Πολλές φορές, όλοι μας έχουμε αναρωτηθεί τι σημαίνει η αποτίμηση της αξίας των επιχειρήσεων και σίγουρα σε τι μπορεί να μας ωφελήσει αυτή η πληροφορία.
Ας πιάσουμε όμως τα πράγματα…από την αρχή!
Οι άνθρωποι στην καθημερινότητά τους, προσπαθούν να αποτιμήσουν το κάθε τι που αποκτούν σε σχέση με το αντίτιμο που καταβάλλουν. Δηλαδή, προβαίνουν στη διαδικασία αποτίμησης της αγοράς τους, χωρίς να το αντιλαμβάνονται.
Κάτι αντίστοιχο, αλλά σίγουρο με πιο περίπλοκο και σύνθετο τρόπο συμβαίνει με τις επιχειρήσεις, καθώς η επιχείρηση δεν αποτελεί αγαθό αλλά μία «παραγωγή» που μετατρέπει όλες τις εισροές σε προϊόντα ή υπηρεσίες. Η αποτίμηση μιας επιχείρησης είναι μια γενική διαδικασία προσδιορισμού της οικονομικής αξίας μιας ολόκληρης επιχείρησης ή μιας εταιρείας. Η αποτίμησή της, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τον προσδιορισμό της εύλογης αξίας μιας επιχείρησης για πάρα πολλούς λόγους.
Γιατί πρέπει να γνωρίζω την αξία της επιχείρησής μου;
Πολλοί επιχειρηματίες, κυρίως ατομικών επιχειρήσεων ή μικρών επιχειρήσεων έχουν αναρωτηθεί τον λόγο που πρέπει να αποτιμήσουν την αξία της επιχείρησής τους και συγκεκριμένα γιατί να διαθέσουν πόρους από το ανθρώπινο δυναμικό τους ώστε να ασχοληθεί με τη διαδικασία ή ακόμα να διαθέσουν χρηματικούς πόρους σε κάποιον συνεργάτη.
Η συνήθης απάντηση των μικρών επιχειρήσεων είναι πως οι αποτιμήσεις απαιτούνται μόνο για την επίλυση φορολογικών ή νομικών ζητημάτων. Ωστόσο, οι αποτιμήσεις επιχειρήσεων, πραγματοποιούνται για πολλούς σημαντικούς λόγους που σίγουρα δεν περιορίζονται στην πώληση ή απόκτηση μιας επιχείρησης. Παρακάτω μπορούμε να δούμε ενδεικτικά κάποιους από τους λόγους:
- Επιχειρηματική Αγορά
- Πώληση επιχείρησης
- Προγραμματισμός Εξόδων
- Ασφάλιση
- Συμφωνίες Buy-Sell
- Διαζύγιο
- Δικαστική υπόθεση
- Ιδιοκτησία μετοχών εργαζομένων (ESOPs)
- Φιλανθρωπικές Συνεισφορές
- Παραβίαση Διπλώματος Ευρεσιτεχνίας
- Σχεδιασμός φορολογίας δωρεών και περιουσίας
Η Σημαντικότητα της Αποτίμησης
Οι επιχειρηματίες δαπανούν σημαντικούς πόρους και ενέργεια, στην προσπάθειά τους να ενισχύσουν την αξία της επιχείρησής τους, σχεδιάζοντας διαφόρων ειδών στρατηγικές, οι οποίες ναι μεν στοχεύουν στο να μεγιστοποιούν την αξία της εταιρείας με την πάροδο του χρόνου, ωστόσο, είναι δύσκολο να επιτευχθούν, αν ο ίδιος ο επιχειρηματίας δεν ξέρει πως να ξεκινήσει.
Επομένως, οι ίδιοι οι επιχειρηματίες, όχι μόνο πρέπει να κατανοήσουν την αξία της επιχείρησής τους σήμερα, αλλά πρέπει επίσης να γνωρίζουν τι είναι αυτό που την υποστηρίζει. Συχνό φαινόμενο, αποτελούν η υπερβολική εμπιστοσύνη στη στρατηγική ή η απάθεια του επιχειρηματία, ενέργειες που μπορούν να προκαλέσουν την υποτίμηση της εταιρείας. Σε τέτοιες περιπτώσεις, η διαδικασία αποτίμησης της επιχείρησης, μπορεί να φανερώσει στους επιχειρηματίες με προκατειλημμένη άποψη για την εταιρεία τους, τί η ίδια αξίζει.
Μέθοδοι αποτίμησης
Οι πιο διαδεδομένοι μέθοδοι αποτίμησης της αξίας της επιχείρησης είναι οι κάτωθι:
-
Μέθοδος που βασίζεται σε στοιχεία ενεργητικού
Αυτή η μέθοδος, βασίζεται στα στοιχεία ενεργητικού της επιχείρησης και συγκεκριμένα τις επενδύσεις της, και εκτιμά την αξία της επιχείρησης, βάσει περιουσιακών στοιχείων με δύο τρόπους: α) ως συνεχιζόμενη δραστηριότητα (αφαιρώντας το σύνολο των υποχρεώσεων από την καθαρή αξία του ισολογισμού) ή β) ως εταιρεία σε εκκαθάριση (ρευστοποιώντας το ποσό που θα εισπραχθεί, από την πώληση των στοιχείων του ενεργητικού).
-
Αξία Κερδών
Η συγκεκριμένη μέθοδος, θεωρεί δεδομένο πως η πραγματική αξίας της επιχείρησης, ισούται με την ικανότητά της να δημιουργεί πλούτο μελλοντικά. Μέσω της κεφαλαιοποίησης των εσόδων που δημιουργήθηκαν στο παρελθόν, καθορίζονται οι μελλοντικές ταμειακές ροές, οι οποίες διαχωρίζονται από τα ασυνήθιστα έσοδα / έξοδα και έπειτα ο υπολογισμός της μελλοντικής ταμειακής ροής πολλαπλασιάζεται με εναν συντελεστή κεφαλαιοποίησης.
-
Αγοραία Αξία
Η συγκεκριμένη μέθοδος, συγκρίνει την επιχείρηση με άλλες επιχειρήσεις του κλάδου, εφόσον υπάρχει ο ικανοποιητικός αριθμός για τη σύγκριση, με σκοπό την αποτίμηση της αξίας της. Για τις μικρές επιχειρήσεις, αποτελεί ίσως την πιο δύσκολη μέθοδο, καθώς τα δημοσιευμένα στοιχεία των μικρών επιχειρήσεων είναι ανεπαρκή.
Μπορώ να υπολογίσω μόνος μου την αξία;
Πολλές φορές, για να υπολογιστεί ορθά η αξία της επιχείρησης, χρειάζεται να ληφθούν υπόψη πολλοί παράγοντες και ίσως ένας συνδυασμός μεθόδων αποτίμησης να είναι ο πιο σωστός τρόπος για την καλύτερη προσέγγιση του προσδιορισμού της αξίας. Επομένως, δεν συνίσταται κάποιος να αποτιμά μόνος του την αξία της επιχείρησης, καθώς για να ολοκληρωθεί η διαδικασία αποτίμησης, χρειάζεται εμπειρία, γνώση του κλάδου και των υπόλοιπων επιχειρήσεων και αντικειμενικότητα.
Τέλος, είναι πολύ σημαντικό, να αναλογιστούν οι επιχειρηματίες πως είναι σημαντικό να γνωρίζουν κάθε στιγμή την πραγματική αξία της επιχείρησής τους, ώστε να αποφεύγουν κινδύνους και να δημιουργούν ευκαιρίες. Πρέπει όλοι οι επιχειρηματίες να αναρωτηθούν: Πώς μπορώ να διοικώ αυτό που δεν ξέρω τι αξίζει;
Συντάκτης: Κωνσταντίνα Στανίση
*Consultant Management Consulting Department ΦΟΒΕΡΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ Α.Ε.
Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα | Ενημερωθείτε
Ακολουθείστε το Cityportal.gr στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα τελευταία νέα
Cityportal.gr Live ενημέρωση: O κορωνοϊός λεπτό προς λεπτό στην Ελλάδα και παγκοσμίως