Κατερίνα Μπιλάλη: «Όποιος λησμονά το παρελθόν του, είναι καταδικασμένος να το ξαναζήσει»

Τα τελευταία χρόνια ζούμε σε παράξενους καιρούς  και σε συνθήκες γενικότερα που δεν  ευνοούν το θέατρο και ευρύτερα το πολιτιστικό γίγνεσθαι, με τον πολιτισμό να χτυπιέται εκατέρωθεν. Τέτοιες περιόδους κάποιοι τολμούν να σταθούν όρθιοι, ορμώμενοι από την αγάπη τους για το θέατρο αλλά και την εσωτερική ανάγκη για δημιουργία. Έτσι δυο “ρομαντικοί θεατράνθρωποι”, ο Κωνσταντίνος Κυριακού και η Κατερίνα Μπιλάλη,  αμφότεροι με χρόνια στο θεατρικό σανίδι, αψηφώντας τις αντίξοες συνθήκες, προχώρησαν δυναμικά για να κάνουν το όραμα τους πραγματικότητα. Το 2020 δημιούργησαν τη θεατρική εταιρεία Theartes, μία αστική μη κερδοσκοπική εταιρία, με σκοπό την ανάδειξη έργων από το νεοελληνικό αλλά και το παγκόσμιο ρεπερτόριο που δεν έχουν παιχτεί στην Ελλάδα αλλά και την επανερμηνεία των κλασσικών μας, μέσα από το “παιχνίδισμα” και την “εναλλαγή” των θεατρικών ειδών.


Ό,τι σημαντικό γίνεται σ αυτόν τον τόπο, σ αυτή τη χώρα και αφορά τον πολιτισμό, έχει αφετηρία την ιδιωτική πρωτοβουλία, τους σπάνιους εκείνους ανθρώπους που αφιερώνουν χρόνο, ενέργεια για να μας μεταφέρουν αξίες, παραδόσεις, παιδεία, μόρφωση, αισθητική. Αναζητούμε αυτούς τους πολύ ενδιαφέροντες ανθρώπους, ομάδες και ενώσεις που συνεισφέρουν στον πολιτισμό μέσα από τις δραστηριότητες τους. Αυτούς που συμμετέχουν και πρωταγωνιστούν στο πολιτιστικό γίγνεσθαι. Ξεχωρίζοντας αυτές τις σημαντικές προσωπικότητες, το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε ως cityportal είναι να παρουσιάσουμε το έργο τους.


Το 2021 παρουσιάσανε τη θεατρική παράσταση Νικήρατος… ο δρόμος για την Ελευθερία, βασισμένη στο θεατρικό έργο Νικήρατος της Ευανθίας Καΐρη, σηματοδοτώντας συγχρόνως και την πρώτη παρουσίαση του εν λόγω έργου από επαγγελματικό θίασο, από το 1826 οπότε και γράφτηκε. Τη θεατρική σαιζόν 2021-22, παρουσιάστηκαν από τη Theartes, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε ενιαία παράσταση με τον τίτλο Νέα απ’ τον Θερβάντες, τέσσερα κωμικά μονόπρακτα του Μιγκέλ ντε Θερβάντες, συστήνοντας έτσι τον μεγάλο Ισπανό συγγραφέα ως “δραματουργό” στο ελληνικό θεατρικό κοινό. Ενώ τη θεατρική σαιζόν 2021-22, παρουσιάσανε, με μια δική τους ανάγνωση, το θεατρικό έργο Πολλή φασαρία για το τίποτα του Γουίλλιαμ Σαίξπηρ.

Τον Νοέμβριο του 2022 ξεκίνησε ίσως η καλύτερη θεατρική περίοδος τους μέχρι σήμερα. Ανεβάσανε τη θεατρική παράσταση Ay, Carmela, το πολυβραβευμένο, κωμικοτραγικό έργο του Χοσέ Σάντσις Σινιστέρρα! Μετά τη θερμή ανταπόκριση κοινού και κριτικών στην Αθήνα, τη Ρόδο και τα Ιωάννινα, το  Ay, Carmela έρχεται και στη Θεσσαλονίκη, στο Θέατρο Αυλαία για δύο μόνο παραστάσεις, 24 και 25 Μαΐου 2023 στο Θέατρο Αυλαία

Συνέντευξη της Κατερίνα Μπιλάλη για το Ay, Carmela, ένα μανιφέστο κατά της βαρβαρότητας, γεμάτο χιούμορ!

Η Κατερίνα Μπιλάλη  εργαζόμενη, μεταπτυχιακή φοιτήτρια και ηθοποιός μίλησε στο cityportal.gr για την παράσταση «Ay, Carmela!»(σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Κυριακού)

Ποιο είναι το θέμα που πραγματεύεται η παράσταση;

Το θέμα της ιστορικής αμνησίας γιατί οι άνθρωποι έχουμε μια τάση να ξεχνάμε ό,τι μας τραυματίζει. Είναι υψίστης σημασίας να μην πέσουμε στην ιστορική λήθη γιατί μ’ αυτόν τον τρόπο δεν θα επαναλαμβάνουμε τα λάθη του παρελθόντος. Όπως λέμε και μέσα στο έργο: «Όποιος λησμονά το παρελθόν του, είναι καταδικασμένος να το ξαναζήσει». Τα κοινωνικοπολιτικά συμφραζόμενα του έργου αφορούν στον ισπανικό εμφύλιο. Ένας εμφύλιος πόλεμος, φυσικά, είναι ένα εξαιρετικά τραυματικό γεγονός για τους λαούς και γι’ αυτό θέλει τόλμη και γενναιότητα να το ανασύρεις και να το μελετάς. Για παράδειγμα πέρασαν πολλά χρόνια από τον ελληνικό εμφύλιο για μπορέσουμε να μιλήσουμε ενωτικά και να θεραπεύσουμε το τραύμα.

Ποιοι είναι οι λόγοι που θα προτείναμε σε έναν φίλο να παρακολουθήσει την παράσταση;

Πέρα από τη σκηνική του πραγμάτωση που έχει γίνει από τον σκηνοθέτη Κωνσταντίνο Κυριακού με αισθητική, απλότητα και βάθος, θα το πρότεινα, κυρίως, γιατί ο θεατής παρακολουθώντας την παράσταση μπαίνει σε μια συνομιλία με τον εαυτό του. Μέσα από χιούμορ και ευαισθησία του θέτονται ερωτήματα που μπορεί να μείνουν αναπάντητα και να τα προσπεράσει, μπορεί όμως να προκαλέσουν και τη ζητούμενη κριτική, ακόμα και αυτοκριτική. Τα ερωτήματα που μπορεί να γεννηθούν στον καθένα είναι ποικίλα και εξαρτώνται από τις προσλαμβάνουσές του. θα σας πω ότι σε μένα κάποια από τα ερωτήματα που αναδύθηκαν ήταν: «Θα θυσίαζα τον εαυτό μου για το συλλογικό καλό;», «τι θα έκανα αν βρισκόμουν αιχμάλωτη και μου ζητούσαν να κάνω κάτι ενάντια στην αξιοπρέπειά μου;»


Το ιστορικό πλαίσιο του έργου είναι οι μαύρες σελίδες του ισπανικού εμφυλίου τη δεκαετία του 1930. Εκτός από τις αντιστοιχίες με την δική μας ιστορική μνήμη από τον ελληνικό εμφύλιο, γιατί επιλέξατε να ανεβάσετε αυτό το έργο σήμερα; Τι είναι αυτό που το κάνει διαχρονικό;

Είναι ένα έργο πολιτικό, εναντίον του φασισμού και της βαρβαρότητας, χωρίς να είναι στρατευμένο. Η πολιτική στάση των δραματικών προσώπων υιοθετείται βιωματικά, αντιδρώντας με ευαισθησία και συμπονετικότητα. Για παράδειγμα η Καρμέλα, ξεκινά από μια απολιτίκ στάση, έχοντας προτεραιότητα την επιβίωσή της κατά τη διάρκεια του εμφυλίου της χώρας της, της Ισπανίας και φτάνει, μέσω της ενσυναίσθησής της, να δώσει τη ζωή της για την υπεράσπιση μιας ιδέας, ενός συμβόλου, της σημαίας των δημοκρατικών. Βρίθει νοημάτων και ηχηρών συμβολισμών, τα οποία είναι δοσμένα μέσα από όχι μια μελοδραματική διάθεση, αλλά μέσα από χιούμορ και τρυφερότητα. Η διαχρόνικότητά του έγκειται στα θέματα που πραγματεύεται όπως η ελευθερία, η ισότητα και η διεκδίκηση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, η συμπόνοια, η αλληλεγγύη, η αίσθηση ευθύνης για τον άλλον άνθρωπο.

Πώς θα συστήνατε την Καρμέλα στο κοινό;

Η Καρμέλα είναι υπέρ του αδύναμου, του ξένου, του «άλλου», γιατί έχει αναπτυγμένη ενστικτωδώς μια ανθρωπιά κι ευαισθησία. Τα βιωματικά σκληρά, βίαια, ιστορικά γεγονότα, τα μετουσιώνει σε αγάπη και δοτικότητα. Είναι ηρωίδα γιατί έκανε το αυτονόητο, υπερασπίστηκε μια κατάφωρη αδικία, αντέδρασε στην προσβολή της ανθρώπνης αξιοπρέπειας. Η Καρμέλα σπάει τα στερεότυπα που θέλουν τη γυναίκα αδύναμη και τον άνδρα πιο μαχητικό.


Πόσο σημαντικό είναι το χιούμορ στην παράσταση και στη ζωή;

Έχει τη διττή λειτουργία του να λειτουργεί ανακουφιστικά και του να έρχεται να υπογραμμίζει αιχμηρά τα δεινά του εμφυλίου. Αν και πάντα υποβόσκει το ζοφερό κλίμα του πολέμου, η τέχνη έρχεται να θέσει σε λειτουργία τον μηχανισμό του «ξεχάσματος» και του «ελέου και φόβου». Όταν λέω τέχνη, εννοώ την παράσταση που γίνεται μέσα στην παράσταση. Το θεατρικό ντουέτο Καρμέλα και Παουλίνο, θα διασκεδάσουν το κοινό τους, δηλαδή τους σύγχρονους θεατές και θα τους προσφέρουν με μπρίο και μεσογειακό ταπεραμέντο χαριτωμένα επιθεωρησιακά νούμερα. Το ανατριχιαστικό είναι ότι τα νούμερα αυτά, στο έργο, γίνονται προς τέρψη των φασιστών στρατιωτών. Θα παίξουμε, δηλαδή, για ένα φανταστικό κι ένα πραγματικό κοινό, εκ διαμέτρου, αντίθετων, ελπίζω, πεποιθήσεων, που θα έχει τεράστιο ενδιαφέρον η πρόσληψη του χιούμορ και οι αντιδράσεις τους.


Πείτε μας λίγα λόγια για αυτή τη συνεργασία και το THEARTES

Μαζί με τον Κωνσταντίνο Κυριακού ιδρύσαμε τη θεατρική εταιρεία Theartes το 2020, με σκοπό την ανάδειξη έργων από το νεοελληνικό αλλά και το παγκόσμιο ρεπερτόριο που δεν έχουν παιχτεί στην Ελλάδα αλλά και την επανερμηνεία των κλασσικών μας μέσα από το “παιχνίδισμα” και την “εναλλαγή” των θεατρικών ειδών.

Η ανάγκη να έχουμε την πλήρη ευθύνη του καλλιτεχνικού δημιουργήματος, που ξεκινά από την επιλογή του έργου μέχρι τη σκηνική του πραγμάτωση, ήταν το πιο σημαντικό κίνητρο για τη δημιουργία της ομάδας. Για μένα μ’ αυτόν τον τρόπο οδεύεις προς μια ολική αντιμετώπιση της τέχνης και έτσι δίνεται η ευκαιρία για πειραματισμούς και έρευνα, που οδηγείται πια από την προσωπική αισθητική της ομάδας.


Μετά τη θερμή ανταπόκριση κοινού και κριτικών στην Αθήνα, τη Ρόδο και τα Ιωάννινα, η παράσταση Ay. Carmela! θα παρουσιαστεί και στη Θεσσαλονίκη, στο Θέατρο Αυλαία, για δύο μόνο παραστάσεις, 24 και 25 Μαΐου 2023 – Διαβάστε περισσότερα ώρες έναρξης, συντελεστές, εισιτήρια:

Η παράσταση Ay, Carmela! στη Θεσσαλονίκη

Ακολουθήστε το cityportal.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις Διαβάστε για Συναυλίες, Σινεμά, Θέατρο, βιβλία, τέχνες, εκδρομές στην ατζέντα (ημερολόγιο) αλλά και όλα τα Τελευταία νέα από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον Κόσμο, σήμερα, τώρα που συμβαίνουν.

 

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα | Ενημερωθείτε