{ TOP }

Οδός Τσιμισκή, η ιστορία του πιο διάσημου δρόμου της Θεσσαλονίκης

Πέτρος Γραμμενίδης


Κατηγορίες: Αυτό το ξέρατε; | Δρόμοι, πλατείες, πάρκα | Ιστορίες Θεσσαλονίκης

Οδός Τσιμισκή, η ιστορία του πιο διάσημου δρόμου της Θεσσαλονίκης



Η Τσιμισκή υπήρχε στην Θεσσαλονίκη πριν από τους Βαλκανικούς πολέμους. Μόνο που τότε ονομαζόταν Δεύτερη Παράλληλος.

Η λεωφόρος Ιωάννου Τσιμισκή, είναι η πιο γνωστή η πιο διάσημη οδός της Θεσσαλονίκης Ταυτόχρονα είναι και ο ακριβότερος εμπορικός δρόμος της πόλης. Ο δρόμος υπήρχε στην Θεσσαλονίκη πριν από τους Βαλκανικούς πολέμους. Μόνο που τότε ονομαζόταν Δεύτερη Παράλληλος και όταν η πόλη πέρασε σε Ελληνικά χέρια το 1913 μετονομάστηκε σε Οδός Ιωάννη Τσιμισκή.
Τη σημερινή μορφή την πήρε μετά την μεγάλη πυρκαγιά του 1917, όταν ανέλαβε την επανασχεδίαση των κατεστραμμένων περιοχών ένα πρόσωπο εξαιρετικά σημαντικό για το μέλλον της Θεσσαλονίκης, ο Γάλλος αρχιτέκτονας, αρχαιολόγος και πολεοδόμος Έρνεστ Εμπράρ. Τότε ξεκίνησε να κατασκευάζεται και ολοκληρώθηκε εν μέρει το 1921. 
Στις τριώροφες και τετραόρωφες οικοδομές δεξιά και αριστερά του δρόμου κατοικούσαν οι εύποροι Θεσσαλονικείς. Ιδιαίτερα μετά τη πυρκαγιά όποιος είχε την οικονομική δυνατότητα θεωρούσε ότι το πρέπον για την ανώτερη κοινωνική τάξη, (ή έστω όποιον ήθελε να περνιέται για ξεχωριστό μέλος της κοινωνίας της πόλης) ήταν να μένει στα νεόκτιστα της Τσιμισκή. Για ορισμένα χρόνια μάλιστα ο δρόμος ονομαζόταν Οδός Μεγάλου Αλεξάνδρου.  
 
Η Τσιμισκή αρχικά ξεκινούσε απο τα Δικαστήρια και έφτανε ώς τη Διαγώνιο, (μέχρι το 1950). Από εκεί και πέρα η Τσιμισκή υπήρχε μόνο στα σχεδιαγράμματα του 1927. Μία αλάνα και διάσπαρτες μονοκατοικίες κάλυπταν τον χώρο μέχρι την Εθνικής Αμύνης. Ο δρόμος - η προέκταση της Τσιμισκή όπως την έλεγαν -  ολοκληρώθηκε όταν κατεδαφίστηκε και το τελευταίο κτίριο που υπήρχε στην συμβολή με την Εθνικής Αμύνης. Αυτό έγινε το 1955 αν και ρυμοτομικά είχε σχεδιαστεί από το Εμπράρ.
 
Σήμερα η Τσιμισκή είναι μονόδρομος με κατεύθυνση προς τα δυτικά που ξεκινάει από την πλατεία ΧΑΝΘ διασχίζει το κέντρο για να καταλήξει στα Λαδάδικα εκεί όπου μετονομάζεται σε Πολυτεχνείου . Διαθέτει κανονικά τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας, εκ των οποία η μία αποκλειστικά για τα λεωφορεία. Αλλά συνήθως στη αριστερή λωρίδα θα βρείτε παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Ουσιαστικά συνήθως απομένουν μόνο δύο λωρίδες ελεύθερες για τη ροή των αυτοκινήτων με αποτέλεσμα πολλές φορές να δημιουργείται κυκλοφοριακό κομφούζιο Για να τιμηθεί η φοιτητική εξέγερση της 17ης Νοεμβρίου 1973, το κομμάτι ανάμεσα στα Δικαστήρια μέχρι τα Λαδάδικα ονομάστηκε οδός Ηρώων Πολυτεχνείου (το 1974) 

Μήκος 1,3 χιλ.
Πλάτος 30-35μ.
Περιοχή Ιστορικό Κέντρο ξεκινά απο τη ΧΑΝΘ και φθάνει μέχρι τη Λεωφόρο Πολυτεχνείου
Εκκίνηση κατασκευής 1917
Ολοκλήρωση 1955 (Τελευταίο τμήμα)
 
Δυστυχώς σήμερα πολλοί αγνοούν ποιος ήταν  ο Ιωάννης Τσιμισκής ο άνθρωπος το όνομα του οποίου πήρε ο πιο γνωστός και εμπορικός δρόμος της Θεσσαλονίκης!
 

:

Για να μαθαίνεις πρώτος τι γίνεται στη Θεσσαλονίκη
Ακολούθησε μας στο Facebook

 





 



TOP 10 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ