Ψυχολογία Συριανού συζύγου (κριτική θεάτρου)

Ψυχολογία Συριανού συζύγου (κριτική θεάτρου)

γράφει η Άγγελα Μάντζιου

Η θεατρική ομάδα GAFF παρουσιάζει, με μεγάλη επιτυχία, μια δραματοποιημένη εκδοχή του έργου του Εμμανουήλ Ροΐδη «Ψυχολογία Συριανού Συζύγου» στο θέατρο Αυλαία. Το έργο γραμμένο το 1894, είναι ένας μονόλογος ενός άνδρα που προσπαθεί να εξηγήσει το γιατί αποφασίζει να παντρευτεί μία νέα που η οικογένειά του δεν εγκρίνει για να γλυτώσει από …τον έρωτα! Η επιθυμία του να ζήσει χωρίς πάθος μια ήσυχη ζωή τον οδηγεί στις ατραπούς του εγγάμου βίου όπου το πάθος, η ηδυπάθεια, ο πόθος και το «δήγμα» της ζήλειας υπαγορεύουν συμπεριφορές οικιακής και κοινωνικής συμπεριφοράς,στο παιχνίδι των ρόλων και των σχέσεων που ανακύπτουν και ταλαιπωρούν βασανιστικά τη σκέψη του ήρωα.

Το έργο γραμμένο σε καθαρεύουσα τόσο πλούσια και ρευστή απεικονίζει, με φόντο την αστική κοινωνία της Σύρου, τον τύπο του «Συριανού Συζύγου» που εγκλωβίζεται κωμικά σε φαινόμενα και αυταπάτες του γάμου, στο βόμβο του κοινωνικού περίγυρου που τις τρέφει και διασκεδάζει μ΄αυτές στη ροή του κοινωνικού χρόνου.

Η σκηνοθεσία της Σοφίας Καραγιάννη, ανέδειξε τον λεπταίσθητα ειρωνικό χαρακτήρα του κειμένου και παρουσίασε ένα καλλιτεχνικό αποτέλεσμα καλαίσθητης εκφοράς της καλλιεργημένης καθαρεύουσας στη θεατρική της απόχρωση.

Οι ηθοποιοί κινήθηκαν με άνεση στον λιτό σκηνικό χώρο και τεντώθηκαν μέσα στα θεατρικά τους κοστούμια με έξυπνη φινέτσα φιλαρέσκειας, κομψότητας και καθημερινής άνεσης. Ο ρόλος του συζύγου υπηρετήθηκε σωστά από τον ηθοποιό Ιωσήφ Ιωσηφίδη, ο οποίος ξεδίπλωσε τις αγωνίες του Συριανού Συζύγου με τρόπο πειστικό στην έκφραση του λόγου και στην κίνηση του σώματος. Η φυσικότητα εκφοράς της καθαρεύουσας, η καθαρότητα προσέγγισης και ερμηνείας του θεατρικού ρόλου, η μελέτη και η ευγένεια ήταν μερικές μόνο από τις αρετές του νεαρού ηθοποιού που σε συνδυασμό με το θεατρικό προσωπείο της συζύγου, της Ειρήνης Μουρελάτου με την ευγενική κίνηση, τις εναλλαγές ερμηνείας άλλων τύπων του κοινωνικού περίγυρου, έδωσαν στην παράσταση όγκο, πνεύμα και χάρη. Η ευγένεια των δύο ηθοποιών, ο σεβασμός του κειμένου, η θεατρικότητα της καθαρεύουσας, η διαχρονικότητα των κοινωνικών συνηθειών, οδήγησαν το κοινό στο θερμό χειροκρότημα.

Ο συγγραφέας Εμμανουήλ Ροΐδης (Ερμούπολη Σύρου 1836- Αθήνα 1904) αριστοκρατικής καταγωγής, έζησε σε πόλεις του εξωτερικού και έγραψε πολλά έργα. Ήταν υπέρ της άποψης της «συνάντησης» της δημοτικής με την καθαρεύουσα στη λογοτεχνία. Τo πιο γνωστό έργο του είναι η Πάπισσα Ιωάννα(1866) με υπότιτλο Μεσαιωνική Μελέτη, έργο που βασίζεται σε έναν θρύλο του 9ου αιώνα που άκουσε ως παιδί στην πόλη Γένοβα και που διαπραγματεύτηκε με μεγάλη ακρίβεια περιγραφής.

Η Ψυχολογία Συριανού Συζύγου, έργο ενός οξυδερκούς συγγραφέα μιας άλλης εποχής, που υπάρχει ως ανάμνηση συμπεριφορών στη «θεατρική» πραγματικότητα της καθημερινής ζωής, καταδεικνύει με τον τρόπο της τέχνης, την αξία του θεάτρου στην εξισορρόπηση καταστάσεων δια της μίμησης πράξεων. Συγχαίρουμε τους συντελεστές αυτής της προσέγγισης!

Ψυχολογία Συριανού συζύγου
Εμμανουήλ Ροϊδη
θέατρο Αυλαία
Σκηνοθεσία Σοφία Καραγιάννη
Σκηνικά Δέσποινα Γαμβρούδη
Κοστούμια Αγγελική Καραμούτσου
Μουσική Αλέξανδρος Εμμανουηλίδης
Κίνηση Χρήστος Παπαδόπουλος
Φωτισμοί Νίκος Βλασσόπουλος
Παίζουν οι Ηθοποιοί Ιωσήφ Ιωσηφίδης, Ειρήνη Μουρελάτου

Ακολουθήστε το cityportal.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις Διαβάστε για Συναυλίες, Σινεμά, Θέατρο, βιβλία, τέχνες, εκδρομές στην ατζέντα (ημερολόγιο) αλλά και όλα τα Τελευταία νέα από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον Κόσμο, σήμερα, τώρα που συμβαίνουν.

 

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα | Ενημερωθείτε