Γιατί η Μόνα Λίζα δεν έχει φρύδια;

Γιατί η Μόνα Λίζα δεν έχει φρύδια;

Μόνα Λίζα: Εκτίθεται στο Μουσείο του Λούβρου, στο Παρίσι και για πολλά χρόνια βρίσκεται στο επίκεντρο των εμπειρογνώμων, των ιστορικών της τέχνης και γενικότερα των φιλότεχνων για το χαμόγελό της. Όμως, ένα ακόμα ζήτημα έχει προκύψει. Γιατί η Μόνα Λίζα δεν έχει φρύδια; ούτε βλεφαρίδες; Το έχετε σίγουρα παρατηρήσει. Μπορείτε να φανταστείτε το γιατί;
 
Υπάρχουν δύο θεωρίες:
 
• Η πρώτη λέει, ότι την εποχή εκείνη ήταν της μόδας οι γυναίκες να αφαιρούν τελείως τα φρύδια τους. Έτσι, η γυναίκα την οποία ο πίνακας απεικονίζει (η Λίζα ντελ Τζιοκόντο – εξ’ ου και Τζιοκόντα) εξ’ αρχής δεν είχε. Οπότε και ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι την ζωγράφισε όπως ήταν, χωρίς φρύδια.
Το 2012 ανακοινώθηκε πως στο Μουσείο ντελ Πράδο υπάρχει πίνακας που είναι αντίγραφο της Μόνα Λίζα και δημιουργήθηκε την ίδια χρονική περίοδο με τον αυθεντικό πίνακα, πιθανότατα από κάποιο μαθητή του Ντα Βίντσι, ίσως τον Φραντσέσκο Μέλτσι. Αυτός ο πίνακας-αντίγραφο απεικονίζει τη Μόνα Λίζα αρκετά νεότερη, σε σχέση με την πρωτότυπη απεικόνισή της, λιγότερο εξιδανικευμένη και για αυτό το λόγο ίσως αποτελεί μια πιο ακριβή περιγραφή της συγκεκριμένης γυναίκας. Χαρακτηριστικό του δεύτερου πίνακα είναι πως ο δημιουργός του έχει σχεδιάσει και φρύδια στην εικονιζόμενη, κάτι που λείπει πλήρως από τον αρχικό πίνακα. 

• Η δεύτερη και πιο πολύπλοκη θεωρία είναι βασισμένη στην μελέτη ενός μηχανικού, που έχει αφιερώσει περίπου 3000 ώρες στην εξέταση του πίνακα. Σύμφωνα, λοιπόν, με τον Pascal Cotte στην αρχική της μορφή η γυναίκα είχε φρύδια, όμως μετά τις πολλές επεμβάσεις που έχουν γίνει για την συντήρηση του πίνακα, έχουν διαβρωθεί. 
Πιο αναλυτικά, ο Cotte κατάφερε να δει μέσω εξαιρετικά λεπτομερών ψηφιακών σαρώσεων την εικόνα όπως ήταν τον 16ο αιώνα. Εκεί ανακάλυψε ότι η γυναίκα του εμπόρου από την Φλωρεντία είχε φρύδια και βλεφαρίδες – που και αυτές σήμερα λείπουν- αλλά έχουν αλλοιωθεί τόσο που πια δεν φαίνονται. 
“Αν κοιτάξετε προσεκτικά τα μάτια της Μόνα Λίζα μπορείτε να δείτε ότι οι ρωγμές γύρω τους έχουν ελαφρώς εξαφανιστεί. Εξήγηση αυτού αποτελεί το γεγονός ότι κάποιος επιμελητής σε κάποια από τις διαδικασίες συντήρησης προσπάθησε να καθαρίσει το μάτι και έτσι χάθηκαν και οι βλεφαρίδες και τα φρύδια”, είπε ο Cotte. 
Συμπληρωματικά, ο μηχανικός ανακάλυψε ότι στην αρχή ο Ντα Βίντσι είχε φτιάξει τη Μόνα Λίζα με μεγαλύτερο πρόσωπο και πιο εκφραστικό χαμόγελο και ότι έχει αλλάξει τη θέση δύο δακτύλων από το αριστερό χέρι του αντικειμένου. 
Οι αλλαγές αυτές αποτελούν, σύμφωνα με τον Cotte, απόδειξη της τελειομανίας του ζωγράφου. Μάλιστα, θεωρεί ότι ο Ντα Βίντσι κράτησε για περισσότερα από 10 χρόνια τον πίνακα αυτόν και τον δούλευε μέχρι τον θάνατό του.
 

 

Ακολουθήστε το cityportal.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις Διαβάστε για Συναυλίες, Σινεμά, Θέατρο, βιβλία, τέχνες, εκδρομές στην ατζέντα (ημερολόγιο) αλλά και όλα τα Τελευταία νέα από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον Κόσμο, σήμερα, τώρα που συμβαίνουν.

 

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα | Ενημερωθείτε