Reality (2023)

★★★
Δράμα

83'

United States

English

Εμπνευσμένη από μία αληθινή ιστορία, έτσι όπως ακριβώς καταγράφτηκε από το FBI, το Reality θέλει να σας διηγηθεί μερικά γεγονότα που αφορούν τη ζωή της Reality Winner, μιας Αμερικανίδας πράκτορας. Η πλοκή ξεκινάει από το 2017 όταν η τότε 25χρονη Winner βρέθηκε περικυκλωμένη από το FBI μέσα στο ίδιο της το σπίτι, με σκοπό να της αποσπάσουν κάποιες απαντήσεις σχετικά με απόρρητες πληροφορίες που είχαν διαρρεύσει. Αυτές οι πληροφορίες αφορούσαν τις εκλογές του 2016 με την Ρωσία να μπλέκεται σε όλη την ιστορία. Πολλοί ήταν εκείνοι που δεν πίστεψαν στις κατηγορίες της Winner, την οποία θεωρούσαν μάλιστα και ηρωίδα.

Tina Satter

Tina Satter, James Paul Dallas

Nathan Micay

Sydney Sweeney, Josh Hamilton, Marchánt Davis, Benny Elledge, John Way, Darby, Arlo

Σχόλια/Κριτική


Να και κάτι διαφορετικό από την Αμερική. Ένα εξαιρετικού ενδιαφέροντος βιογραφικό δράμα, εν πολλοίς όμως και ένα πολιτικό θρίλερ, βασισμένο σε αληθινά γεγονότα και για την ακρίβεια, με σενάριο ακριβές αντίγραφο μίας ανάκρισης, όπως αυτή καταγράφηκε από το FBI. Ένα φιλμ, μόλις 80 λεπτών, που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί, από τη λιτή ρεαλιστική σκηνοθεσία της Τίνα Σάτερ και το «ξερό» και ταυτόχρονα αφοπλιστικά συναρπαστικό σενάριο και ως δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ, αν και αποτελεί μεταφορά του θεατρικού έργου «Is This a Room». Η αυθεντικότητά του συνταράσσει, αποτυπώνοντας, χωρίς φιοριτούρες, δυο ώρες ανάκρισης δυο πρακτόρων του FBI στην Ριάλιτι Γουίνερ. Μια 27χρονη μοναχική κοπέλα, που υπηρετούσε από το 2010 έως το 2016 στην Πολεμική Αεροπορία και στη συνέχεια ως μεταφράστρια αφγανικών διαλέκτων σε υπεργολάβο για την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών, με πρόσβαση σε απόρρητα έγγραφα και διέρρευσε μία αναφορά για την εμπλοκή των Ρώσων στις αμερικάνικες εκλογές σε ιστοσελίδα για το δημόσιο συμφέρον. Κάτι που «τσίμπησαν» οι μυστικές υπηρεσίες προτού δημοσιευτεί και μετά την περίεργη – στα όρια της νομιμότητας – ανάκριση, την έστειλαν κατηγορούμενη για κατασκοπία, για να της επιβληθεί η βαρύτερη των ποινών, έξι χρόνια κάθειρξης. Η ταινία από τις πρώτες σκηνές δημιουργεί μία ένταση, μία αγχώδη ατμόσφαιρα, καθώς οι δύο πράκτορες του FBI πλησιάζουν την Ριάλιτι έξω από το σπίτι της και της ζητούν να μιλήσουν για ένα θέμα που αγνοεί ο θεατής, αλλά απ’ ότι φαίνεται και η ίδια η κοπέλα. Μπορεί να δείχνουν φιλικοί, να ασχολούνται με τα κατοικίδια της Ριάλιτι, να λένε σκόρπιες ανοησίες, αλλά η ατμόσφαιρα είναι εμφανώς ηλεκτρισμένη. Χωρίς να της δείχνουν το ένταλμα έρευνας (για να την «ψαρέψουν» ευκολότερα), την πείθουν για μια «φιλική» κουβέντα και τεχνηέντως θα την βάλουν σε ένα άδειο δωμάτιο του σπιτιού της, για να ξεκινήσει η περίεργη ανάκριση και να της βγάλουν «αυθόρμητα» το παράπτωμά της, τη βαρύτητα του οποίου συνειδητοποιεί η Ριάλιτι προς το τέλος. Το φιλμ, για σχεδόν μία ώρα, μοιάζει με Καφκικό εφιάλτη, μέχρι να γίνει κατανοητό τι επιζητούν οι πράκτορες, δηλαδή, μία «φιλική» ομολογία. Το σενάριο ξενίζει ελαφρώς, μοιάζει τραχύ, ανεπεξέργαστο και αυτό γιατί είναι το πιστό αντίγραφο της ανάκρισης, αλλά είναι και ο αδιαφιλονίκητος πρωταγωνιστής της ταινίας. Ωστόσο, η ταλαντούχα Σάτερ, προχωρά περαιτέρω την υπόθεση και ανοίγει ακόμη δύο σοβαρές διαστάσεις της ιστορίας: Από τη μια, τη χρησιμοποίηση της εξουσίας ως επιβολή στην πραγματική ζωή και την εκμετάλλευση του όρου της εθνικής ασφάλειας για την εξάλειψη των στοιχειωδών δικαιωμάτων, τον δραστικό περιορισμό της ελευθερίας και της Δημοκρατίας. Από την άλλη, τις επιλεκτικές υποκινούμενες διώξεις των ατόμων που γνωστοποίησαν ντοκουμέντα προς το δημόσιο συμφέρον και εμπίπτουν στο νόμο περί κατασκοπείας που κλιμακώθηκε δραματικά από τον Ομπάμα. Η Σάτερ αξιοποιώντας το αντίγραφο της ανάκρισης θα παραδώσει ένα σημαντικό έργο, όχι τόσο κινηματογραφικής αξίας, όσο κοινωνικής και πολιτικής σημασίας, προσπαθώντας να αφυπνίσει αλλά και να προκαλέσει, χωρίς να το επιζητά, τον τρόμο ότι στην κατάσταση της Ριάλιτι Γουίνερ μπορεί να βρεθεί ο οποιοσδήποτε άνθρωπος. Η Σίντνεϊ Σουίνι μπαίνει με άνεση στον εύθραυστο και κάπως αγαθό χαρακτήρα της Ριάλιτι, ενώ οι Μάρτσαντ Ντέιβις και Τζος Χάμιλτον, στους ρόλους των πρακτόρων, αξιοπρόσεκτοι, μπαινοβγαίνουν με ευκολία από τη φαιδρότητα και τη χαζομάρα, στην πανουργία και τον αμοραλισμό. Χάρης Αναγνωστάκης

Trailer