Εuropeqn union premises

Η Κομισιόν ενισχύει τα δικαιώματα των καταναλωτών της ΕΕ

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι εθνικές αρχές προστασίας των καταναλωτών δημοσίευσαν τα αποτελέσματα μιας πανευρωπαϊκής εξέτασης ιστοτόπων («σκούπισμα») σχετικά με κριτικές καταναλωτών στο διαδίκτυο.

Υπό τον συντονισμό της Επιτροπής, οι αρχές 26 κρατών μελών, της Ισλανδίας και της Νορβηγίας έλεγξαν 223 μεγάλους ιστότοπους για παραπλανητικές κριτικές καταναλωτών. Σχεδόν τα δύο τρίτα των ηλεκτρονικών καταστημάτων, αγορών, ιστοτόπων κρατήσεων, μηχανών αναζήτησης και ιστοτόπων υπηρεσιών σύγκρισης που αναλύθηκαν, προκάλεσαν αμφιβολίες σχετικά με την αξιοπιστία των κριτικών:

Σε 144 από τους 223 ιστότοπους που ελέγχθηκαν, οι αρχές δεν μπόρεσαν να επιβεβαιώσουν ότι αυτοί οι έμποροι έκαναν αρκετά για να βεβαιωθείτε ότι οι κριτικές είναι αυθεντικές, δηλαδή ότι δημοσιεύτηκαν από καταναλωτές που χρησιμοποίησαν πραγματικά το προϊόν ή την υπηρεσία που αξιολόγησαν. Ο Επίτροπος Δικαιοσύνης, Ντιντιέ Ρέιντερς , δήλωσε: «Οι καταναλωτές πολύ συχνά βασίζονται στις διαδικτυακές κριτικές όταν ψωνίζουν ή κάνουν κράτηση μέσω Διαδικτύου. Δεν θέλω να εξαπατηθούν οι καταναλωτές. Θέλω να μπορούν να αλληλεπιδρούν σε ένα αξιόπιστο περιβάλλον. Επιμένω σε ένα συγκεκριμένο σημείο: οι διαδικτυακές επιχειρήσεις πρέπει να παρέχουν στους καταναλωτές σαφείς και ορατές πληροφορίες σχετικά με την αξιοπιστία τέτοιων αξιολογήσεων. Τα σημερινά αποτελέσματα αποτελούν σαφή έκκληση για δράση. Θα διασφαλίσουμε ότι τηρείται η νομοθεσία της ΕΕ». Άλλα ευρήματα της εξέτασης ιστοσελίδων σε διαδικτυακές κριτικές: 104 από τους 223 ιστότοπους που εξετάστηκαν δεν ενημερώνουν τους καταναλωτές για τον τρόπο συλλογής και επεξεργασίας των κριτικών.

Μόνο 84 ιστότοποι καθιστούν αυτές τις πληροφορίες προσβάσιμες στους καταναλωτές στην ίδια τη σελίδα κριτικής, ενώ οι υπόλοιποι τις αναφέρουν με «μικρά γράμματα», για παράδειγμα στους νομικούς όρους και προϋποθέσεις. 118 ιστότοποι δεν περιείχαν πληροφορίες σχετικά με το πώς αποτρέπονται οι ψεύτικες κριτικές . Σε αυτές τις περιπτώσεις οι καταναλωτές δεν έχουν τη δυνατότητα να επαληθεύσουν εάν οι κριτικές γράφτηκαν από καταναλωτές που χρησιμοποίησαν πραγματικά το προϊόν ή την υπηρεσία.

176 από τους ιστότοπους δεν αναφέρουν ότι οι κριτικές με κίνητρα (π.χ. που προκύπτουν από χρηματική ανταμοιβή) απαγορεύονται από τις εσωτερικές πολιτικές τους ή, αν όχι, πώς διασφαλίζουν ότι επισημαίνονται ως κίνητρα. Οι αρχές προστασίας των καταναλωτών κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τουλάχιστον το 55% των ελεγχθέντων ιστοτόπων παραβιάζουν ενδεχομένως την Οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, η οποία απαιτεί την παρουσίαση αληθών πληροφοριών στους καταναλωτές ώστε να επιτρέπεται η τεκμηριωμένη επιλογή. Οι αρχές είχαν επίσης αμφιβολίες για το υπόλοιπο 18%.

Επόμενα βήματα

Οι εθνικές αρχές θα επικοινωνήσουν με τους εμπλεκόμενους εμπόρους για να διορθώσουν τους ιστότοπούς τους και, εάν είναι απαραίτητο, να κινήσουν μέτρα επιβολής σύμφωνα με τις εθνικές τους διαδικασίες. Η Επιτροπή θα συνεχίσει να εργάζεται με το Δίκτυο CPC για αυτό το σημαντικό ζήτημα και θα υποστηρίζει τις εθνικές αρχές στις δράσεις επιβολής τους. Ιστορικό Η Συνεργασία για την Προστασία των Καταναλωτών (CPC) είναι ένα δίκτυο αρχών που είναι υπεύθυνες για την επιβολή της νομοθεσίας της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών. Για την αντιμετώπιση διασυνοριακών ζητημάτων, οι ενέργειές τους συντονίζονται σε επίπεδο ΕΕ. Οι σαρώσεις πραγματοποιούνται από το δίκτυο ετησίως χρησιμοποιώντας ένα σύνολο κοινών κριτηρίων που προετοιμάζονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Πληροφορίες για προηγούμενες σαρώσεις μπορείτε να βρείτε εδώ .

Όπως φαίνεται στην Έρευνα Παρακολούθησης Αγοράς 2020, οι καταναλωτές συχνά βασίζονται σε κριτικές όταν λαμβάνουν αποφάσεις αγοράς. Για παράδειγμα, το 71% των καταναλωτών θεωρεί τις κριτικές ως σημαντικές όταν επιλέγουν καταλύματα διακοπών. Οι αρχές αποφάσισαν το 2021 να πραγματοποιήσουν αυτό το σκούπισμα σε παραπλανητικές πρακτικές σε σχέση με διαδικτυακές κριτικές.

Οι παραπλανητικές πρακτικές σχετικά με τις κριτικές καταναλωτών καλύπτονται από την Οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, ιδίως τα άρθρα 6 και 7 της. Αυτή η νομοθεσία διευκρινίστηκε πρόσφατα από την Οδηγία για τη βελτίωση της επιβολής και τον εκσυγχρονισμό (οδηγία (ΕΕ) 2019/2161), η οποία θα ισχύει από τις 28 Μάιος 2022.

Για να διευκολυνθεί η επιβολή, προβλέπεται ρητά ότι απαγορεύεται η πώληση, η αγορά και η υποβολή ψευδών κριτικών καταναλωτών με σκοπό την προώθηση προϊόντων. Επιπλέον, υπάρχει πλέον σαφής υποχρέωση ενημέρωσης των καταναλωτών σχετικά με τον χειρισμό των κριτικών.

Ακολουθήστε το cityportal.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις Διαβάστε για Συναυλίες, Σινεμά, Θέατρο, βιβλία, τέχνες, εκδρομές στην ατζέντα (ημερολόγιο) αλλά και όλα τα Τελευταία νέα από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον Κόσμο, σήμερα, τώρα που συμβαίνουν.

 

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα | Ενημερωθείτε