Θεσσαλονίκη

Με μελέτες και μακέτες η Θεσσαλονίκη αποχαιρέτισε το 2021

Ανασκόπηση 2021, Θεσσαλονίκη πολλά ακούσαμε, λίγα κρατήσαμε, ακόμη λιγότερα έγιναν

Στη σκιά της πανδημίας του κορωνοϊού η πόλη της Θεσσαλονίκης αποχαιρετά το 2021, με δεκάδες υποσχέσεις κυβερνώντων και διοικούντων να «βαραίνουν» την ατμόσφαιρα, χωρίς ωστόσο στην πράξη να είναι πιο όμορφη, πιο καθαρή, πιο φιλική στους κατοίκους της για άλλη μια χρονιά. 

Τα πάντα έχουν μετατεθεί …εις το διηνεκές  κι αν αναλογιστεί κανείς ότι το 2022 μπορεί να είναι χρονιά εκλογών, αναμένουμε νέες υποσχέσεις και σχεδιασμό έργων. Χωρίς διάθεση μηδενισμού ωστόσο, υπάρχουν συγκεκριμένες παρεμβάσεις και βήματα προόδου σε ορισμένα έργα που δείχνουν να παίρνουν τον δρόμο τους. 

Ας τα δούμε:

Στα τέλη Απριλίου του 2021 μπήκαν οι τίτλοι τέλους στο θρίλερ του Σταθμού Βενιζέλου για το Μετρό Θεσσαλονίκης. Αυτό, θα μπορούσε να είναι η σημαντικότερη εξέλιξη των τελευταίων ετών για το εν λόγω έργο (χωρίς τώρα να κρίνεται η ορθότητα της απόφασης). Αποφασίστηκε η τύχη των αρχαίων που βρέθηκαν στον Σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης,  από την οποία εξαρτάται άμεσα η πορεία ολοκλήρωσης του έργου. Το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) αποφάσισε,  με 13 ψήφους υπέρ και 12 κατάτην απόσπαση, μεταφορά και επανατοποθέτησή τους μετά το πέρας των εργασιών. Την ίδια στιγμή αρχαιολόγοι και αρχιτέκτονες που εκφράζουν ανησυχία για τα αρχαία, κέρδισαν το δικαίωμα της αυτοψίας έστω και την ύστατη ώρα. 

Για το μεγαλύτερο έργο της πόλης λοιπόν,  η κυβέρνηση έδωσε παράταση άλλο ένα έτος, με χρόνο παράδοσης το 2023, αλλά στα θετικά του 2021 οφείλουμε να προσθέσουμε τη δρομολόγηση μελέτης για την επέκταση του Μετρό στη Δυτική Θεσσαλονίκη. Οψόμεθα….

Κι ενώ καλά – καλά δεν βρίσκεται στις ράγες ούτε ένας συρμός, μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης ένα άλλο μεγαλόπνοο έργο, το οποίο μάλιστα θα… ίπταται. O αυτοκινητόδρομος «Νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδός» (FlyOver)  της Θεσσαλονίκης έχει γίνει σημείο αναφοράς για κάθε κυβερνητικό στέλεχος στην πόλη και όχι μόνο. Αναμφίβολα θα φέρει τη σφραγίδα της παρούσας κυβέρνησης σε όποια θητεία και αν ολοκληρωθεί. Παρότι το έργο περνάει στην τελική φάση του διαγωνισμού με τη διαδικασία της κατάθεσης των προσφορών, δεν παύουν να υπάρχουν φόβοι ότι θα στοιχειώσει την πόλη όπως κάθε μεγαλεπήβολος σχεδιασμός που μένει στα χαρτιά. Το μεγάλο οδικό έργο – ΣΔΙΤ κατασκευής του νέου υπέργειου τμήματος στην ανατολική πλευρά της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, είναι προϋπολογισμού 373 εκατ. ευρώ

Κολοσσιαίο έργο και παράλληλα σοβαρό στοίχημα για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αποτελεί η Ανάπλαση του Παράκτιου Μετώπου, από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι, όπως είθισται να ακούμε. Το γεγονός ότι η διαβούλευση εξελίσσεται τους τελευταίους μήνες του 2021 δείχνει ότι υπάρχει ακόμη πολλή δουλειά να γίνει, σε επίπεδο μελετών, φορέων υλοποίησης, εξασφάλισης χρηματοδοτήσεων και εν τέλει παρεμβάσεων. 

Αθλητισμός και Υγεία

Στον χώρο του αθλητισμού, μέσα στο 2021 μπήκαν οι βάσεις για το νέο γήπεδο του Άρη και την ανάπλαση του υφιστάμενου χώρου με την κατασκευή χώρου πρασίνου. Το σχέδιο αφορά μια “διπλή ανάπλαση”, καθώς οι εγκαταστάσεις στην περιοχή της Χαριλάου θα παραχωρηθούν στον Δήμο Θεσσαλονίκης, ενώ στον Αρη θα παραχωρηθεί για το νέο γήπεδο,  μια έκταση περίπου 170 στρεμμάτων στην περιοχή του ΙΚΕΑ. Όσον αφορά τη νέα Τούμπα, στον Δικέφαλο περιμένουν την έγκριση του προεδρικού διατάγματος, το οποίο θα πρέπει να έχει όλα τα πρόσθετα στοιχεία που ζήτησε ο ΠΑΟΚ από τους αρμόδιους φορείς, προκειμένου να προχωρήσουν οι διαδικασίες. Επίσης σε εξέλιξη βρίσκονται προσπάθειες, κα για τις δυνατότητες αξιοποίησης των εγκαταστάσεων του Ηρακλή.

Σοβαρή δέσμευση θεωρήθηκε από πλευράς πρωθυπουργού και η εξαγγελία του κατά την 85η ΔΕΘ για την ανέγερση του νέου Ογκολογικού Νοσοκομείου της Θεσσαλονίκης, που όπως αποκάλυψε εκ των υστέρων ο δήμαρχος Ωραιοκάστρου θα γίνει στη Λητή Μυγδονίας.  Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι εντός χρονοδιαγράμματος εργασιών βρίσκεται το παιδιατρικό Νοσοκομείο Φιλύρου, που χρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Οι εργασίες κατασκευής του αναμένεται να ξεκινήσουν τον Ιανουάριο του 2023 και η ολοκλήρωσή του τοποθετείται στον Δεκέμβριο του 2025. Το θέμα της ασφαλούς προσβάσεως σε αυτό,  οι μελέτες χάραξης της νέας οδικής αρτηρίας με σημειακές βελτιώσεις και η δημιουργία ανισόπεδου κόμβου, απαραίτητου για την αποφυγή ατυχημάτων,  αποτέλεσαν και αποτελούν σημεία απανωτών συσκέψεων για την ασφαλή πρόσβαση στο υπό κατασκευή Παιδιατρικό Νοσοκομείο Φιλύρου.

Διαγωνισμοί, μελέτες και μακέτες

Εξέλιξη εντός του 2021 μπορεί να θεωρηθεί η ανάδειξη του πρώτου βραβείου του Διεθνούς Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού για την Ανάπλαση του Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου Θεσσαλονίκης. Νέα ΔΕΘ-HELEXPO το 2026, λένε οι φορείς, έκθεση στα δυτικά εμμένουν πολλοί δήμαρχοι, πανεπιστημιακοί  και πολίτες της Θεσσαλονίκης. 

Ανάλογο βήμα θα χαρακτήριζε κανείς  και τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την Ανάπλαση της Αριστοτέλους που οραματίζεται η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης.  Υπενθυμίζεται πάντως ότι οι φοίνικες και η πλατεία που θυμίζει «καθρέφτη» όπως απεικονίζονται από τη σχετική μακέτα, δεν βρήκαν και πολλούς ένθερμους υποστηρικτές.

Στασιμότητα στις εργασίες παρουσιάζει και το πρώην Στρατόπεδο Παύλου Μελά που θα μετατραπεί σε Μητροπολιτικό Πάρκο. Προς το παρόν έχουν γίνει κάποιες κατεδαφίσεις και οι παρεμβάσεις σταμάτησαν εκεί. Η εκπόνηση μελετών ωρίμανσης και αποκατάστασης κτιρίων είναι αυτό που δρομολογήθηκε πρόσφατα, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023. Τονίζεται ότι ένα από τα μουσειακά κτίρια που προβλέπεται να δημιουργηθούν θα φιλοξενήσει μέρος των αρχαιολογικών  ευρημάτων από τις ανασκαφές του Μετρό.

Με λίγα λόγια…

…πολλά ακούσαμε, λίγα κρατήσαμε, ακόμη λιγότερα έγιναν στην πόλη της Θεσσαλονίκης το 2021. Σε επίπεδο καθημερινότητας οι Θεσσαλονικείς αντιλήφθηκαν ορισμένες μόνο παρεμβάσεις, όπως ασφαλτοστρώσεις σε κεντρικές οδούς, δεντροφυτεύσεις, υπόγειοι κάδοι στο κέντρο, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Σημειώνεται εδώ ότι ο ποδηλατόδρομος δίχασε και καταπατήθηκε, η Πλατεία Ελευθερίας ξαναγίνεται πάρκινγκ, και οι καθυστερήσεις στα έργα της Ε. Ζωγράφου προκαλούν κομφούζιο στη μισή πόλη. 

Άπαντες, βέβαια, χαιρέτισαν το άνοιγμα της Αγίας Σοφίας με την απομάκρυνση των λαμαρίνων, που ισχύει επίσης για τη Βενιζέλου στο κομμάτι της Ερμού. 

Περιμένουμε ακόμα να δούμε…

  • Την επέκταση του 6ου προβλήτα στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης 
  • Τη Σύνδεση του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης με την Εγνατία Οδό και τον ΠΑΘΕ, αλλά και τη σιδηροδρομική σύνδεσή του.
  • Τον Προαστιακό Δυτικής Θεσσαλονίκης
  • Την αξιοποίηση της Μαρίνας Καλαμαριάς
  • Την ανακαίνιση της Αγοράς Μοδιάνο
  • To ThessINTEC,  Διεθνές Επιστημονικό και Τεχνολογικό κέντρο  4ης γενιάς, στην ανατολική πλευρά της πόλης.
  • Το Μουσείο Ολοκαυτώματος στα Δυτικά της πόλης

Καλή Χρονιά Θεσσαλονίκη μου

 

 

Ακολουθήστε το cityportal.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις Διαβάστε για Συναυλίες, Σινεμά, Θέατρο, βιβλία, τέχνες, εκδρομές στην ατζέντα (ημερολόγιο) αλλά και όλα τα Τελευταία νέα από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον Κόσμο, σήμερα, τώρα που συμβαίνουν.

 

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα | Ενημερωθείτε