαφέρονται για το αποτέλεσμα που αυτό μπορεί να έχει. Και παρατηρούμε εντελώς διαφορετικές συμπεριφορές -από τα ίδια άτομα- όταν είναι πεζοί και όταν βρίσκονται ως κυρίαρχοι πίσω από τη θέση του οδηγού. Οι νοοτροπίες αυτές μπορούν να αλλάξουν μόνο μέσα από τη διαπαιδαγώγηση, την ενημέρωση και την αποτελεσματική αστυνόμευση.
Ποια είναι η μέχρι τώρα πορεία της ΜΚΟ «Αναπηρία Σήμερα» και ποια θα λέγατε ότι ήταν τα σημαντικότερα έργα σας;
Έχουμε κάνει αρκετές αναφορές στον εισαγγελέα για σχετικές παραβιάσεις, έχουμε στείλει επιστολές και γενικότερα προσπαθούμε με τη δική μας παρέμβαση να ευαισθητοποιήσουμε και να βρούμε λύσεις σε τέτοια είδους προβλήματα. Για αυτό και ξεκινήσαμε τώρα τη συγκεκριμένη έρευνα, μετά από πολλά χρόνια, με την οποία προσπαθούμε να θίξουμε βάσει στοιχείων το ζήτημα της προσπελασιμότητας στην πόλη.
Από τη δική σας εμπειρία και ειδική γνώση επί του θέματος, υπάρχει η απαιτούμενη φροντίδα σχετικά με προβλήματα προσβασιμότητας στη Θεσσαλονίκη;
Θα περίμενα περισσότερα πράγματα, αλλά βλέπω πως όλα πηγαίνουν πολύ αργά. Σε κάποια πράγματα θα περίμενα πιο άμεση ανταπόκριση. Για παράδειγμα, όταν ολοκληρώθηκε η κατασκευή του νέου δημαρχείου το 2010, είχαμε επισημάνει ότι τα σιντριβάνια στην είσοδό του είναι παγίδες και εξακολουθεί να μην έχει γίνει τίποτα για αυτά, να μην έχει γίνει καμία ειδική προειδοποιητική σήμανση για τυφλούς. Πολλοί τυφλοί αποφεύγουν να επισκέπτονται το δημαρχείο γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο.
Μπορούμε να ελπίζουμε πως η Θεσσαλονίκη θα γίνει μια προσβάσιμη πόλη;
Αρκεί ο κάθε ένας που παρκάρει σε μια διάβαση ή μια ράμπα ή πάνω σε έναν οδηγό για τυφλούς να σκεφτεί πως εκείνη τη στιγμή βλάπτει ένα συμπολίτη του με προβλήματα στην κίνηση ή την όραση. Και πως δυστυχώς αρκούν μερικά μόνο δευτερόλεπτα για να βρεθεί και ο ίδιος σε μια ανάλογη θέση. Στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν πάρα πολλά άτομα με αναπηρία, που αντιστοιχούν στο 10% του πληθυσμού. Απλώς δεν τους βλέπουμε συχνά να κυκλοφορούν στην πόλη. Οι περισσότεροι περιορίζονται σε πολύ μικρές μετακινήσεις γύρω από τον τόπο κατοικίας τους.
info:
www.anapiriasimera.blogspot.gr
www.enosipezon.gr
Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα | Ενημερωθείτε
Ακολουθείστε το Cityportal.gr στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα τελευταία νέα
Cityportal.gr Live ενημέρωση: O κορωνοϊός λεπτό προς λεπτό στην Ελλάδα και παγκοσμίως