
Σχόλια/Κριτική
Έπος ορίζεται το μεγαλειώδες έργο, τόσο σε έκταση, όσο και σε θεματογραφία με παράλληλη όμως ανάλυση του(υπέρ)ανθρώπινου δράματος που περιγράφεται μέσω της εξέλιξης ή μέσω ηρωικών και μεγαλόπνοων πράξεων. Τι σημαίνει άραγε ενήλικη ζωή, πότε ονομάζεται ένας νέος άνθρωπος ενήλικας; και πότε μπορεί να πάρει τη θέση του πατέρα του, ως ηγεμόνας; Η ιστορία διερευνά τις πολυεπίπεδες αλληλεπιδράσεις της πολιτικής, της θρησκείας, της οικολογίας, της τεχνολογίας και του ανθρώπινου συναισθήματος, καθώς σε ένα μακρινό μέλλον οι φατρίες μιας αυτοκρατορίας έρχονται αντιμέτωπες μεταξύ τους σε έναν αγώνα για τον έλεγχο του πλανήτη Arrakis και του καρυκεύματος (Melange) που παράγεται εκεί. Η ουσία αυτή παρατείνει τη ζωή και ενισχύει τις νοητικές ικανότητες ενώ είναι επίσης απαραίτητη για τη διαστημική πλοήγηση, η οποία απαιτεί ένα είδος πολυδιάστατης επίγνωσης και διορατικότητας που μόνο αυτή παρέχει. Καθώς το καρύκευμα μπορεί να παραχθεί μόνο στο Arrakis, ο έλεγχος του πλανήτη αποτελεί ένα πολυπόθητο και επικίνδυνο εγχείρημα. Μια ιστορία ενηλικίωσης υπό το πρίσμα της επιστημονικής φαντασίας και του βιβλίου του Hebert (1965) προσπαθεί να παρουσιάσει ο Dennis Villeneuve. Αποδοχή της εντολής του αυτοκράτορα για τον έλεγχο του Arrakis από τον δούκα Leto Atreides ο οποίος μαζί με την γυναίκα του Jessica (Ferguson) τον γιο του Paul (Chalamet) τους συμβούλους και τους υπασπιστές του θα φθάσουν στον έρημο πλανήτη. Τα υλικοτεχνικά μέσα πλέον περιορισμένα, καθώς ο προηγούμενος κάτοχος οι Harkonen όχι μόνο πήρε τα περισσότερα που είχαν στην διάθεση τους αλλά άφησαν πίσω δολοφόνους και δολιοφθορείς με σκοπό την αποτροπή μακροχρόνιας παραμονής του αντιπάλου οίκου επί του πλανήτη. Η παρουσία όμορφης κοπέλας (Zendaya) στα όνειρά του Paul θα ενισχύσει το αίσθημα προσαρμογής του στον σκληρό πλανήτη. Η προδοσία θα αποτελέσει την αιτία της πτώσης του οίκου των Ατρείδων ενώ την αφορμή θα δώσει η ολοένα αυξανόμενη αίγλη και ισχυροποίηση του μεταξύ των οίκων: στοιχεία που καθιστούν τον οίκο επικίνδυνο για τον αυτοκράτορα. Ο θάνατος του πατέρα του και η απώλεια φίλων αν και οδυνηρές εμπειρίες για τον Paul θα αποτελέσουν την νέα αρχή στην ζωή του και την ισχυροποίηση της σχέσης του με την μητέρα του. Η βελτίωση της ικανότητας της φωνής (ενός μηχανισμού ελέγχου ήχου-νεύρων που επιτρέπει τον χειρισμό της ομιλίας για την επίτευξη πλήρους ελέγχου σε έναν δέκτη) θα αποδειχθεί σωτηρία για τον Paul και την μητέρα του καθώς θα καταφέρουν να συναντήσουν τους Fremen τους κατοίκους δηλαδή του πλανήτη που ζουν κρυμμένοι στην έρημο αποθηκεύοντας νερό και αποφεύγοντας τα τεράστια σκουλήκια που ζουν μέσα στην έρημο. Οι Fremen περιμένουν έναν Μεσσία που θα τους αναδείξει. Συμβουλευτικό ρόλο όμως έχει και η αδελφότητα των Benne Gesserit η οποία έχει αναπτύξει πρόγραμμα αναπαραγωγής στο οποίο χειραγωγούσαν γραμμές αίματος για να δημιουργήσουν τον Kwisatz Haderach, ουσιαστικά έναν άνδρα (υπεράνθρωπο) που μπορούσε να έχει υπέρτατες ικανότητες συμπεριλαμβανομένου να βλέπει και το μέλλον. Όλα τα στοιχεία συγκλίνουν στον Paul. Οι παρουσία των Sardaukar (επίλεκτων μονάδων του αυτοκράτορα) στο πλευρό των Harkonen δεν θα καταφέρει την ολική εξολόθρευση του οίκου. Η φιλοξενία των Fremen έστω και με την λογική τους θα αποτελέσει το πρώτο βήμα για την δημιουργία του ηγέτη. Το αν είναι ο εκλεκτός(Kwisatz Haderach) θα το δείξει ο χρόνος. Εύπεπτη η ταινία του Villeneuve η οποία χρησιμοποιεί μινιμαλιστικά στοιχεία αρχιτεκτονικής, μουσικής , σκηνικών και εγκαταστάσεων απαλλαγμένα από τα βιομηχανοποιημένα μοτίβα για να κάνει το κοινό να το καταλάβει. Μιλάει τη γλώσσα διαφορετικών μορφών τέχνης. Οι λέξεις, αν και υπάρχουν πολλές, χρησιμοποιούνται για να απαριθμήσουν δεδομένα, για να ξεδιπλώσουν την πλοκή ενώ οι διάλογοι είναι εδώ για να αποκαλύπτουν τις συνωμοσίες. Οι μεγάλοι, ευρύχωροι εσωτερικοί χώροι, με τα ψηλά ταβάνια τους, παρουσιάζουν στο θεατή μια ατμόσφαιρα αρχοντιάς παρόμοιας με αυτές των αρχαίων πολιτισμών. Οι τοίχοι του παλατιού στον Arrakis οι οποίοι είναι διακοσμημένοι με γιγάντια σκουλήκια μας συστήνουν τα πλάσματα που σέρνονται στους αμμόλοφους, αλλά είναι η εσωτερική διακόσμηση, μινιμαλιστική σε ανατολίτικο στυλ, που μας λέει ότι υπάρχει μεγάλη πνευματικότητα σε αυτόν το σύμπαν. Αντί να το δηλώνει, η ταινία μας βοηθά να το καταλάβουμε μόνοι μας.