
Σχόλια/Κριτική
Πώς μπορεί κάποιος να διηγηθεί σ' ένα κινηματογραφικό είδος κάτι στο οποίο έχουν ειπωθεί ήδη τα πάντα; Μπορεί είτε να περιγράψει την ίδια την διήγηση το παράγωγο δηλαδή της φόρμας και του στερεότυπου από τα οποία δημιουργείται η ροή (παράδειγμα ο Godard στο χωρίς ανάσα) είτε να παρατηρήσει το είδος με τα μάτια ενός χαρακτήρα εκτός του είδους ενός ξένου ο οποίος συνθέτει στο κεφάλι του (μαζί και εμείς) όλες τις εικόνες και τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν το West. Ο ήρωας ταξιδεύει από την ανατολή σε μια πόλη του West προς επάνδρωση θέσης, όταν η θέση που προοριζόταν για αυτόν έχει καταληφθεί. Ο ίδιος διώκεται εκτός επιχείρησης, γνωρίζει όμως μια νεαρή γυναίκα της οποίας ο αρραβωνιαστικός από ζήλεια την σκοτώνει, όταν τους βρίσκει μαζί. Σχεδόν ταυτόχρονα όμως ο ήρωας σκοτώνει τον δολοφόνο της κοπέλας. Η σφαίρα που προοριζόταν για τον ίδιο σκότωσε το ταίρι του είναι όμως ήδη και αυτός dead man. Η φυγή του (σαν καταζητούμενου πλέον) συνοδεύεται από την γνωριμία με τον Ινδιάνο. Η γνωριμία με αυτόν τον άνθρωπο που μεγάλωσε σαν αιχμάλωτος στην Αγγλία και έμαθε την ποίηση του William Blake, θα αναδείξει νέες πτυχές τις προσωπικότητας του ήρωα. Τα πράγματα έχουν πάρει τον δρόμο τους. Ο Jarmus κάνει μια σπουδαία ταινία της οποίας η εικονογράφηση δεν αντιστοιχεί στις εικόνες του Peckinpah η ακόμα και του Kasdan αλλά ανατρέχει στα αρχέτυπα του είδους με αναφορές από πίνακες του. George Catlin και της κατάκτησης της δύσης. Η αναφορά στην ποίηση δυναμώνει τον ήδη λυρικό χαρακτήρα της ταινίας. Ονόματα και καταστάσεις όπως λέξεις και εικόνες συνδέονται μεταξύ τους ακόμα και σε αντιφατικό επίπεδο εντός της ιστορίας. Έτσι και αλλιώς ταινία Jarmus είναι. Αναφορές ακόμα και στον Kafka και το έργο Wish to be a Red Indian αλλά και στην πόλη προορισμό του ήρωα. Η πανέμορφη σκηνή της αρχής με το ταξίδι που ο ήρωας παρατηρεί τα τοπία της δύσης (τα βουβάλια, ο καταυλισμός των ινδιάνων, οι λεηλατημένες άμαξες κλπ.) μαζί με την εναλλαγή στους επιβάτες θα δώσει την θέση της σε ένα άλλο ταξίδι πιο πνευματικό μέσα στην φύση προς τον θάνατο.