Σχόλια/Κριτική
Τηλεφώνησε στη Τζέιν ("Call Jane") Δραματική ταινία, αμερικάνικης παραγωγής 2022, σε σκηνοθεσία Φίλις Νάγκι, με τους Ελίζαμπεθ Μπανκς, Σιγκούρνεϊ Γουίβερ, Κρις Μεσίνα κα. Το ζήτημα της άμβλωσης επανήρθε στις ΗΠΑ πέρσι, έπειτα από απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου που καταργεί κάθε δικαίωμα στη νόμιμη διακοπή εγκυμοσύνης, κάτι που χαρακτηρίστηκε ως επιστροφή σε εποχές σκοταδισμού. Οι Δημοκρατικοί έκαναν «σημαία» τους το θέμα, για ψηφοθηρικούς λόγους, όπως τους κατηγόρησαν.
Την ίδια εποχή, σχεδόν άμεσα, ίσως και πριν την απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου, η σεναριογράφος του «Carol» θα ξεκινήσει τα γυρίσματα της δεύτερης μεγάλου μήκους ταινίας της. Θα επαναφέρει το ζήτημα, πιάνοντας το νήμα από το μακρινό 1968, όταν ακόμη ήταν παράνομες οι αμβλώσεις, σε ένα τακτοποιημένο αλλά συμβατικό και αρκετά αμερικάνικο δράμα. Το στόρι θέλει την Τζόι, που ζει ευτυχισμένη στα προάστια του Σικάγο, με τον σύζυγό της και την πανέξυπνη έφηβη κόρη της να μπαίνει σε μία περιπέτεια καθώς η πολυαναμενόμενη εγκυμοσύνη της αποδεικνύεται επικίνδυνη για τη ζωή της, λόγω ενός καρδιακού προβλήματος. Η Τζόι, μαζί με τον σύζυγό της θα ζητήσουν τη νόμιμη διακοπή της εγκυμοσύνης, αλλά το συμβούλιο των γιατρών αποφαίνεται αρνητικά και η Τζόι απελπισμένη θα ανακαλύψει τυχαία την «Τζέιν», μία οργάνωση γυναικών που βοηθά γυναίκες που έχουν παρόμοια προβλήματα.
Όπως εύκολα γίνεται αντιληπτό, το θέμα είναι αρκούντως αμερικάνικο - και μόνο που ο λόγος της άμβλωσης οφείλεται σε ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας και όχι σε μία απόφαση της γυναίκας για τον εαυτό της, είναι φανερό ότι η ταινία θέλει να θίξει το θέμα, αλλά έχοντας μία πρόφαση που θα καλύπτει κυρίως τον ευκατάστατο μέσο Αμερικάνο.
Το φιλμ ξετυλίγει την ιστορία μέσα από τη νοσταλγική εποχή του 1968, ορισμένες περιορισμένες αναφορές για τους χίπις και την εξέγερση των νέων - χωρίς να αναφέρεται ουσιαστικά ο λόγος του πολέμου στο Βιετνάμ - , φέρνει περισσότερο προς μια δραμεντί παρά ενός καθαρού δράματος, ενώ φαίνεται αναγκαία και η χρησιμοποίηση πολλών γνωστών τραγουδιών της εποχής, θέλοντας να φορτίσει συγκινησιακά το κοινό.
Ακόμη και από το «προοδευτικό Χόλιγουντ» ίσως να περιμέναμε κάτι περισσότερο αιχμηρό - αρκεί να θυμηθούμε το οσκαρικό «Πράσινο Βιβλίο» που είδαμε πριν από μερικά χρόνια για να γίνουν οι συγκρίσεις - αλλά η Νάγκι ξέχασε την όποια τόλμη της στο σπίτι και άφησε την Σιγκούρνι Γουίβερ να βγάλει το φίδι από την τρύπα, αλλά μάταια. Δίχως ιδιαίτερες απαιτήσεις και η ερμηνεία της Ελίζαμπεθ Μπανκς, όπως και του υπόλοιπου καστ.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ... Στα '60s η άμβλωση απαγορευόταν σε όλες τις πολιτείες των ΗΠΑ. Μια ομάδα γυναικών ενώθηκαν και εξασφάλισαν στα κρυφά αμβλώσεις σε περίπου 12.000 γυναίκες. Χάρης Αναγνωστάκης ΑΠΕ/ΜΠΕ