11 C
Thessaloniki
13.6 C
Athens

Μαρία Φαραντούρη

Μαζί με τον Αλκίνοο Ιωαννίδη παρουσίασαν με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη γέννησή του μεγάλου μας ποιητή Νίκου Γκάτσου, ένα αφιέρωμα που γνώρισε τεράστια επιτυχία, το οποίο έρχεται στις 14 – 15 Δεκεμβρίου και στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.
H Μαρία Φαραντούρη έδωσε συνέντευξη στον Σωτήρη Ζήκο, αρχισυντάκτη του περιοδικού CITY.

Πείτε μας εν συντομία τι περιλαμβάνει το έργο του Νίκου Γκάτσου;
Είναι το μεγάλο έργο αν θέλετε, του ελληνικού τραγουδιού, είναι ο μεγάλος μύθος, που κρατάει και από τον παλιό (μύθο) αλλά συνδέεται και με τον καινούριο που έχει επινοηθεί από τον δημιουργό Νίκο Γκάτσο και βεβαίως και από τους μεγάλους μουσικούς, που μελοποίησαν τα ποιήματά του. Τραγούδια που έχουν ένα μεγάλο λυρισμό, με τον Γκάτσο να μιλά καταρχήν για τη ρίζα του Έλληνα -την ανάγκη του Έλληνα να ριζώσει. Μιλά για την καθημερινότητα επίσης, μιλά με έναν υπερβατικό τρόπο τις περισσότερες φορές, για την αγάπη, για τις σχέσεις. Τραγούδια που ακούστηκαν στον κινηματογράφο, στο θέατρο αλλά και τραγούδια που έκανε κυρίως με τον Μάνο Χατζιδάκι αλλά και άλλους μεγάλους συνθέτες, όπως ο Σταύρος Ξαρχάκος, ο Μίκης Θεοδωράκης. Με κάθε έναν τους ή και με κάθε τραγουδιστή με τον οποίο δούλευε, εμπνεόταν και το ανάλογο θέμα, που θα μπορούσε να εκφράσει η κάθε φωνή. Θέλω να πω ότι άλλα τραγούδια έγραψε για την Νάνα Μούσχουρη με η οποία ήταν και φίλη του και ανήκαν στην ίδια παρέα, και με άλλο τρόπο εμπνεύστηκε να γράψει για μένα. Ήξερε ότι εγώ τραγουδούσα τραγούδια με κοινωνικό και πολιτικό περιεχόμενο και έτσι έγραψε για μένα την «Περσεφόνη», που είναι ένα κατεξοχήν τραγούδι οικολογικό μεν, αλλά αυτό δεν είναι τελικά και το πολιτικό τραγούδι της εποχής μας;
Ένα τραγούδι που έγραψαν στις αρχές τις δεκαετίας του ’70 με τον Μάνο Χατζιδάκι, με το οποίο κατήγγειλαν τα συμφέροντα των διυλιστηρίων πετρελαίου που δημιουργήθηκαν τότε στους ιερούς χώρους της Ελευσίνας. Ή «Η σκοτεινή μητέρα», που είναι ένας κύκλος ιδιαίτερος του Μάνου Χατζιδάκι με τον Γκάτσο ή ακόμη μπορούμε να πούμε και τα «Παράλογα» καθώς και την «Αμοργό», που την ολοκλήρωσε ο Νίκος Κυπουργός. Και φυσικά, το πρώτο τραγούδι που μου εμπιστεύθηκε ο Μίκης Θεοδωράκης το 1963 ήταν το «Ματωμένο φεγγάρι» του Νίκου Γκάτσου. Θέλω να πω, υπάρχουν και δεσμοί συναισθηματικοί, δουλεύηηκε η ιδέα μέσα μου και είπα ότι πραγματικά πρόκειται για ένα μεγάλο ποιητή στον οποίο αξίζει να κάνουμε ένα αφιέρωμα. Το είπα στον Αλκίινοο Ιωαννίδη -ένας πολύ σημαντικός εκπρόσωπος της νέας γενιάς- ο οποίος ενθουσιάστηκε και ετοίμασε δύο νέες συνθέσεις. Το πρόγραμμα είναι ολοκληρωμένο, παίρνουμε τραγουδια του Γκάτσου μελοποιημένα από πολλούς συνθέτες, από τον Χάλαρη, τον Μούτση, τον Ξαρχάκο, από το «Ρεμπέτικο» με το οποίο εκφράζεται η λαϊκή ψυχή, τα πιο βυζαντινά του, από τον Μίκη Θεοδωράκη παίρνουμε το «Αν θυμηθείς το όνειρό μου».

Θυμίστε μας λίγο, για τους νεότερους κυρίως, ποια ήταν η ποιότητα της τέχνης του;
Είναι μια τοιχογραφία της Ελλάδας. Μιλάει για όλα: και για το φιλοσοφικό και το υπαρξιακό και το καλλιτεχνικό και κυρίως το αισθητικό πρόβλημα της Ελλάδας. Γι’ αυτό θα ‘πρεπε κιόλας να γνωρίσουν οι νέοι το έργο του. Δεν μπορώ να σας πω κάτι πιο ιδιαίτερο από αυτό! Όλα τα συγκεντρώνει αυτός ο ποιητής και ασφαλώς από την «Αμοργό», το μοναδικό του μεγάλο ποίημα, που είναι βέβαια πιο σουρεαλιστικό. Ο σουρεαλισμός βέβαια εντοπίζεται σε κάμποσα από τα τραγούδια του. Κάθε τραγούδι αποτελεί ένα μικρό, συμπυκνωμένο έργο, έχει την αξία ενός αυτοτελούς έργου -αν όχι όλα, τουλάχιστον τα περισσότερα ποιήματά του.

Στην εποχή μας μια συναυλία με τραγούδια σε στίχους του Νίκου Γκάτσου τι νομίζετε θα συνεισέφερε σε ένα κοινό νεότερης γενιάς και τι θα υπενθύμιζε σε όσους τα έχουν ακούσει και στην εποχή της δόξας τους;
Ασφαλώς είναι άλλες οι προσλαμβάνουσες για το νέο κοινό και άλλες για το κοινό που έχει βιώσει αυτήν την εποχή και αυτά τα τραγούδια. Οι νέοι άνθρωποι μπορούν να διακρίνουν πολλά πράγματα. Καταρχήν είναι το μεγαλείο των μελωδιών, είναι τραγούδια μεγάλων συνθετών και αλίμονο αν δεν γνωρίζουν το έργο των παλαιότερων οι νέοι. Πρέπει να το γνωρίσουν, για να προχωρήσουν παρακάτω και να ενεργοποιούνται όπως ευαισθητοποιήθηκε και ο Αλκίνοος. Ξέρει πολύ καλά να μεταφέρει τα νοήματα αυτά με την ερμηνεία του, και αυτό του έδωσε την έμπνευση να μελοποιήσει κάτι του Γκάτσου, αλλιώς δεν θα του δινόταν η ευκαιρία με τόσα δικά του που ήδη κάνει. Οι νέοι, όσοι είναι ευαίσθητοι και ανήσυχοι, μπορούν να αντιλαμβάνονται, γιατί αυτά είναι σίγουρα διαχρονικά ποιήματα, ακόμη και κάποια που είχαν το στίγμα της εποχής τους και δεν μιλούν για το σήμερα.

Ποια τραγούδια περιλαμβάνει το πρόγραμμα της συναυλίας σας και με ποια κριτήρια έγιναν οι επιλογές;
Κάθε συνθέτης έχει εκφράσει ένα μεγάλο κομμάτι της δημιουργίας του Νίκου Γκάτσου, το μεγαλύτερο βέβαια ο Μάνος Χατζιδάκις, με τον οποίο δούλευαν μαζί, ο ένας συμπλήρωνε τον άλλον, θα έλεγα και μαζί παρήγαγαν το πιο ωραίο, το πιο μελωδικό έργο. Μετά φυσικά και ο Ξαρχάκος με το «Ρεμπέτικο» και μετά είναι γύρω στα 10 σκόρπια τραγούδια του Γκατσου που έχει κάνει ο Μίκης και εκ των οποίων λέμε 5 – 6 στην παράσταση. Ανάμεσά τους το «Της νύχτας το μπαλκόνι», που το λέει ο Αλκίνοος, «Αν θυμηθείς το όνειρό μου», «Ένα αστεράκι της αυγής». Τα τραγούδια του προγράμματος επιλέχθηκαν έτσι ώστε να μπορεί να παρουσιαστεί ολόκληρη η γκάμα του έργου του και φυσικά τραγούδια που ταιριάζουν να ερμηνεύσω εγώ και ο Αλκίνοος.

Ποια ήταν μέχρι τώρα η απόκριση του κόσμου στην παρουσίαση αυτού του κύκλου τραγουδιών;
Σπουδαία, όπου κι αν πήγαμε! Πήγαμε στο Μεσολόγγι, πήγαμε στο αρχαίο θέατρο των Φιλίππων, στην Αθήνα φυσικά με τρεις παραστάσεις στο Μέγαρο Μουσικής με γεμάτη αίθουσα, στο Ηρώδειο τον Αύγουστο που μας πέρασε. Ήταν μεγάλη η επιτυχία μέχρι στιγμής και πιστεύω ότι, παρότι περνούμε δύσκολες εποχές και ο κόσμος είναι αναστατωμένος και πολύ επιφυλακτικός, νομίζω ότι από την άλλη έχει ανάγκη να τραγουδήσει και να παρηγορηθεί. Γιατί μόνο αυτό μπορεί να κάνει το ωραίο τραγούδι: να γαληνέψει λίγο τις ψυχές, να παρηγορήσει. Και αυτό που θυμάμαι από τις μέχρι τώρα παραστάσεις, είναι ότι ο κόσμος τραγουδούσε, σε όλα τα τραγούδια μαζί μας. Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης δήλωσε: «Θα παρουσιάσουμε ένα πρόγραμμα με σπουδαία τραγούδια. Μουσικές που έγραψαν μεγάλοι δημιουργοί πάνω στους στίχους του μέγιστου Νίκου Γκάτσου, με την αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του. Ο Γκάτσος έδωσε το μέτρο της φαντασίας, της ευγένειας, του επιπέδου που όλοι θα έπρεπε να προσπαθούμε να φτάσουμε. Έδωσε πρόσωπο στην Ελλάδα και στον Άνθρωπο σε εποχές δύσκολες. Έκανε λόγο την ψυχή κι έδωσε ψυχή στο τραγούδι. Είναι ο μεγάλος μας δάσκαλος. Ακόμη και νέα παιδιά, που νομίζουν πως δεν ξέρουν τα τραγούδια του, θα εντυπωσιαστούν από το πόσο γνωστά τούς είναι τελικά, πόσο επίκαιρα, και πόσο έχουν καθορίσει τη δημιουργία από την εποχή τους μέχρι σήμερα.»

infoL
100 Χρόνια από τη γέννηση του Νίκου Γκάτσου
Η Μαρία Φαραντούρη & ο Αλκίνοος Ιωαννίδης τραγουδούν Νίκο Γκάτσο

14 & 15 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ

ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Τελευταία νέα

Ο ΚΑΙΡΟΣ

Thessaloniki
clear sky
11.9 ° C
13.3 °
10.6 °
36 %
0.1kmh
0 %
Πα
17 °
Σα
19 °
Κυ
13 °
Δε
12 °
Τρ
12 °