28.9 C
Thessaloniki
31 C
Athens

Πώς επηρεάζει την Ελλάδα η παγκόσμια έλλειψη τσιπ

Τι κοινό μπορεί να έχει ένα χαρτί υγείας κι ένα τσιπάκι; Η απάντηση είναι ο πανικός.

Το φαινόμενο που παρατηρήθηκε στην αρχή της πανδημίας όπου χιλιάδες κόσμου έσπευσαν να αγοράσουν χαρτιά υγείας εξαφανίζοντάς τα από τα ράφια των σούπερ μάρκετ δεν απέχει πολύ από αυτό που έχει συμβεί με την παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών ή αλλιώς chips.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Η άγνωστη εταιρεία που κινεί την παγκόσμια οικονομία

O Γιώργος Δημητρόπουλος, γενικός διευθυντής της Adveos Microelectronic Systems που σχεδιάζει ολοκληρωμένα μικροηλεκτρονικά κυκλώματα, μίλησε στο capital.gr και εξήγησε πώς φτάσαμε σ’ αυτό το σημείο:

“Η πανδημία επηρέασε σε σημαντικό βαθμό την ολοένα αναπτυσσόμενη (τα τελευταία χρόνια) βιομηχανία παραγωγής ημιαγωγών (chips), η οποία είχε αρχίσει να έχει προβλήματα εξυπηρέτησης της παγκόσμιας ζήτησης και πριν το ξέσπασμα της πανδημίας”.

Όπως σημείωσε, “ο συνδυασμός της απότομης πτώσης τομέων όπου χρησιμοποιούνται κατά κόρον chips και που επηρεάστηκαν άμεσα από την πανδημία (π.χ. αυτοκινητοβιομηχανία) σε συνδυασμό με την έκρηξη στην ζήτηση προϊόντων άλλων τομέων, για παράδειγμα ηλεκτρονικές συσκευές για την υποστήριξη της τηλεργασίας (computers, εκτυπωτές, περιφερειακά υπολογιστών), αλλά και συσκευές οικιακής ψυχαγωγίας (κονσόλες παιχνιδιών, τηλεοράσεις…) δημιούργησαν έναν καθολικά διαφοροποιημένο μοντέλο ζήτησης chips, τον οποίο οι βιομηχανίες παραγωγής chips αδυνατούσαν να ακολουθήσουν”.

Την ίδια στιγμή πολλές μεγάλες επιχειρήσεις είχαν ήδη πραγματοποιήσει μεγάλες παραγγελίες προβλέποντας την αύξηση της ζήτησης με αποτέλεσμα μετά από λίγο η αγορά να “στεγνώσει”.

Για παράδειγμα, ο CEO της Rolls Royce, Torsten Muller-Otvos, δήλωσε πριν λίγες μέρες στο Bloomberg ότι είχε παραγγείλει από νωρίς επαρκή ποσότητα για τον όμιλο BMW με αποτέλεσμα η αυτοκινητοβιομηχανία να μην επηρεαστεί από την έλλειψη.

Σύμφωνα με τον ειδικό του χώρου, Γιώργο Δημητρόπουλο, “είναι σημαντικό να καταλάβει κανείς ότι τα chips είναι εξαιρετικά πολύπλοκες μικροσυσκευές που παραμετροποιούνται με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να χρησιμοποιούνται σε διάφορες εφαρμογές και είναι πολύ διαφορετικά μεταξύ τους.

Δεν είναι εύκολο π.χ. ένα chip που χρησιμοποιείται σε ένα αυτοκίνητο να χρησιμοποιηθεί εξίσου σε ένα laptop. Δεδομένου ότι τα εργοστάσια παραγωγής chips δεν είναι τόσο εύκολο να τροποποιήσουν τις γραμμές παραγωγής τους για να παράγουν chips, το ξέσπασμα της πανδημίας είχε το εξής αποτέλεσμα:

κάποιες γραμμής παραγωγής να κλείσουν ή να προχωρήσουν σε σημαντικές τροποποιήσεις για να είναι σε θέση να κατασκευάσουν άλλου είδους chips και κάποιες άλλες να προχωρήσουν σε επεκτάσεις λόγω της επιπλέον ζήτησης. Και στις δύο περιπτώσεις, ωστόσο, οι καθυστερήσεις είναι αναπόφευκτες και δεδομένες”.

Η παγκόσμια έλλειψη και η Ελλάδα

Μερικά παραδείγματα της έλλειψης chips συναντάμε στις νέες κονσόλες βιντεοπαιχνιδιών της Sony και της Microsoft, οι οποίες έχουν γίνει δυσεύρετες ακόμα και έξι μήνες μετά την κυκλοφορία τους.

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αναγκάστηκαν να κλείσουν τα εργοστάσια για μήνες και μόλις τώρα αρχίζουν να τα ξανανοίγουν. Η Nissan έχει στο ρελαντί τα εργοστάσιά της σε Μεξικό και ΗΠΑ, ενώ η Ford ανακοίνωσε πως τα κέρδη της ενδέχεται να δεχτούν πλήγμα ύψους έως και 2,5 δισ. δολ. φέτος λόγω των chips.

Ακόμα και η Apple, η οποία μάλιστα είναι και ο μεγαλύτερος αγοραστής ημιαγωγών στον κόσμο δαπανώντας 58 δισ. δολάρια ετησίως, αναγκάστηκε να καθυστερήσει την κυκλοφορία του iPhone 12 κατά δύο μήνες λόγω της έλλειψης.

Σύμφωνα με τον διευθυντή της Adveos, Γ. Δημητρόπουλο, “η παραγωγή chips αποτελεί ένα από τα αντιπροσωπευτικότερα παραδείγματα της παγκοσμιοποιημένης εφοδιαστικής αλυσίδας που διαδραματίζεται τα τελευταία χρόνια.

Στην πραγματικότητα, η παγκόσμια παραγωγή chips προέρχεται από περίπου 10-15 εταιρείες, οι οποίες τροφοδοτούν τις ανάγκες όλων των ηλεκτρονικών συσκευών σε παγκόσμια κλίμακα.

Η αδυναμία κάλυψης της ζήτησης chips επηρεάζει οποιαδήποτε χώρα, επομένως η Ελλάδα δεν μπορεί να εξαιρεθεί από αυτή την έλλειψη.

Χωρίς να μπορώ να παραθέσω συγκεκριμένα παραδείγματα ή νούμερα, εκτιμώ πως οι παραδόσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών θα πρέπει να έχουν επηρεαστεί συγκριτικά με την προ-COVID εποχή, καθώς επίσης και οι παραδόσεις ηλεκτρονικών συσκευών ή η συχνότητα εισαγωγής νέων μοντέλων σε consumer electronics”.

Πράγματι, σύμφωνα με στέλεχος μεγάλης αντιπροσωπείας αυτοκινήτων στην Ελλάδα, ενδέχεται να υπάρξουν καθυστερήσεις στις παραλαβές νέων μοντέλων. Ειδικά σε περίπτωση που γίνει ειδική παραγγελία από κάποιον πελάτη, η καθυστέρηση μπορεί να φτάσει τους δύο ή τρεις μήνες.

Για την ώρα η κατάσταση είναι υπό έλεγχο, ωστόσο αν καταγραφεί αύξηση στις παραγγελίες οι χρόνοι παραδόσεων είναι δεδομένο ότι θα επηρεαστούν.

Πιο δύσκολη είναι η κατάσταση στον τομέα των υπολογιστών και συγκεκριμένα στις παραγγελίες για κάρτες γραφικών.

Η διαθεσιμότητα των καρτών εξαρτάται από την παραγωγική ικανότητα κάθε εργοστασίου. Σύμφωνα με πληροφορίες του capital.gr, με το που έρχεται από το εξωτερικό κάποια ποσότητα, αμέσως εξαντλείται, οπότε οι καθυστερήσεις είναι δεδομένες.

Σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς ηλεκτρονικών υπολογιστών, η έλλειψη chips που προκλήθηκε λόγω της Covid-19 αποτυπώνεται στην χώρα μας με καθυστερήσεις τόσο σε εξειδικευμένες κάρτες γραφικών όσο και – το τελευταίο διάστημα – στους μεγάλους σκληρούς δίσκους.

Οι καθυστερήσεις μπορούν να φτάσουν τους 1,5-2 μήνες, ωστόσο αφορούν κυρίως high end προϊόντα και δεν επηρεάζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τον μέσο καταναλωτή.

Η «μικρομέγαλη» αγορά των chips

Το 2020 τα έσοδα της παγκόσμιας βιομηχανίας ημιαγωγών ανήλθαν σε $466,24 δισ. καταγράφοντας αύξηση από τα $422,34 δισ. του 2019. Η βιομηχανία των chips έχει αναπτυχθεί με σταθερό τρόπο επί χρόνια, σημειώνοντας ένα μεγάλο “μπαμ” το 2010 όπου ο ετήσιος ρυθμός αύξησης των εσόδων έφτασε το 32%.

Στη συνέχεια, το 2017 σημείωσε ετήσια αύξηση της τάξης του 22,2% καθώς η έλλειψη προσφοράς οδήγησε σε υψηλότερες τιμές.

Το 2020, η Intel επιβεβαίωσε την ηγετική της θέση στην παγκόσμια αγορά ημιαγωγών σημειώνοντας έσοδα ύψους $73,89 δισ. και μερίδιο αγοράς στα $203,55 δισ.

Η νοτιοκορεάτικη Samsung ήρθε δεύτερη με έσοδα ύψους 52,2 δισ. δολάρια και μερίδιο αγοράς στα $278,7 δισ., ενώ η Taiwan Semiconductor Manufacturing – TSMC κατέγραψε έσοδα $45,4 δισ. και μερίδιο αγοράς στα $265,5 δισ.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση από την πλευρά της απέχει ακόμα από το “παιχνίδι”, ενώ έχει θέσει ως στόχο να παράγει τουλάχιστον το 20% των ημιαγωγών παγκοσμίως έως το 2030.

Πόσο θα διαρκέσει αυτή η έλλειψη;

Για την ώρα δεν υπάρχει συμφωνία στις εκτιμήσεις για τη διάρκεια της έλλειψης, κυρίως επειδή η πανδημία προκάλεσε βίαιες αλλαγές στην παγκόσμια οικονομία και δεν είναι εύκολο να προβλεφθούν οι επιπτώσεις τους. Σύμφωνα με την Intel το πρόβλημα δεν θα λυθεί σύντομα.

Ο CEO της εταιρείας Pat Gelsinger με δηλώσεις του στο Barron’s εκτίμησε πως η έλλειψη θα διαρκέσει δύο χρόνια. “Κάθε τρίμηνο θα σημειώνουμε βελτίωση σε σχέση με την τωρινή κατάσταση γιατί πολύς κόσμος δουλεύει πυρετωδώς. Επιμένω όμως στην εκτίμησή μου ότι θα χρειαστούν περίπου δύο χρόνια έως ότου επιστρέψουμε σε μια λογική ισορροπία προσφοράς και ζήτησης”.

Για την κάλυψη της ζήτησης, η Intel σχεδιάζει να δαπανήσει $20 δισ. για να φτιάξει δύο νέα εργοστάσια στην Αριζόνα, σε συνδυασμό με μία ακόμα επένδυση ύψους $3,5 δισ. στις εγκαταστάσεις συσκευασίας chip στο Νέο Μεξικό.

Η Samsung ανακοίνωσε ότι θα επενδύσει $116 δισ. στην επιχείρηση χύτευσης και σχεδίασης chip τα επόμενα 10 χρόνια. Η Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSM) σκοπεύει να δαπανήσει $100 δισ. τα επόμενα τρία χρόνια για να αυξήσει την παραγωγική της δυνατότητα.

Της Δανάης Μαραγκουδάκη – capital.gr

Ακολουθείστε το Cityportal.gr στο Google News να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα τελευταία νέα

Διαβάστε όλα τα Τελευταία Νέα (Ελλάδα, Διεθνή) στο Cityportal.gr

Cityportal.gr Live ενημέρωση: O κορωνοϊός λεπτό προς λεπτό στην Ελλάδα και  παγκοσμίως

Τελευταία νέα

Ο ΚΑΙΡΟΣ

Thessaloniki
scattered clouds
29 ° C
31.2 °
26 °
58 %
0.9kmh
40 %
Δε
30 °
Τρ
33 °
Τε
36 °
Πε
38 °
Πα
37 °