Όραση και σχολική απόδοση

Όραση και σχολική απόδοση

H όρασή μας είναι η πιο πολύτιμη αίσθηση. Με τον όρο αυτό, οι περισσότεροι άνθρωποι αναφέρονται στην οπτική οξύτητα. Θεωρούν δηλαδή ότι η όρασή τους είναι τέλεια όταν καταφέρνουν να βλέπουν 10/10.

Όμως αν αναλογιστούμε ποιες είναι οι απαιτήσεις από την όραση στο σχολικό περιβάλλον ενός παιδιού, θα αντιληφθούμε ένα πλήθος από πρόσθετες οπτικές δεξιότητες που επίσης είναι απαραίτητες. Σκεφτείτε το περιβάλλον μιας τάξης. Το παιδί που κάθεται στο θρανίο κοιτά στον πίνακα, γράφει στο τετράδιο, κοιτά στο βιβλίο του και αντιγράφει, παρακολουθεί τον δάσκαλο που κινείται ενώ παραδίδει το μάθημα, και μερικές φορές πρέπει να κρατά σημειώσεις από αυτά που ακούει.

Για να είναι σε θέση να κάνει όλα τα παραπάνω ένα παιδί πρέπει να μπορεί να βλέπει καθαρά μακριά, καθαρά κοντά και να μπορεί να εναλλάσσει με ταχύτητα και άνεση την προσαρμογή του από μακριά-κοντά και αντιστρόφως.

Ταυτόχρονα, οι οπτικοί άξονες των δυο ματιών πρέπει να είναι απόλυτα ευθυγραμμισμένοι με το αντικείμενο και την απόσταση στην οποία κοιτάζει (σύγκλιση). Πρέπει ακόμα να μπορεί να κινεί τα μάτια του με ομαλό τρόπο και άνεση πάνω στο γραπτό κείμενο και να μπορεί να αποκωδικοποιήσει αυτό που βλέπει, ώστε να το κατανοήσει σε βάθος και να το θυμάται.
 
Η όραση είναι η κυρίαρχη αίσθηση που καθοδηγεί τα χέρια και συνεπώς την γραφή (οπτοκινητικός συντονισμός). Κατά την προφορική παράδοση του μαθήματος από τον δάσκαλο, το παιδί σχηματίζει εικόνες με το νου του (νοερή απεικόνιση) βάσει της αφήγησης και καλείται να τις αποδώσει στο χαρτί με λέξεις ως σημειώσεις.

Αν κάποιες από τις παραπάνω οπτικές δεξιότητες είναι ανεπαρκείς ή ανύπαρκτες, φανταστείτε πόσο πιο δύσκολο είναι για ένα παιδί να είναι καλός μαθητής και να ανταπεξέρχεται στις σχολικές απαιτήσεις. Μία τέτοια κατάσταση έχει και ψυχολογικές επιπτώσεις στην αυτοπεποίθηση και στην αυτοεκτίμηση του ίδιου του παιδιού, ενώ οι γονείς ίσως να συμπεραίνουν ότι το παιδί τους δεν προσπαθεί αρκετά, ότι βαριέται ή ότι δεν είναι συγκεντρωμένο ή αρκετά έξυπνο.

Ο τρόπος με τον οποίο βλέπει κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός. Η όραση είναι μια διαδικασία που μαθαίνεται μέσα από τις εμπειρίες και τα παιχνίδια καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν. Πως μπορεί λοιπόν να ελεγχθεί η επάρκεια των οπτικών δεξιοτήτων ενός παιδιού;
 
Ο συμπεριφορικός οπτομέτρης είναι σε θέση να εντοπίσει τις οπτικές δεξιότητες που υστερούν και έχει τα μέσα για να βοηθήσει κάθε παιδί να τις αναπτύξει, κερδίζοντας πολύτιμο χρόνο. Η λύση που χρειάζεται κάθε φορά εξαρτάται από τις ανάγκες κάθε παιδιού και μπορεί να περιλαμβάνει διορθωτικά γυαλιά ή βοηθητικά γυαλιά μείωσης του οπτικού στρες, συμβουλές οπτικής υγιεινής ή/και ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα vision training που θα αναπτύξει περαιτέρω τις οπτικές του δεξιότητες. Δώστε έμφαση στα συμπτώματα που εμφανίζει το παιδί σας και κερδίστε πολύτιμο χρόνο!

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφτείτε την ιστοσελίδα http://www.cityportal.gr/admin/www.visiontraining-thessaloniki.gr/

Γράφει η Μαρία Ταρασούδη-Ζώρου Συμπεριφορική Οπτομέτρης, MSc

Ακολουθήστε το cityportal.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις Διαβάστε για Συναυλίες, Σινεμά, Θέατρο, βιβλία, τέχνες, εκδρομές στην ατζέντα (ημερολόγιο) αλλά και όλα τα Τελευταία νέα από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον Κόσμο, σήμερα, τώρα που συμβαίνουν.

 

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα | Ενημερωθείτε