16.2 C
Thessaloniki
18.4 C
Athens

«Κόκκινος Βαρόνος»: Ο πιλότος – θρύλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου

Ο Μάνφρεντ Φον Ριχτχόφεν (Manfred von Richthofen, 2 Μαΐου 1892 – 21 Απριλίου 1918) γνωστός με το προσωνύμιο «Κόκκινος Βαρόνος» (Red Baron), υπήρξε ο σπουδαιότερος γερμανός αεροπόρος και άσος των καταδρομών κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Η Θεσσαλονίκη κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου (VIDEO)

Με 80 επιβεβαιωμένες καταρρίψεις, ο γερμανός πιλότος μετατράπηκε στο μεγαλύτερο φόβητρο των αιθέρων, καθώς αν σε έβαζε στο στόχαστρό του μάλλον δεν θα γλίτωνες

Ο Μάνφρεντ φον Ριχτχόφεν γεννήθηκε στο Μπρεσλάου της Σιλεσίας (σήμερα ανήκει στην Πολωνία) στις 2 Μαΐου 1892.

Ακολούθησε τη στρατιωτική καριέρα του πατέρα του και το 1912 ονομάστηκε υπίλαρχος. Πολέμησε με το γερμανικό ιππικό στο ρωσικό μέτωπο κατά την έκρηξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και στη συνέχεια πήρε μέρος στην εισβολή στο Βέλγιο και τη Γαλλία.

Ο «Κόκκινος Βαρόνος» θεωρείται ο κορυφαίος πιλότος του πολέμου. Δεύτερος ήταν ο Γάλλος Ρενέ Φονκ με 75 καταρρίψεις

Όταν οριστικοποιήθηκε ο πόλεμος των χαρακωμάτων και το ιππικό πέρασε σε δεύτερη μοίρα, κατατάχθηκε στο πεζικό. Το 1915 μεταπήδησε στη νεοσύστατη πολεμική αεροπορία της Γερμανίας και το 1916 τοποθετήθηκε σε μονάδα μαχητικών αεροπλάνων ως πιλότος καταδιωκτικού.

Ο Ριχτχόφεν κατέγραφε τις επιτυχίες του σε ασημένιες κούπες, όπου ήταν χαραγμένη η ημερομηνία και το εχθρικό αεροσκάφος που κατέρριψε. Λόγω της έλλειψης αργύρου σταμάτησε τις παραγγελίες στην 60ή κούπα

«Κόκκινος Βαρόνος»: Ο φόβος και ο τρόμος των αιθέρων

Οι πρώτες πτήσεις του Μάνφρεντ Φον Ριχτχόφεν δεν ήταν επιτυχείς και οι ανώτεροι του τον θεωρούσαν μέτριο πιλότο. Πολλοί τον χαρακτήριζαν απόμακρο, χωρίς συναισθήματα και αρκετά σοβαρό. Ωστόσο, ήταν θαρραλέος και διακρινόταν για τις ηγετικές του ικανότητες και το σημάδι του. Σε μια από τις πρώτες του πτήσεις δεν δίστασε να περάσει μέσα από μια καταιγίδα, παρά τις συμβουλές των ανωτέρων του.

Συνήθως βουτούσε από ψηλά με τον ήλιο πίσω του, ενώ οι υπόλοιποι πιλότοι τον κάλυπταν. Πολλές από τις επιτυχίες του πραγματοποιήθηκαν ενώ ο εχθρός ήταν ισχυρότερος και είχε περισσότερα και καλύτερα αεροσκάφη από το δικό του.

Οι καταρρίψεις ξεκίνησαν όταν ο Γερμανός άσος των αιθέρων, Όσβαλντ Μπαίλκε, τον πήρε στην μονάδα του, στο «σμήνος μαχητικών». Στις 17 Σεπτεμβρίου 1916, ο Ριχτχόφεν κέρδισε την πρώτη του αερομαχία. Δύο μήνες αργότερα έγινε διάσημος στον γερμανικό στράτευμα, καθώς κατέρριψε τον πιο γνωστό αντίπαλό του, τον Βρετανό άσο ταγματάρχη, Λανόε Χόκερ.
Συνήθως πετούσε με Halberstadt και το Albatros D.II, το οποίο έβαψε κόκκινο.

Το παράδειγμά του ακολούθησαν και οι υπόλοιποι πιλότοι της μονάδας του, η οποία πήρε το παρατσούκλι «το ιπτάμενο τσίρκο». Το κόκκινο έγινε χαρακτηριστικό χρώμα της μονάδας του και ο Ριχτχόφεν γνωστός ως ο «Κόκκινος Βαρόνος».

«Κόκκινος Βαρόνος»: Η γέννηση του ονόματος

Ο Ριχτχόφεν είχε τον τίτλο “Freiherr” (κυριολεκτικά «Ελεύθερος Άρχοντας»), ένας τίτλος ευγενείας που συχνά μεταφράζεται ως Βαρόνος. Αυτός ο τίτλος δεν κληρονομείται με την στενή έννοια της λέξης, αφού τα παιδιά μπορούν να φέρουν αυτόν τον τίτλο μόνο όσο ο πατέρας τους ζει.

Ο συγκεκριμένος τίτλος, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι είχε βάψει το αεροσκάφος του κόκκινο, είχε ως αποτέλεσμα ο Ριχτχόφεν συχνά να αναφέρεται ως «Ο Κόκκινος Βαρόνος» ή «Ο Ερυθρός Βαρόνος», τόσο μέσα όσο και έξω από τη Γερμανία.

Όσο ζούσε όμως, ήταν περισσότερο γνωστός «Der Rote Kampfflieger» (το οποίο μεταφράζεται ως «Ο Κόκκινος Ιπτάμενος Μάχης» ή «Ο Κόκκινος Πιλότος Μάχης»). Αυτό το όνομα χρησιμοποίησε ως τίτλο η αυτοβιογραφία του το 1917. Άλλα παρατσούκλια ήταν τα “Le Diable Rouge” («Κόκκινος Διάβολος») ή “Le petit Rouge” («Μικρός Κόκκινος») στα Γαλλικά και “Red Knight” («Κόκκινος Ιππότης») στα Αγγλικά.

Ο «Ματωμένος Απρίλιος»

Τον Απρίλιο του 1917, ο Ριχτχόφεν κατέρριψε 22 βρετανικά αεροσκάφη και ο μήνας έμεινε στην ιστορία ως «Ματωμένος Απρίλιος». Ήταν 25 ετών και είχε στο ενεργητικό του 52 καταρρίψεις.

Μερικούς μήνες αργότερα, ενώ πετούσε με το αεροσκάφος του, τραυματίστηκε στο κεφάλι. Ανέκτησε έγκαιρα τις αισθήσεις του και κατάφερε να σταματήσει την ελεύθερη πτώση του αεροσκάφους. Για να επανέλθει έκανε πολλά χειρουργεία και πήρε αναρρωτική άδεια. Τότε, βρήκε τον χρόνο να γράψει μια σύντομη αυτοβιογραφία του, με τίτλο «Ο Κόκκινος Πιλότος Μαχητικού».

Ο Ριχτχόφεν έγινε ήρωας για τους Γερμανούς, χάρη στις φήμες που είχαν διαδοθεί από την γερμανική προπαγάνδα, σύμφωνα με τις οποίες οι Βρετανοί είχαν φτιάξει σμήνη για να τον καταρρίψουν.

«Ποτέ δεν μπαίνω στο αεροπλάνο για διασκέδαση. Στοχεύω πρώτα στο κεφάλι του πιλότου ή καλύτερα στο κεφάλι του παρατηρητή, αν υπάρχει»

«Κόκκινος Βαρόνος»: Μια φονική μηχανή χωρίς αισθήματα

Ως πιλότος πάντως ήταν μεθοδικός και συγκρατημένος, αποφεύγοντας τις αποκοτιές και την επιθετική στρατηγική. Ο μικρότερος αδελφός του, Λόταρ, ήταν εδώ το μεγάλο όνομα του παράτολμου πιλοταρίσματος με τα περίτεχνα ακροβατικά (40 καταρρίψεις είχε αυτός!), μιας και οι ποιοτικές διαφορές του Μάνφρεντ ήταν ο προσεκτικός σχεδιασμός της επιχείρησης, η σχεδόν μαθηματική ακρίβεια των υπολογισμών του και το μοναδικό του σημάδι φυσικά.

Οι ηγετικές του ικανότητες ήταν επίσης καταπληκτικές: οδηγούσε το σμήνος του με ακρίβεια και πειθαρχία, απαιτώντας από τους συναδέλφους του να μελετούν τις τακτικές μάχης που ο ίδιος είχε σκαρφιστεί.

Για τους Γερμανούς ήταν ένας ευγενής και ηρωικός μαχητής, ένας σωστός ιππότης των αιθέρων, ενώ για τους Συμμάχους ένας αδίστακτος κυνηγός κεφαλών, μια φονική μηχανή χωρίς αισθήματα που δεν είχε κανένα πρόβλημα να σκοτώνει τους πιλότους που προσπαθούσαν να διαφύγουν από τα μαχητικά που είχε μόλις καταρρίψει.

Οι φήμες τον ήθελαν να κουβαλά στο πορτοφόλι του μια ανατριχιαστική φωτογραφία με το ανοιγμένο κρανίο βρετανού αεροπόρου που είχε ο ίδιος σκοτώσει.

Ο θάνατος του «Κόκκινου Βαρόνου»

Στις 21 Απριλίου 1918, ο Ριχτοχόφεν με τη μονάδα του βρέθηκαν αντιμέτωποι με τη βρετανική RAF και ο Γερμανός ξεκίνησε να καταδιώκει τον Καναδό Γουίλφριν κοντά στον ποταμό Σομ. Ενώ πετούσε σε χαμηλό ύψος δέχθηκε μια σφαίρα στο στέρνο και προσγείωσε άτσαλα το αεροπλάνο του σε περιοχή, που ελεγχόταν από Αυστραλούς.

Ο οπλίτης Τζορτζ Ρίτζγουεϊ και άλλοι στρατιώτες βρήκαν τον Ριχτχόφεν ενώ ξεψυχούσε. Οι Βρετανοί τον ενταφίασαν με όλες τις στρατιωτικές τιμές και το φέρετρο του το μετέφεραν στους ώμους τους οι Βρετανοί αεροπόροι.

Την επόμενη μέρα, βρετανικό αεροπλάνο έριξε ένα μεταλλικό κουτί στη βάση του Ριχτχόφεν. Περιείχε μια φωτογραφία από την ταφή και σημείωμα που έγραφε: «Ο βαρόνος Μάνφρεντ φον Ριχτχόφεν έχασε τη ζωή του στην αερομαχία της 21ης Απριλίου 1918. Ενταφιάστηκε με όλες τις στρατιωτικές τιμές από τη Βρετανική Βασιλική Αεροπορία».

Το 2008 γυρίζεται η ταινία «Κόκκινος βαρόνος» (Red Baron/ Der rote Baron). Πολεμικό δράμα γερμανικής και βρετανικής συμπαραγωγής που βασίστηκε σε ένα βαθμό στην αυτοβιογραφία του Μάνφρεντ Φον Ριχτχόφεν

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ο Ιάπωνας που πολεμούσε στη ζούγκλα επί 29 χρόνια μετά τη λήξη του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου

Ακολουθείστε το Cityportal.gr στο Google News να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα τελευταία νέα

Διαβάστε όλα τα Τελευταία Νέα (Ελλάδα, Διεθνή) στο Cityportal.gr

Cityportal.gr Live ενημέρωση: O κορωνοϊός λεπτό προς λεπτό στην Ελλάδα και  παγκοσμίως


 

Τελευταία νέα

Ο ΚΑΙΡΟΣ

Thessaloniki
clear sky
16.4 ° C
18.9 °
13.9 °
80 %
0.5kmh
2 %
Τε
22 °
Πε
25 °
Πα
25 °
Σα
22 °
Κυ
23 °