17.3 C
Thessaloniki
16.6 C
Athens

Γιατί η Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να ξεκολλήσει από τη μιζέρια ενώ η Αθήνα μπορεί;

Το αίτιο, η κάλυψη και οι λύσεις! * Γράφει το Νέο Ρεύμα Νεο Όραμα - Κίνηση επιχειρηματικής εκπροσώπησης για την Ανάπτυξη

Πολύ μελάνι έχει χυθεί, σχετικά με τη «βύθιση» εδώ και μια – δυο δεκαετίες της Θεσσαλονίκης. Μέχρι τότε ήταν πρώτη σε όλη τη χώρα σε ανάπτυξη, ΑΕΠ, παραγωγή, εξαγωγές, πολιτισμό, διεθνείς εκδηλώσεις και αναγνώριση. Μετά βυθίστηκε το ΑΕΠ, τα εισοδήματα και το οικονομικό της εκτόπισμα κατά 65%, ενώ η χώρα με τα ίδια δεδομένα έχασε 25%.

Άλλοι ρίχνουν τις ευθύνες στο Αθηνοκεντρικό κράτος … «και όχι μόνο», έτσι για να μαλακώσει ο θυμός της κοινωνίας. Μετά αρχίζει το «αυτομαστίγωμα» ότι δήθεν φταίει η πόλη, έτσι ώστε να καλύπτονται οι ευθύνες. Κάπως σαν αναγνώριση εφαρμογής με το σύνδρομο της Στοκχόλμης…

Φταίνε οι πολιτικοί (γράφεται), αλλά και πάλι «όχι μόνο»…

Φταίει, ίσως, ο δήθεν μη μητροπολιτικός δήμος, με όλους τους δήμους ενιαίους. Το εισηγούμασταν από το 2010. Η δε περιφέρεια που είναι ενιαία, δείχνει να μην έχει καμιά σοβαρή παρέμβαση στην αναστροφή της βύθισης!

Οι ίδιες φωνές της πόλης, αναφέρονται και δημοσιεύουν με δικά τους λόγια:

  • Στη μεγάλη αναπηρία της Θεσσαλονίκης

Ο καθηγητής γεωπολιτικής στη Σορβόννη Γιώργος Πρεβελάκης, παρουσίασε το πρόβλημα με τη λύση του, ξεκάθαρα και κομψά. Αναφέρθηκε στη μεγάλη αναπηρία της Θεσσαλονίκης και της Βορείου Ελλάδος. Τόνισε την απουσία των ελίτ –οικονομικών, επιχειρηματικών, πολιτικών, πνευματικών – οι οποίες θα μπορούσαν να πάρουν την περιοχή στις «πλάτες» τους και να την οδηγήσουν μπροστά, επ’ ωφέλεια της κοινωνίας.

Η Βόρεια Ελλάδα έχει σαφή ανταγωνιστή το κέντρο της χώρας.

Η περιοχή θα αναπτυχθεί επί της ουσίας, μόνο όταν αφυπνιστούν οι ντόπιες δυνάμεις, καθώς από την κεντρική διοίκηση, δεν έχει να περιμένει και πολλά. Είναι πιο επιθετικοί, όταν εξηγούν στο τοπικό ακροατήριο τι ζητούν από την Αθήνα και είναι πιο διαλλακτικοί στις επισκέψεις τους στα υπουργικά γραφεία. Μια στάση κατανοητή ως ένα βαθμό, αφού οφείλουν αφενός να προβάλλουν μαχητικότητα και αφετέρου να διαπραγματευτούν για να λύσουν προβλήματα και να προωθήσουν εκκρεμή ζητήματα.

  • Στη Θεσσαλονίκη που αναζητά στα Βαλκάνια τον χαμένο κοσμοπολιτισμό της και την οικονομική της δύναμη.

Το συγκεκριμένο τρένο της γεωγραφικής οντότητας με την έντονη οικονομική και πρωταγωνιστική δραστηριότητα, έχει χαθεί πιθανότατα οριστικά εδώ και χρόνια. Από πρώτη περιοχή σε ανάπτυξη, παραγωγή και διεθνή εμβέλεια, έχασε το 65% του ΑΕΠ της και της αντίστοιχης δύναμής της. Ωστόσο, τελευταία, όλο και κάτι γίνεται που το επαναφέρει αν όχι ακριβώς στην επικαιρότητα, τουλάχιστον στη μνήμη. Εννοείται, κάτι πέρα από τις πολιτικολογίες, οι οποίες έχουν από μικρή έως ελάχιστη σημασία.

  • Στη Θεσσαλονίκη και στην ατζέντα της, αν και ίδια για μια 20ετία …

Τα κυρίαρχα θέματα της πόλης στην ατζέντα του 1997 είναι σχεδόν τα ίδια με τα σημερινά.

Τί οραματιζόμασταν και σχεδιάζαμε το 1997 και πόσες διεκδικήσεις συνεχίζουν να παραμένουν στόχοι και το 2017 για την πόλη;

Ίσως θα ήταν χρήσιμο να καταρτίσει η Θεσσαλονίκη την ατζέντα του 2017, ώστε να δούμε τι καταφέραμε το… 2037…

Όσο συνεχίζουν κάποιοι να βάζουν την υστεροφημία τους και την προσωπική τους επιτυχία πάνω από το συμφέρον της πόλης, τόσες περισσότερες πλακέτες του τύπου «το έργο θεμελιώθηκε, ολοκληρώθηκε… κτλ. επί υπουργίας, δημαρχίας… κτλ. τάδε» θα γεμίζουμε και τόσο πιο βαριά θα είναι η ταφόπλακα που θα σκεπάζει την εξέλιξη αυτής της πόλης.

  • Στα Βαλκάνια, την καινοτομία και τα μυστήρια ανατολικά, … στην οδό Θεσσαλονίκης-Θέρμης.

Η δεκαετία του 2010 και του 2020 θα μπορούσε να καταγραφεί για τη Θεσσαλονίκη ως η περίοδος των φαντασιώσεων γύρω από την καινοτομία και τις υψηλές τεχνολογίες.

Όλα τα υπόλοιπα που ακούστηκαν ή εμφανίζονται ως νέες ιδέες έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό: είτε έχουν, είτε προσβλέπουν σε δημόσια χρηματοδότηση.

Οι δύο υποθέσεις έχουν αρκετά κοινά, αφού κινούνται μεταξύ δικαιολογημένου επαρχιωτισμού και αδικαιολόγητου μεγαλοϊδεατισμού- όπως γράφεται και αναφέρθηκε και από την ΕΕ! Συχνά έχουν κοινούς εμπνευστές και πρωταγωνιστές. Παράγοντες γνωστούς από την πολιτική και τις επιχειρήσεις, που επανέρχονται διαρκώς.

Τα μυστήρια της οδού Θεσσαλονίκης-Θέρμης, που αν μπορούσε να μιλήσει θα είχε πολλά να πει. Όποιος διαχειρίζεται τη δουλειά ή τα –κατά προτίμηση ξένα- λεφτά καταγράφει οφέλη. Είναι αυτός που επιλέγει πώς, πότε και σε ποιους θα μοιράσει είτε τα λάφυρα, είτε το χρήμα. Έτσι κι αλλιώς η εποχή μας ανήκει στους ιδεοπώλες διαμεσολαβητές.

Ανισοκατανομή κονδυλίων

Είναι γεγονός αδιαμφισβήτητο ότι τα κρατικά κονδύλια κατευθύνονται ετεροβαρώς στο κέντρο, με καθαρή και νομική πρωτοβουλία.

Παραμένει ωστόσο αναπάντητο το ερώτημα γιατί δεν γίνεται το ίδιο στην υπόλοιπη Ελλάδα με τα ίδια δεδομένα και το ίδιο πολιτικό προσωπικό. Άλλα μέτρα και άλλα σταθμά εφαρμόζονται σκανδαλωδώς στους νόμους της ανάπτυξης και της χωροταξίας.

Άλλα ισχύουν στην πρωτεύουσα και άλλα ισχύουν στη Θεσσαλονίκη με αποτέλεσμα.

  1. Την υποβάθμιση της αναπτυξιακής ζώνης στη Θεσσαλονίκη από Β σε Α δηλ. μηδέν κίνητρα (0).
  2. Τις σκανδαλώδεις και επιλεκτικές διατάξεις στο χωροταξικό, όπως τις μετεγκαταστάσεις λουκέτα σε 3-4.000 μονάδες παραγωγής μόνο στην Μακεδονία επί δεκαετία -ευτυχώς μόλις πρόσφατα το διόρθωσε ο κ. Πρωθυπουργός.
  3. Την επιβαλλόμενη ερήμωση ανάπτυξης μόνο στη δυτική Θεσσαλονίκη και όχι στην υπόλοιπη Ελλάδα και ΕΕ. Πρόσφατα το έλυσε θετικά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ο Π. Γιούνκερ. Αναμένεται η εφαρμογή στα τοπικά κλιμάκια!
  4. Τη μη αξιοποίηση των 1 εκατ μ² κενών κτιρίων – ενώ στην Αττική επιτρέπεται αυτόματα. Απομένει η υιοθέτηση στα υποκείμενα νομοθετικά εργαλεία.

Αυτά είναι ορισμένα κραυγαλέα και δημόσια παραδείγματα άρσης των εμποδίων ανάπτυξης, με μηδενικό κόστος.

Οι ευθύνες

Οι ευθύνες για την πορεία με την …«όπισθεν» της Θεσσαλονίκης, υπάρχουν και αφορούν την αναπηρία τόσο της ελίτ όσο και της επικοινωνίας.

Ιεράρχες, Δήμαρχοι και πολίτες σηκώνουν φωνή για την …. «μπότα της αδιαφορίας», την εγκατάλειψη δυτικά, και ότι η Θεσσαλονίκη δεν είναι απλά από το λιμάνι έως το μέγαρο…Τα τείχη της θάλασσας που γκρεμίστηκαν το 1870, υψώθηκαν σήμερα δυτικά και πρέπει να πέσουν! Τα παραδείγματα διχασμού, διχόνοιας και εμφυλίου των περιοχών είναι πολλά. Βορράς – νότος, ανατολική – δυτική Θεσσαλονίκη. Σε χιλιάδες καθημερινά θέματα μένουμε πίσω με σκανδαλώδεις και συνήθως παράτυπους τρόπους.

Οι προτάσεις

Προτάσεις εφικτές και ατζέντα ανάπτυξης έχει παρουσιαστεί, με στόχο την παραγωγική ανάταξη, χωρίς κρατικά χρήματα, με άρση των εμποδίων που μας βύθισαν στον βούρκο κα στη μιζέρια. Οφείλουμε να ξεφύγουμε από το παρασιτικό μοντέλο πόλης επιβίωσης με δανεικά, που μας οδήγησε σε δανεισμούς και τελικά σε πτώχευση!

Διαχρονικά επιβάλλεται στο όνομα της ανάπτυξης και της προόδου, οι τοπικοί παράγοντες να μην σιωπούν στα στραβά αλλά αντίθετα να υψώνουν τη σημαία της διόρθωσης.

Η δε επικοινωνία θα βοηθήσει αν υπηρετεί την αντικειμενική ενημέρωση και όχι την εκάστοτε εξουσία- κατά Chomsky. Δεν είναι τέχνη να ξεπερνάς την αλήθεια.

* Νέο Ρεύμα Νεο Όραμα – Κίνηση επιχειρηματικής εκπροσώπησης για την Ανάπτυξη

Ακολουθείστε το Cityportal.gr στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα τελευταία νέα

Διαβάστε όλα τα Τελευταία Νέα (Ελλάδα, Διεθνή) στο Cityportal.gr

Cityportal.gr Live ενημέρωση: O κορωνοϊός λεπτό προς λεπτό στην Ελλάδα και παγκοσμίως

City ΕΞΟΔΟΣ

Τελευταία νέα

Ο ΚΑΙΡΟΣ

Thessaloniki
clear sky
17.6 ° C
18.8 °
13 °
41 %
2.2kmh
0 %
Πα
24 °
Σα
29 °
Κυ
29 °
Δε
29 °
Τρ
21 °