Τεχνοχώρος ΑΠΟΘΗΚΗ Νικήτη Σιθωνίας, στις παλιές αποθήκες του Γεωργικού Συνεταιρισμού

Η σύγχρονη τέχνη στη Σιθωνία Χαλκιδικής

Από τα πρώτα κιόλας ηλιόλουστα πρωινά του Μαΐου οι Θεσσαλονικείς αρχίζουν να προετοιμάζουν την «απόβασή» τους στα χωριά της Χαλκιδικής. Η ιδιαίτερη αδυναμία που δείχνει ο τοπικός πληθυσμός προς τους συγκεκριμένους προορισμούς έχει κατοχυρωθεί άλλωστε μέσα από τη γνωστή σε όλους μας ανεκδοτική φράση πως «σαν την Χαλκιδική δεν έχει». Με κάποιον τρόπο η περιοχή εμφανίζεται ως προέκταση της πόλης. Οι θάλασσές της, τα χωριά, η διασκέδαση και η νυχτερινή της ζωή συνεχίζουν να μας «ανήκουν» και να αποτελούν κοινό κτήμα, παρά τον ιδιαίτερα αυξημένο αριθμό τουριστών που καταφθάνουν από την υπόλοιπη Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό.

Η αίσθηση οικειότητας δεν μπορεί βέβαια παρά να είναι θετική. Ταυτόχρονα ωστόσο η αυξημένη επισκεψιμότητα του τόπου δημιουργεί προοπτικές που η τοπική κοινωνία οφείλει να αξιοποιήσει. Στο πλαίσιο αυτό ο Δήμος Σιθωνίας επέλεξε να επενδύσει στον πολιτιστικό τομέα και να μεταφέρει στην περιφέρεια σημαντικά έργα σύγχρονης τέχνης από διακεκριμένους σύγχρονους καλλιτέχνες. Έτσι, η τοπική δραστηριότητα επεκτείνεται πέρα από την παροχή φιλοξενίας, χαλάρωσης και διασκέδασης. Ανοίγεται στον καλλιτεχνικό χώρο, ενδύεται καινούριες ποιότητες και προσκαλεί τον επισκέπτη σε νέου είδους εμπειρίες.

Ο χώρος από τον οποίο ξεκίνησε το εγχείρημα αυτό ονομάζεται Τεχνοχώρος ΑΠΟΘΗΚΗ και βρίσκεται στην περιοχή της Νικήτης. Τους τελευταίους μήνες φιλοξενείται εκεί η έκθεση του Σάββα Πουρσανίδη με τίτλο «MAGMA». Για τη δράση αυτή μας μίλησε ο υπεύθυνος του χώρου Μιχάλης Μουστάκας.

  • Πείτε μας δύο λόγια για τον Τεχνοχώρο ΑΠΟΘΗΚΗ. Πότε δημιουργήθηκε, πώς επιλέχθηκε και τι αξίες πρεσβεύει;

Το 2016 ξεκίνησε μια πρωτοφανής συλλογική προσπάθεια πολιτιστικών συλλόγων, εθελοντών και επιχειρηματιών υπό την αιγίδα του Δήμου Σιθωνίας. Συγκροτήθηκε έτσι ένα project περιφερειακής ανάπτυξης με βάση τον πολιτισμό και με πυρήνα τα παραδοσιακά χωριά της περιοχής. Δημιουργήθηκε ένα δίκτυο πολιτιστικών χώρων σε όλο τον δήμο με σκοπό την ενίσχυση του πολιτιστικού brand name της Σιθωνίας. Οργανώθηκαν εκθέσεις, workshops και summer schools το καλοκαίρι, ενώ κατά τη διάρκεια της σχολικής περιόδου έγιναν διάφορα εκπαιδευτικά προγράμματα σε συνεργασία με μουσεία, πολιτιστικούς φορείς και καταξιωμένους καλλιτέχνες. Ανενεργές συνεταιριστικές αποθήκες, αγιορείτικα μετόχια, παλιά κτήρια και ελαιοτριβεία ήταν οι πρώτοι στόχοι για την υλοποίηση του σχεδίου. Το πρώτο βήμα έγινε σε συνεργασία με τον Αγροτικό Συνεταιρισμό Νικήτης. Έτσι, μια παλιά αποθήκη λιπασμάτων μεταμορφώθηκε στον Τεχνοχώρο ΑΠΟΘΗΚΗ.

Η πιλοτική λειτουργία του άξονα Τεχνοχώρος ΑΠΟΘΗΚΗ- Λαογραφικό Μουσείο Νικήτης είχε από το 2016 πάνω από 130.000 επισκέπτες, δημοσιεύσεις σε έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο, σε social media, εξώφυλλα περιοδικών μεγάλης κυκλοφορίας και διεθνείς αναφορές. Η επέκταση του δικτύου σε όλη τη Σιθωνία θα πολλαπλασιάσει την επισκεψιμότητα και τη διαφήμιση του δήμου διεθνώς.

  • Πως συμβάλουν οι τοπικές αρχές και η τοπική κοινωνία στη διοργάνωση και στην προβολή πολιτιστικών-εικαστικών δράσεων;

Η τοπική κοινωνία και αυτοδιοίκηση από την πρώτη στιγμή «αγκάλιασε» το εγχείρημα και το στήριξε με κάθε μέσο. Χωρίς τη συγκινητική οικονομική στήριξη του επιχειρηματικού κόσμου της περιοχής και της Δημοτικής Αρχής, καθώς και την πρόθυμη εργασία των εθελοντών τίποτα δεν θα ήταν εφικτό και υλοποιήσιμο.

  • Υπάρχει ανταπόκριση από το τοπικό αλλά και το τουριστικό κοινό της περιοχής;

Η ανταπόκριση είναι θετική έως ενθουσιώδης, καθώς η επισκεψιμότητα τόσο των κατοίκων όσο και των τουριστών είναι μεγάλη. Η οργάνωση τόσο μεγάλων παραγωγών αιφνιδιάζει τον επισκέπτη που δεν περιμένει μια τόσο μοντέρνα πινελιά μέσα στην άκρα γραφικότητα του τόπου και την οργιώδη οικοδομική ανάπτυξη της περιοχής. Ας μη ξεχνάμε εξάλλου πως από την έναρξη της σχολικής χρονιάς εκατοντάδες μαθητές όλων των σχολικών βαθμίδων επισκέπτονται τις εκθέσεις και φεύγουν με τις καλύτερες εντυπώσεις.

  • Πώς συμβάλουν αυτού του είδους οι δράσεις στην ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας;

Ο στρατηγικός μας στόχος είναι η συνδυασμένη ανάπτυξη και σύνδεση και των τριών τρόπων παραγωγής. Στο δίκτυο εκθεσιακών χώρων θα δημιουργηθούν πωλητήρια τοπικών προϊόντων ώστε να ενεργοποιηθεί η αγροτική παραγωγή και η μεταποίηση, ανοίγοντας ταυτόχρονα νέες θέσεις εργασίας. Στον τομέα της παροχής υπηρεσιών, οι εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες της Σιθωνίας θα αναβαθμίσουν και θα εμπλουτίσουν την εμπειρία τους. Πρόκειται για ένα κεφάλαιο που θα προστεθεί ως υπεραξία στο έργο των επαγγελματιών και επιχειρηματιών της περιοχής. Η σημαντικότερη στόχευση αυτού του σχεδίου είναι η προσέλκυση τουριστών υψηλού εισοδηματικού προφίλ και η ανάπτυξη ενός πολιτιστικού brand name.

Παρουσίαση Στεφανίδη στο κοινό της έκθεσης MAGMA

  • Πώς αντιδρά ο κόσμος της τέχνης (οι καλλιτέχνες, οι πολιτιστικοί φορείς, ο τύπος) μπροστά στην προοπτική ανάπτυξης εικαστικών δράσεων στην περιφέρεια; Υπάρχει υποστήριξη;

Αν εξαιρέσουμε το αρχικό κλίμα επιφύλαξης (φυσιολογικό για ένα τόσο καινοφανές και φιλόδοξο project) όλοι στάθηκαν θερμοί αρωγοί στην προσπάθειά μας. Μεγάλα μουσεία, πολιτιστικοί φορείς και καταξιωμένοι καλλιτέχνες στήριξαν και συνεχίζουν να στηρίζουν το εγχείρημα, ενώ ο έντυπος και ηλεκτρονικός τύπος κάνει συχνά αναφορές στο έργο μας. Να σημειώσω πως στη φετινή έκθεση ζωγραφικής του Σάββα Πουρσανίδη «MAGMA» φιλοξενήσαμε τον ιστορικό τέχνης και καθηγητή του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Μάνο Στεφανίδη που ήρθε για να προλογίσει την έκθεση και να στηρίξει την προσπάθειά μας.

  • Με ποια κριτήρια επιλέγετε τους καλλιτέχνες και τα έργα που φιλοξενείτε στον χώρο;

Οι κύριοι συντελεστές για την τελική επιλογή των εκθέσεων είναι η αναγνωρισιμότητα των καλλιτεχνών, η φιλοξενία συλλογών από τους σημαντικότερους φορείς πολιτισμού, η θεματική συνάφεια και ο εναρμονισμός με σημαντικά επετειακά ορόσημα, όπως είναι για παράδειγμα η φετινή έκθεση που αφιερώνεται στα εκατό χρόνια από τη γέννηση του Ιωάννη Ξενάκη και του Κορνήλιου Καστοριάδη. Όλα αυτά εντάσσονται σε μια κυκλική ροή φιλοξενίας όλων των πλαστικών τεχνών (ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, εγκατάσταση κτλ.).

  • Τι άλλες δράσεις να περιμένουμε στον Τεχνοχώρο ΑΠΟΘΗΚΗ ή και σε άλλα σημεία της περιφέρειας;

Η στρατηγική μας για την ανάπτυξη ενός δικτύου πολιτισμού περιλαμβάνει τη δημιουργία άλλων δύο εικαστικών χώρων, στο Νέο Μαρμαρά και στον Άγιο Νικόλαο. Προετοιμάζουμε επίσης μια διεθνή συνεργασία «έκπληξη» και ένα συμπόσιο Γλυπτικής που θα επαναλαμβάνεται κάθε δύο χρόνια και θα πλαισιώνει τις εκθέσεις.

  • Πείτε μας δύο λόγια για την έκθεση «MAGMA» του εικαστικού Σάββα Πουρσανίδη που φιλοξενείται αυτό το διάστημα στο χώρο.

Πρόκειται για μια έκθεση αφιερωμένη στα εκατό χρόνια από τη γέννηση δύο σπουδαίων Ελλήνων που με το έργο τους σημάδεψαν τη διεθνή σκηνή, του Γιάννη Ξενάκη στη μουσική και του Κορνήλιου Καστοριάδη στην πολιτική φιλοσοφία. Σε μια μαγική συναστρία, συναντώνται και ευθυγραμμίζονται, τρεις πόλοι δημιουργικής αντίστασης στο σκοτάδι του αγνώστου που περιοδικά πυκνώνει στις ζωές μας. Η μουσική πρωτοπορία του Γιάννη Ξενάκη επιχειρεί μια διεπιστημονική σύνθεση μουσικής, μαθηματικών και αρχιτεκτονικής αναζητώντας το άγιο δισκοπότηρο της ενότητας μουσικής, φιλοσοφίας και τέχνης. Η πολιτική σκέψη του Κορνήλιου Καστοριάδη αντηχεί την προαιώνια αγωνία να σωθεί ο άνθρωπος ως Πρόσωπο και ως ελεύθερη βούληση. Ούτε γαλήνια πρωτόγονος αλλά ούτε και αδρανής σύγχρονος μαζάνθρωπος. Σε αυτή την διελκυστίνδα εισάγει τη μαγματική λογική του (από όπου και ο τίτλος MAGMA) θέλοντας να προστατεύσει το πέπλο μυστηρίου της δημιουργίας. Η ζωή δεν είναι μια μηχανιστική διαδοχή σταδίων σύνθεσης αλλά ανάδυση νέων μορφών μέσα από ένα μάγμα δυνατοτήτων. Αντί αναγωγής, ανάδυση.

Στη ζωγραφική του Πουρσανίδη, οι μουσικοί παίζουν με πλάτη στο κοινό, καλώντας το να τους ακολουθήσει στην αναμέτρηση με το χάος του Κόσμου. Κρουστά, πνευστά και έγχορδα, γίνονται όπλα αντίστασης και σκεύη εξορκισμού του ανοικονόμητου Απείρου. Τα κορμιά σπαράσσονται, τεντώνουν και κάμπτονται από το μουσικό ρεύμα που τα διαπερνά. Οι μύες διογκώνονται αφύσικα, τα μέλη συστρέφονται, η γύμνια στολίζει σαν μανδύας την άγρια αλήθεια της αναμέτρησης. Κι αν μη τι άλλο τα έργα φτιαγμένα από κάρβουνο, το δηλώνουν κατάμουτρα: άνθρακες ο θησαυρός! Αλλά όσο καίγεται και φθίνει, φωτίζει και θερμαίνει, παρά το ενώπιον σκοτάδι που μας θέλγει.

Από την έκθεση του Σάββα Πουρσανίδη με τίτλο «MAGMA».


► Info

Τεχνοχώρος ΑΠΟΘΗΚΗ
Νικήτη Σιθωνίας, στις παλιές αποθήκες του Γεωργικού Συνεταιρισμού
Έκθεση «MAGMA» του εικαστικού Σάββα Πουρσανίδη
Διάρκεια έκθεσης: 24 Ιουνίου-30 Οκτωβρίου 2022
Ωράριο: Καθημερινά 21.00-24.00
Είσοδος Ελεύθερη
FB: Τεχνοχώρος ΑΠΟΘΗΚΗ
E-mail: sithoniact@gmail.com
Τηλέφωνο: 6909148046


Τεχνοχώρος ΑΠΟΘΗΚΗ – Παλαιότερες Δράσεις

  • 2016: περιοδική έκθεση του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης “Ταξιδεύοντας στην Ανατολική Μεσόγειο” του καθηγητή ΑΠΘ Θ. Κορρέ με πάνω από 7.000 επισκέπτες.
  • 2017: έκθεση φωτογραφίας “ΑΘΩΣ/ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΙΣΤΗΣ” του Στράτου Καλαφάτη. Μετά τη θριαμβευτική της πορεία σε 14 ευρωπαϊκές πόλεις φιλοξενήθηκε στον Τεχνοχώρο ΑΠΟΘΗΚΗ και συγκέντρωσε πάνω από 25.000 επισκέπτες. Ήταν η πρώτη συνεργασία με το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης
  • 2018: έκθεση ζωγραφικής ‘ΦΩΤΙΣΜΕΝΑ’ του κορυφαίου Έλληνα εικαστικού Χρήστου Μποκόρου, που μετά τις εκθέσεις του σε Μόσχα, Μουσείο Μπενάκη, Παρίσι, Πεκίνο και Ακαδημία Αθηνών, παρουσίασε μία μοναδική επιλογή έργων του, πολλά εκ των οποίων παραχωρήθηκαν από ιδιώτες συλλέκτες του εξωτερικού, συγκεντρώνοντας πάνω από 15.000 επισκέπτες.
  • 2019: σε συνεργασία με το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης παρουσιάστηκε το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Στράτου Καλαφάτη ‘ΑΡΧΙΠΕΛΑΓΟΣ’, μια έκθεση φωτογραφίας που ξεκίνησε την ευρωπαϊκή της περιοδεία με αφετηρία τον Τεχνοχώρο ΑΠΟΘΗΚΗ. Δέχθηκε πάνω από 17.500 επισκέπτες.
  • 2020: διπλή έκθεση ζωγραφικής ‘ΚΑΤΑΛΛΑΓΗ’. Έργα του μεγάλου ζωγράφου Πάνου Παπανάκου, από τη συλλογή της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών «συναντήθηκαν» με τη ζωγραφική ενός σύγχρονου δημιουργού, του Χρήστου Γουσίδη. 7.500 επισκέπτες.
  • 2021: παρουσιάστηκε μια μνημειώδης εγκατάσταση του γλύπτη Θόδωρου Παπαγιάννη με πάνω από 12.000 επισκέπτες, σε συνδυασμό με την έκθεση ναΐφ ζωγραφικής στο Λαογραφικό Μουσείο Νικήτης, από το Ίδρυμα Μιχελή στην Αθήνα.
  • 2022: Έκθεση ζωγραφικής «MAGMA» του Σάββα Πουρσανίδη. Στα εγκαίνια παρέστη και προλόγισε την έκθεση ο Ιστορικός Τέχνης και Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ Μάνος Στεφανίδης.

Γράφει η Άννα Κάμπα

Γιώργος Κόρδης: Η ανεστιότητα ως κατάσταση της ψυχής

Ακολουθήστε το cityportal.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις Διαβάστε για Συναυλίες, Σινεμά, Θέατρο, βιβλία, τέχνες, εκδρομές στην ατζέντα (ημερολόγιο) αλλά και όλα τα Τελευταία νέα από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον Κόσμο, σήμερα, τώρα που συμβαίνουν.

 

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα | Ενημερωθείτε