David Cronenberg

Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ: Ο μετρ του σωματικού τρόμου

Ο Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ γεννήθηκε στις 15 Μαρτίου 1943 στο Τορόντο σε εβραϊκή οικογένεια. Είναι γιος της μουσικού Έστερ Σάμπεργκ και του συγγραφέα και δημοσιογράφο Κρόνενμπεργκ.

Δηλώνει επιτυχώς σκηνοθέτης, σεναριογράφος και ηθοποιός ενώ είναι γνωστός για τις ταινίες τρόμου του, ο οποίες ως επί τον πλείστον έχουν υλικά επιστημονικής φαντασίας και ασχολούνται με μεταλλάξεις, σπάνιες ιατρικές ασθένειες και επιστημονικά λάθη.

Καριέρα

Αφού έδειξε κλίση στη λογοτεχνία από νεαρή ηλικία (έγραψε και δημοσίευσε απόκοσμα διηγήματα, ακολουθώντας έτσι την πορεία του πατέρα του) και στη μουσική (παίζοντας κλασική κιθάρα μέχρι τα 12 του), ο Κρόνενμπεργκ αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο με πτυχίο στη λογοτεχνία. μετά τη μετάβαση από το τμήμα επιστημών. Έφτασε στο cult status του «άρχοντα του τρόμου» με τις γεμάτες γκρίνια, σύγχρονες-βαμπίρ παραλλαγές ταινιών, μετά από μια πειραματική μαθητεία στην δημιουργία ανεξάρτητων ταινιών και σε καναδικά τηλεοπτικά προγράμματα. Η πρώτη μεγάλη του επιτυχία το Scanners: Η νύχτα του μεγάλου τρόμου (1981), ένα ψυχολογικό θρίλερ τρόμου. Ο Cronenberg έγινε ένα είδος γκουρού των μέσων μαζικής ενημέρωσης με το Βιντεοδρόμιο (1983), μια συγκλονιστική έρευνα των κινδύνων της τηλεόρασης που μεταμορφώνει την πραγματικότητα και μια προφητική κριτική της σύγχρονης αισθητικής.

Το 1986 απέρριψε την ευκαιρία να σκηνοθετήσει το Τοπ Γκαν και την επόμενη χρονιά τον Ρόμποκοπ: Ο μπάτσος ρομπότ.

Τα θέματα της τεχνολογικής μετάλλαξης του ανθρώπινου σώματος και τα θέματα της εξέχουσας διχοτόμησης μεταξύ σώματος και νου επανήλθαν στη Νεκρή ζώνη (1983) και στην Η μύγα (1986), και τα δύο φωτεινά παραδείγματα προσωπικής κινηματογραφικής ταυτότητας, ακόμα κι αν και οι δύο ταινίες βασίζονται σε υλικό μαζικής ψυχαγωγίας: η πρώτη είναι μια απόδοση ενός μπεστ σέλερ του Stephen King, η δεύτερη είναι ένα ριμέικ μιας διάσημης αμερικανικής ταινίας τρόμου.

Με την ταινία Οι Διχασμένοι (1988), ο Καναδός σκηνοθέτης, από ένας απλός κινηματογραφιστής του είδους, θεωρείται πλέον ως πλήρως συνειδητοποιημένος συγγραφέας, κέρδισε την αναγνώριση των διεθνών κριτικών. Τέτοιες βαθιές δηλώσεις για τη σύγχρονη ανθρωπότητα και τη διαρκώς μεταβαλλόμενη κοινωνία είναι ιδιαίτερα εξέχουσες στο προκλητικό Crash (1996) και στο δοκίμιο εικονικής πραγματικότητας του eXistenZ (1999), τα οποία έλαβαν διθυραμβικά σχόλια στα Φεστιβάλ των Καννών και του Βερολίνου.

Ως ηθοποιός έχει παίξει μικρούς ρόλους σε πολλές ταινίες του, ενώ μια από τις πιο χαρακτηριστικές συμμετοχές του είναι ο ρόλος του Κόβιτς στη σειρά «Star Trek: Discovery».

David Cronenberg

Βody Ηorror

Ο Κρόνενμπεργκ θεωρείται ένας από τους κυριότερους εισηγητές του είδους που αποκαλείται «ταινίες σωματικού τρόμου» (body horror), οι οποίες εξερευνούν τους ανθρώπινους φόβους της σωματικής μεταμόρφωσης ή μολύνσεων.
Στις ταινίες του το ψυχολογικό στοιχείο συμπλέκεται με το σωματικό. Κατά το πρώτο μισό της σταδιοδρομίας του ο Κρόνενμπεργκ εξερεύνησε αυτά τα θέματα κυρίως μέσα από τα είδη της ταινίας τρόμου και επιστημονικής φαντασίας, παρότι το έργο του επεκτάθηκε αργότερα πέρα από τα στενά όρια αυτών των ειδών.

David Cronenberg

Προσωπική ζωή

Το 1970 παντρεύτηκε την Μάργκαρετ Χίντον με την οποία απέκτησαν ένα παιδί και χώρισαν το 1977. Το 1979 παντρεύτηκε την Καρολίν Κρόνεμπεργκ, με την οποία απέκτησαν τρία παιδιά και έμειναν μαζί μέχρι τον θάνατό της το 2017.

Ο Κρόνεμπεργκ παραμένει πιστός στους δικούς του ανθρώπους: συχνά χρησιμοποιεί στις ταινίες του τη μουσική του Χάουαρντ Σορ, ενώ μερικοί από τους αγαπημένους του ηθοποιούς για να συνεργάζεται είναι ο Τζέρεμι Άιρονς, ο Βίγκο Μορτένσεν, ο Ρόμπερτ Πάτινσον και ο Βίνσεντ Καζέλ. Επιπλέον, η αδερφή του, η Ντενίζ Σοντεμπεργκ, ήταν σχεδιάστρια κουστουμιών η οποία συχνά ήταν η ενδυματολόγος στις ταινίες του.

David Cronenberg

O ρόλος της θρησκείας στις ταινίες του 

Όπως έχει αναφέρει ο ίδιος: «Είμαι άθεος αλλά δεν είναι όλοι οι χαρακτήρες μου άθεοι. Δεν σκέφτομαι ποτέ τον Θεό ως μέρος της ζωής μου ή οτιδήποτε άλλο. Αλλά όταν είσαι δραματουργός και δουλεύεις με χαρακτήρες που προέρχονται από μια συγκεκριμένη κουλτούρα, πρέπει να αποδεχτείς την αντίληψή τους για τη ζωή και μάλιστα με πάθος.»

Διαβάστε επίσης:

Μπερνάρντο Μπερτολούτσι: Ο τελευταίος «αυτοκράτορας» του ιταλικού σινεμά

Ακολουθήστε το cityportal.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις Διαβάστε για Συναυλίες, Σινεμά, Θέατρο, βιβλία, τέχνες, εκδρομές στην ατζέντα (ημερολόγιο) αλλά και όλα τα Τελευταία νέα από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον Κόσμο, σήμερα, τώρα που συμβαίνουν.

 

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα | Ενημερωθείτε