{ Χώροι }

Οδός Καλαποθάκη: Η ιστορία ενός από τους πιο ελκυστικούς πεζόδρομους της Θεσσαλονίκης

Ποιος ήταν ο Δημήτριος Καλαποθάκης

 

Κατηγορίες: Αυτό το ξέρατε; | Δρόμοι, πλατείες, πάρκα

Οδός Καλαποθάκη: Η ιστορία ενός από τους πιο ελκυστικούς πεζόδρομους της Θεσσαλονίκης

Χώρος: Οδός Καλαποθάκη: Η ιστορία ενός από τους πιο ελκυστικούς πεζόδρομους της Θεσσαλονίκης
Διεύθυνση: Καλαποθάκη, 54624
Θεσσαλονίκη
: Χάρτης
Πληροφορίες: πως πάω Οδός Καλαποθάκη: Η ιστορία ενός από τους πιο ελκυστικούς πεζόδρομους της Θεσσαλονίκης

Ποιος ήταν ο Δημήτριος Καλαποθάκης, ο αγωνιστής, λογοτέχνης και θεατρικός συγγραφέας που έδωσε το όνομα του στο δρόμο με τα νεοκλασικά και Bauhaus κτήρια, καφέ, εστιατόρια, μπαρ και μικρά ξενοδοχεία

Ένας από τους πιο μικρούς (μήκος μόλις 160 μέτρα) αλλά ταυτόχρονα, δημοφιλείς, ελιτίστικους και πολυσυζητημένους για διάφορους λόγους, πεζόδρομους της Θεσσαλονίκης σήμερα είναι και η Οδός Καλαποθάκη*. 
 
Εκτείνεται από την Πλατεία Ελευθερίας ως την οδό Δημοσθένους και το μεγαλύτερο τμήμα της είναι πεζοδρομημένο. Είναι, επίσης, παράλληλη με τους δύο κεντρικότερους δρόμους της πόλης, την Λεωφόρο Νίκης και την Τσιμισκή  (Οδός Τσιμισκή, η ιστορία του πιο διάσημου δρόμου της Θεσσαλονίκης).
 

Η ζωή στην οδό Καλαποθάκη 

Εδώ υπάρχουν πολύ ενδιαφέροντα νεοκλασικά και Bauhaus κτήρια, στα οποία λειτουργούν δημοφιλή καφέ, βραβευμένα εστιατόρια, μπαρ και μικρά ξενοδοχεία. Στη συμβολή με την οδό Ελ. Βενιζέλου βρίσκεται το Μέγαρο Στάιν, που κτίστηκε το 1906 για να στεγάσει πολυκατάστημα και είναι ένα από τα ελάχιστα κτήρια της περιοχής που διασώθηκαν από την πυρκαγιά του 1917. Στην κορυφή του η γυάλινη υδρόγειος σφαίρα αποτελεί σημείο αναφοράς στην πλατεία Ελευθερίας. Στη γειτονική οδό Κομνηνών, μάλιστα, αξίζει να προσέξει κανείς τα εκλεκτικιστικά κτήρια των ξενοδοχείων «Λουξεμβούργο» και στη συμβολή με την οδό Μητροπόλεως «Τουρίστ» και «Εξέλσιορ».
 
Η οδός σήμερα αποτελεί επιλογή κυρίως για όσους αναζητούν προσεγμένα μέρη για φαγητό ή ποτό. Επίσης, αποτελεί πόλο έλξης για τους τουρίστες που επιλέγουν να μείνουν στα κοντινά ξενοδοχεία της, για να έχουν εύκολη πρόσβαση σε όλα τα κεντρικά σημεία της πόλης. 
 

Οδός Καλαποθάκη: η ονομασία του δρόμου

Ίσως λίγοι γνωρίζουν σήμερα ποιος ήταν ο Δημήτριος Καλαποθάκης, από τον οποίο πήρε η οδός της Θεσσαλονίκης το όνομά της. Δημοσιογράφος, εκδότης και διευθυντής της εφημερίδος «Εμπρός», εθνικός αγωνιστής, λογοτέχνης και θεατρικός συγγραφέας, ο Δημήτρης Καλαποθάκης (ή αλλιώς Καλοποθάκης) γεννήθηκε το 1865 στην Αρεόπολη Μάνης. 
 
Από τα νεανικά του χρόνια άρχισε να ασχολείται με τη δημοσιογραφία. Εγκαταλείποντας τις πανεπιστημιακές του σπουδές στην Αθήνα μετέβη στο Βόλο, όπου αρχικά εξέδωσε το 1881 την εβδομαδιαία πολιτικοσατιρική εφημερίδα Σατανάς, καθώς και την εφημερίδα, τα Άβδηρα, την Σημαία και το Σύνταγμα.
 
Το 1896 εξέδωσε την εφημερίδα Εμπρός, μία από τις σημαντικότερες της εποχής του, με μαχητική αρθρογραφία και προοδευτική κατεύθυνση. Ήταν η εφημερίδα που του χάρισε κύρος και κοινωνική καταξίωση. Το Εμπρός κατάφερε να καθιερωθεί αμέσως. Το 1897 η κυκλοφορία του κυμαινόταν μεταξύ 15.000 και 20.000 φύλλων, ενώ κατάφερε να βρίσκεται στις πρώτες θέσεις της αναγνωσιμότητας για την επόμενη εικοσιπενταετία.
 
Ήταν ο πρώτος που καθιέρωσε το χρονογράφημα και τις σελίδες πολιτισμού,  εξασφαλίζοντας τις πιο σπουδαίες πένες της εποχής, ανάμεσά τους οι Ιωάννης Κονδυλάκης, Εμμανουήλ Ροΐδης, Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης και Γρηγόριος Ξενόπουλος, ενώ διατηρούσε σχέσεις φιλίας και αλληλογραφούσε με τους Άγγελο Βλάχο και ο Κωστή Παλαμά.
 
Το 1904, ο Καλαποθάκης υπήρξε ο ιθύνων νους της ίδρυσης του Μακεδονικού Κομιτάτου στην Αθήνα, προκειμένου ν ανακοπεί ο εκβουλγαρισμός της Μακεδονίας και να βοηθήσει με όπλα, χρήματα και εφόδια τους Έλληνες Μακεδονομάχους.
 
Ο Δημήτριος Καλαποθάκης πέθανε στη Γερμανία στις 27 Μαΐου 1921, κατά τη διάρκεια εγχείρησης. Ο θάνατός του ανακοινώθηκε από το Εμπρός στις 3 Ιουνίου και η κηδεία του έγινε στην Αθήνα στις 25 Ιουνίου.

*Τα τελευταία χρόνια με απόφαση της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης ένα κομμάτι από το πεζόδρομο της Καλαποθάκη, και πιο συγκεκριμένα το τμήμα εκείνο που εκτείνεται μεταξύ των οδών Βενιζέλου και Κομνηνών, μετατράπηκε σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας. Το σχέδιο προέβλεπε τη διέλευση οχημάτων για την εξυπηρέτηση ξενοδοχείου και χώρων στάθμευσης, γεγονός που προκάλεσε την δυσαρέσκεια πολλών κατοίκων της πόλης. Η ελαχιστοποίηση του χώρου θα έκανε ασφυκτική την κατάσταση στον πεζόδρομο.

cityportal.gr/ γράφει η Έλενα Καρακασίδου
 





 



TOP 10 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ