ΚΘΒΕ: Ο κατά φαντασίαν ασθενής | κριτική παράστασης (β)

Το χειροκρότημα της πρεμιέρας της παράστασης ήταν επευφημιστικό.

Με το πέρας της παράστασης Ο κατά φαντασίαν ασθενής ο καλλιτεχνικός διευθυντής ζήτησε να κρατηθεί ενός λεπτού σιγή στην μνήμη των θυμάτων της τραγωδίας στα Τέμπη. Οι θεατές στάθηκαν όρθιοι. Στην σκοτεινή αίθουσα του θεάτρου αιωρήθηκε ένας λυγμός για το ανείπωτο και αχώρητο στίγμα της θλίψης και της λαϊκής οργής υπό το βάρος αυτού του εγκλήματος.

Η παράσταση του …κατά φαντασίαν ασθενούς, διαρθρώθηκε ως σχέδιο άμεσης αναφοράς στο θέατρο, συμπεριλαμβάνοντας δεικτικά και δηλωτικά την εικόνα -πληροφορία του τέλους της ζωής του Μολιέρου, συγγραφέα του έργου, «Ο κατά φαντασίαν ασθενής», ο οποίος -ως πρωταγωνιστής κατέρρευσε στην σκηνή ενός θεάτρου του 17ου αιώνα.

Κλασικό έργο αναφοράς στα ήθη μιας περασμένης εποχής, το έργο, κρυσταλλώθηκε στην αποτύπωση συμπεριφορών, χρωματίζοντας χαρακτήρες και κοινωνικές συμβάσεις, παγιωμένες καταστάσεις, κοινωνικές ομάδες και τύπους συμπεριφορών. Στην θεματολογία του έργου περιλαμβάνονται, κοινωνικές και οικογενειακές σχέσεις και συνάψεις, ψυχοπαθολογίες και υπηρεσίες, επιστημονικές κατοχυρώσεις και εκμεταλλεύσεις, αντιδράσεις και δοκιμασίες. Εξετάζονται κριτικά, αντιλήψεις, αισθήματα, συμπεριφορές. Στα επί μέρους θέματα διερευνώνται ο γάμος και η εξάρτηση ως συναλλαγή και πεδίο ανταγωνισμών, η ελευθερία επιλογής, η προσκόλληση στο παρελθόν και ο σκοταδισμός των ευκολιών και ευκαιριών, ο ρόλος της επιστήμης (κυρίως της ιατρικής) στην υπηρεσία του ανθρώπου, τα χρήματα, τα ήθη και οι συνήθειες.

Σκηνοθετικά η εξέλιξη της πρόσληψης του έργου και της μεταφοράς του, είχε κάποια ενδιαφέροντα θεωρητικά στοιχεία προτάσσοντας το ύφος μιας κωμωδίας αστικής θεώρησης. Συμπεριέλαβε την έννοια θέατρο σε υπομνήσεις. Σχηματοποίησε την αντιπαράθεση των ευφυολογημάτων πατώντας όχι σε λαϊκή βάση αλλά σε ένα επίπεδο σχεδιασμού μιας κομψής ροής των τόνων της κωμικότητας.

Σε ένα αφαιρετικό σκηνικό σημειολογικά δηλωτικό, γενικό και ειδικό ταυτόχρονα, εκτέθηκε η δράση, τοποθετημένη σε μια χρονική τομή, αιώνων, εποχών, τάξεων, συγκυριών. Στο αποστειρωμένο περιβάλλον έπεσε το φως σε πρόσωπα ενδεδυμένα, με μια δημιουργική φαντασία, ποιότητες ρόλων και ταυτοτήτων. Σχηματοποιώντας πόζες, χειρονομίες, κινήσεις, εκφράσεις, τα πρόσωπα του έργου φωτίστηκαν αδρά και αλλού πιο ανάλαφρα, αιχμαλωτισμένα σε μια εύπλαστης υλικότητας δέσμη ακτίνων.

Οι ηθοποιοί της παράστασης ταίριαζαν στο ύφος της σκηνοθετικής αντίληψης των χαρακτήρων που κλήθηκαν να ενσαρκώσουν. Έδωσαν υπόσταση σε ανθρώπινους τύπους με διάφορους τρόπους επιτυχών ή πιο αδύναμων εκφραστικών ποιοτήτων. Αυτή η διακύμανση της υποκριτικής ενέργειας έδωσε μια ελαφράδα στην παράσταση υπογραμμίζοντας τις ρεαλιστικές καταστάσεις. Η κίνηση είχε ενδιαφέρουσα τροπή στην συνολική εικόνα της μίξης στοιχείων από καθημερινές αυτόματες και μηχανικές κινήσεις έως τις πιο χορογραφημένες και ενορχηστρωμένες -κοινωνικές- πόζες (αστών -επιστημόνων), μαρκάροντας την εποχή του έργου.

Οι μουσικοί επί σκηνής έδωσαν μια εντύπωση εισόδου ή μεταφοράς των θεατών σε μια ιδιωτική σκηνή ακρόασης- θέασης. Το εμπνευσμένο ύφος της μουσικής σύνθεσης έδωσε πόντους στην ταυτότητα της παράστασης. Περιπλέχθηκε γύρω από μια αντήχηση ενός ερωτικού τραγουδιού του έργου, (σύνθεση του M. A. Charpentier, συνεργάτη του Μολιέρου), συνδέοντας ως μοτίβο τον μίτο των ήχων μιας παλιάς εποχής στον διαχρονικό συγχρονισμό ηχοχρωμάτων και απηχήσεων. Αυτή η διακριτική υπόδειξη, αφετηρία συνεργασίας- προσωπικής πρωτότυπης δημιουργίας, κατέδειξε επιρροές, διασυνδέσεις και διακλαδώσεις της ιδιαίτερης και πανανθρώπινης τέχνης της μουσικής.

Έτσι έκλεισε ο κύκλος της παράστασης του έργου «Ο κατά φαντασίαν ασθενής», πρόταση -επιλογή θεάτρου συνδεδεμένη κατά καιρούς με -ανάλογες του έργου- κοινωνικοπολιτικές συνθήκες.

Ο κατά φαντασίαν ασθενής | Μολιέρος 
Μονή Λαζαριστών
Μετάφραση: Ιωάννης Πολέμης
Σκηνοθεσία: Θοδωρής Αμπαζής
Βοηθός σκηνοθέτη: Εύη Σαρμή
Σκηνικά – κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου
Βοηθός σκηνογράφου – ενδυματολόγου: Έμιλυ Κουκουτσάκη
Μουσική: Νίκος Κυπουργός
Επιμέλεια κίνησης: Ηλέκτρα Καρτάνου
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Οργάνωση παραγωγής: Εύα Κουμανδράκη

Παίζουν οι ηθοποιοί (με σειρά εμφάνισης): Αστέριος Πελτέκης (Αργκάν), Γρηγόρης Παπαδόπουλος (Αργκάν), σε διπλή διανομή. Τζωρτζίνα Δαλιάνη (Τουανέττα), Φιόνα Γεωργιάδη (Αγγελική), Πολυξένη Σπυροπούλου(Μπελίνα),*αντικατάσταση στην πρεμιέρα, Χρύσα Ζαφειριάδου, Βασίλης Παπαδόπουλος (Κλεάνθης), Πέρης Μιχαηλίδης (Κύριος Διαφουαρούς), Δημήτρης Διακοσάββας (Θωμάς Διαφουαρούς), Θάνος Κοντογιώργης (Βεράλδος), Αντώνης Αντωνάκος (Κύριος Μπονφουά, Κύριος Φλεράν), Νίκος Καπέλιος (Κύριος Πυργκόν), Γλυκερία Ψαρρού (Λουίζα)

Χορός νοσοκόμων: Σταυρούλα Αραμπατζόγλου, Νατάσσα Δαλιάκα, Ζωή Ευθυμίου, Χρύσα Ζαφειριάδου, Ηλέκτρα Καρτάνου, Εύη Κουταλιανού, Χριστίνα Κωνσταντινίδου, Ελένη Μισχοπούλου, Βιβή Μιτσίτσκα

Μουσικοί επί σκηνής: Ανδρονίκη Δονουκαρά (βιολί), Μαριάνθη Θεμελή (τρομπέτα), Ιάσων Μπλέτσας (πιάνο), Βασιλική Ρουσομάνη (τσέλο).


«Ο κατά φαντασίαν ασθενής»| Κριτική |Αγγέλα Μάντζιου

«Η χώρα του Θεού» | Κριτική

 

Ακολουθήστε το cityportal.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις Διαβάστε για Συναυλίες, Σινεμά, Θέατρο, βιβλία, τέχνες, εκδρομές στην ατζέντα (ημερολόγιο) αλλά και όλα τα Τελευταία νέα από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον Κόσμο, σήμερα, τώρα που συμβαίνουν.

 

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα | Ενημερωθείτε