Εγκατάσταση της Νάντιας Σκορδοπούλου «Αναθήματα» στο Γαλεριανό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης

Με αφορμή την ολοκλήρωση της δια-καλλιτεχνικής δράσης, στις 5 Σεπτεμβρίου με τίτλο «Περί Χρείας Αναπνοής, Μετά-πανδημικά Μέλλοντα», στον αρχαιολογικό χώρο του Γαλεριανού Συγκρότηματος στη Θεσσαλονίκη, εστιάζουμε στην νέα καλλιτεχνική εγκατάσταση της Νάντια Σκορδοπούλου «ΑΝΑΘΗΜΑΤΑ».

«Ένα αποτύπωμα του σήμερα στο χθες. Τάματα στην ανθρωπότητα σαν κουρελάκια σε σκοινί. Κρεμασμένη η ζωή, άνδρες και γυναίκες ευάλωτοι. Φόρος στη συνέχεια της ζωής. Μνήμες τραγικές για την συνέχεια που καθρεφτίζει μπροστά αέναη, ελπιδοφόρα.»

Η επιλογή του τίτλου «Αναθήματα» παραπέμπει στην αρχαίο-ελληνορωμαϊκή πρακτική που επέζησε ως «τάματα» στον ορθόδοξο χριστιανισμό. Αναπαριστά τα μικρά δώρα που συνήθιζαν να προσφέρουν οι προγονοί μας στους θεούς είτε ως ευχαριστία είτε ως ένδειξη πίστης για την προσδοκώμενη ίαση.

Η εγκατάσταση έχει μια βαθιά ανθρωπιστική διάσταση, φέρνοντας σε διάλογο τον πολιτισμό με την υγεία, την ανάθεση της ίασης στην επιστήμη αλλά παράλληλα και σε μια ανώτερη δύναμη. Συνδέει το νοητό κόσμο με τον πραγματικό – ένα “Ασκληπιείο” πάνω στα σπαράγματα ενός βυζαντινού συγκροτήματος, και κατ’ επέκταση μία σύγχρονη πόλη.

Το έργο αποτελείται από χίλια πήλινα λευκά τάματα (με διαστάσεις: ύψος 8εκ., πλάτος 5 εκ και πάχος 0,4 εκ.) όπου ανάγλυφα παρατηρούνται ανδρικοί και γυναικείοι κορμοί στο ύψος του στήθους, ενώ άλλα τόσα καθρεφτάκια διαστάσεων 4,5 επι 5 εκ αναπαριστούν ακτινογραφίες πνευμόνων και καρδιάς. Ο μεγάλος αριθμός των αναθημάτων συμβολίζει το πλήθος των ανθρώπων που νόσησαν από τον ιό SARS-CoV-2 και αποτελούν μέσα από μια εικαστική ματιά μικρές «καλλιτεχνικές» ικεσίες.

Τα αναθήματα αναρτήθηκαν σε τυχαία κατακόρυφη σειρά επάνω στα απομεινάρια ενός τοίχου ύψους 6 μέτρων, ενώ τα υπόλοιπα τοποθετήθηκαν στο έδαφος γύρω από έναν μεγάλο καθρέφτης (120 επί 100 εκ.) όπου ο επισκέπτης παρατηρούσε, στεκόμενος στο κέντρο της εγκατάστασης, τον εαυτό του να περιβάλλεται από τις πολυκατοικίες που υψώνονταν πάνω από τα ερείπια του Γαλεριανού ανακτόρου και τα τάματα.

H ύπαρξη της περιφέρειας και του κέντρου για το έργο έχει μεγάλη σημασία, όπως και η κατακόρυφη διάταξη των μικρών αναθημάτων η οποία ακολουθεί τον ρυθμό της διάταξη των παραθύρων από τα γύρω κτίρια, σχηματίζοντας νοητούς άξονες που φαίνονται να συνδέουν τον ουρανό με την γη. Επίσης η δυναμική των αναθημάτων, μέσα στο ερειπωμένο κτίσμα μιάς πάλαι ποτέ αυτοκρατορίας, φαίνεται να διαρρηγνύεται από τον καθρέπτη που σε οδηγεί να αναστοχαστείς και ίσως να «δραπετεύσεις».

Βιογραφικό

Η Νάντια Σκορδοπούλου είναι απόφοιτη της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Αθηνών, με κατεύθυνση Ζωγραφική και Σκηνογραφία. Συνέχισε τις σπουδές της σε μεταπτυχιακό επίπεδο, σπουδάζοντας Σχεδιασμό Φωτισμού και Πολυμέσα στο ΕΑΠ. Επίσης έχει ολοκληρώσει τα προγράμματα “Catalysts: Artists Creating with Sound, Video and Time” του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης, ΜοΜa, “Chinese Contemporary Arts” του Πανεπιστημίου Zurich University of the Arts, ενώ ολοκλήρωσε έναν διετή κύκλο μαθημάτων με τίτλο Τέχνη και Ψυχανάλυση. Παράλληλα ασχολείται επαγγελματικά με τη φωτογραφία. Μέχρι σήμερα έχει παρουσιάσει πέντε ατομικές εκθέσεις ενώ έχει συμμετάσχει σε πολλές διεθνείς εκθέσεις οπως Φινλανδία, Ιταλία, Πορτογαλία, Ισπανία, Λος Αντζελες, Ρότσεστερ Νέας Υόρκης, Puerto Rico και Τεχεράνη.

nadiaskordopoulou.wordpress.com

Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού
«Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός»
Έως 5 Σεπτεμβρίου 2021.

Δια-καλλιτεχνική δράση
15/7-5/9/2021
Περί Χρείας Αναπνοής – Μετά πανδημικά μέλλοντα
Γαλεριανό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης

Καλλιτεχνική εγκατάσταση: ΑΝΑΘΗΜΑΤΑ
Καλλιτέχνης: Νάντια Σκορδοπούλου
Οργανισμός: POW WoW

Ακολουθήστε το cityportal.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις Διαβάστε για Συναυλίες, Σινεμά, Θέατρο, βιβλία, τέχνες, εκδρομές στην ατζέντα (ημερολόγιο) αλλά και όλα τα Τελευταία νέα από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον Κόσμο, σήμερα, τώρα που συμβαίνουν.

 

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα | Ενημερωθείτε