Ο Ιντιάνα Τζόουνς και ο Δίσκος του Πεπρωμένου (2023)

Indiana Jones and the Dial of Destiny
Δράσης, Περιπέτεια

154'

United States

English

Ο Harrison Ford επιστρέφει στο ρόλο του θρυλικού ήρωα αρχαιολόγου για την πολυαναμενόμενη τελευταία ταινία του εμβληματικού franchise – μία μεγάλη κινηματογραφική περιπέτεια γυρισμένη σε όλο τον κόσμο. Το 1969, ο Αμερικάνος αρχαιολόγος Ιντιάνα Τζόουνς είναι ανήσυχος για το γεγονός ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ έχει στρατολογήσει έναν πρώην Ναζί για να βοηθήσει να νικήσει τη Σοβιετική Ένωση στον διαγωνισμό για να φτάσει στο διάστημα. Η βαφτιστήρα του, η Έλενα, τον συνοδεύει στο ταξίδι του.Εν τω μεταξύ, ο Βόλερ, μέλος της NASA και πρώην Ναζί που ασχολείται με το πρόγραμμα προσγείωσης στο φεγγάρι, επιθυμεί να κάνει τον κόσμο σε ένα καλύτερο μέρος όπως εκείνος κρίνει κατάλληλο.  

James Mangold

Jez Butterworth, John-Henry Butterworth & David Koepp

John Williams

Toby Jones, John Rhys-Davies, Harrison Ford, Boyd Holbrook, Phoebe Waller-Bridge, Thomas Kretschmann, Olivier Richters, Ethann Isidore

Σχόλια/Κριτική


Έφτασε, επιτέλους, η ώρα για την επιστροφή ενός από τους μεγαλύτερους ήρωες του παγκόσμιου σινεμά, του Ιντιάνα Τζόουνς, έπειτα από 15 χρόνια από την προηγούμενη και κατώτερη όλων τέταρτη ταινία του διάσημου φραντσάιζ. Η ταινία οφείλεται περισσότερο στην επιμονή του χαλκέντερου Χάρισον Φορντ, ο οποίος θα μας ταξιδέψει για τελευταία φορά στο μαγικό σύμπαν του Ιντιάνα. Μόνο, που αυτή τη φορά ο δημιουργός του, Στίβεν Σπίλμπεργκ, δεν υπογράφει τη σκηνοθεσία, αρκούμενος στην παραγωγή. Μαζί του και ο περίφημος συνθέτης Τζον Γουίλιαμς, με το τελευταίο του σάουντρακ να αποχαιρετά το σινεμά, ο δικός μας καταξιωμένος Φαίδων Παπαμιχαήλ στη διεύθυνση φωτογραφίας, ένα επιτελείο σεναριογράφων που δούλεψαν πάνω στην αρχική ιδέα των Λούκας και Κάουφμαν και βεβαίως ο ικανός και δικαιωμένος από το αποτέλεσμα, σκηνοθέτης Τζέιμς Μάνγκολντ («Λόγκαν», «Κόντρα σε Όλα», «Το Τελευταίο Τρένο για τη Γιούμα»). Η αλήθεια είναι ότι μετά τον τέταρτη συνέχεια, προ 15ετίας, οι προσδοκίες δεν ήταν υψηλές. Ακόμη και η τοποθέτηση του Σπίλμπεργκ στην ασφάλεια της παραγωγής -τα έσοδα έτσι κι αλλιώς εξασφαλισμένα- έδειχνε ότι ο σπουδαίος παραμυθάς ήθελε να κρατήσει αποστάσεις. Προς έκπληξή μας, όμως, η ταινία του Μάνγκολντ είναι μία απολαυστική ψυχαγωγική περιπέτεια, μία πετυχημένη προσπάθεια για επιστροφή στις ρίζες του αρχαιολόγου με το μαστίγιο, στην οποία συνδυάζεται και πάλι το παραμύθι και οι απίθανες περιπέτειες με αναφορές στις αξίες ενός ατρόμητου ήρωα και τους μόνιμους εχθρούς του (εκτός από την τέταρτη ψυχροπολεμική ταινία), τους ναζί. Η εναρκτήρια θεαματική σεκάνς μας επιστρέφει στον Ίντι της νιότης μας. Αντιμέτωπος των ναζί, ψάχνει σε ένα βαγόνι τρένου ένα πολύτιμο κειμήλιο, το οποίο αποδεικνύεται πλαστό, αλλά εκεί συνειδητοποιεί ότι ανάμεσα στα λάφυρα που υπάρχουν και προορίζονται για τον Χίτλερ, βρίσκεται και ο μηχανισμός των Αντικυθήρων. Εκεί θα συναντήσει και τον Δρ. Φόλερ, έναν επιστήμονα και γνωστό κοράκι αρχαιολογικών ευρημάτων, που συνεργάζεται με τους ναζί. Η συνέχεια, μας βάζει στο βασικό μέρος της ιστορίας, μας μεταφέρει στο 1969, την εποχή του Ψυχρού Πολέμου, όπου ο γηρασμένος και απογοητευμένος Ιντιάνα Τζόουνς, που έχει χάσει τον γιο του στο Βιετνάμ, έχει χωρίσει και παραμένει αδιάφορος στους πανηγυρισμούς στους δρόμους της Νέας Υόρκης, εν όψει της κατάκτησης της σελήνης. Η επίσκεψη της βαφτισιμιάς του, μιας πανέξυπνης και δυναμικής κοπέλας, θα του στοιχίσει, καθώς θα του αποσπάσει ένα αρχαίο κειμήλιο για να πληρώσει τα χρέη της. Την ίδια στιγμή, ο Φόλερ θα επανεμφανιστεί ως Σμιτ και με αμερικάνικο διαβατήριο, ως συνεργάτης αυτή τη φορά των Αμερικάνων στο διαστημικό πρόγραμμα, που ανταγωνίζεται το Σοβιετικό. Απ’ εκεί ξεκινά και η απόλαυση της περιπέτειας και η μάχη ανάμεσα στο καλό και στο απόλυτο κακό, από το Μαρόκο και τη Σικελία μέχρι την Γλασκώβη. Η ταινία είναι άψογα κουρδισμένη, με τους ρυθμούς να προκαλούν λαχάνιασμα, όπως και τα θαυμαστά κυνηγητά, οι ευφάνταστες σκηνές μαχών και διαλόγων, παρότι τα ψηφιακά καλούδια δεν βοηθούν ιδιαίτερα. Ωστόσο, όσο προχωρά η ταινία τόσο και αρχίζουν να διαφαίνονται τα αγκομαχητά του σεναρίου, η απουσία μίας έμπνευσης που θα πήγαινε ένα βήμα παραπέρα το φιλμ, καθώς επαναλαμβάνονται σε παραλλαγή εμβληματικές σκηνές των προηγούμενων ταινιών, αλλά και οι γνωστές θεματικές που καθιέρωσε ο Σπίλμπεργκ στον Ιντιάνα του. Στα θετικά και η γυναικεία παρουσία, δίπλα στον Φορντ, που διεκδικεί τη δυναμική θέση της και στο σύμπαν του αρχαιολόγου με το μαστίγιο, ενώ για τη στρατολόγηση ενός ναζί από τους Αμερικάνους αναδεικνύεται ο προβληματισμός για την εσωτερική πολιτική κατάσταση στις ΗΠΑ, που μάλλον λαμβάνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Ο Χάρισον Φορντ αν και 80άρης, μεταμορφώνεται, με απόλυτη φυσικότητα, στο κινηματογραφικό του άλτερ έγκο και είναι και πάλι ο αγαπητός ήρωας, ενώ δίπλα του η νεαρά Φίμπι Γουόλερ-Μπριτζ, με το σφρίγος της δίνει ζωντάνια. Ο Ματς Μίκελσεν, στο ρόλο του κακού Φόλερ, αποτελεί εγγύηση, παρά τη μανιέρα του, ο βετεράνος Τζον Ρις Ντέιβις μας επαναφέρει γλυκά στην εποχή των πρώτων ταινιών, όπως και η Κάρεν Άλεν, ενώ ο Αντόνιο Μπαντέρας κάνει ένα αδιάφορο πέρασμα. Χάρης Αναγνωστάκης

Trailer