Στέλλα (1955)

Στέλλα (1955)

Στέλλα, η  ταινία θρύλος του Μιχάλη Κακογιάννη. Διαχρονική ταινία με πολλά στοιχεία αρχαίας τραγωδίας που  ανέδειξε την Μελίνα Μερκούρη. Η συγκλονιστική ερμηνεία της, την καθιέρωσε ως θεατρίνα και εμβληματική προσωπικότητα. Η υπόθεση, βασίστηκε στο  άγνωστο στο ευρύ κοινό θεατρικό έργο του Καμπανέλλη «Η Στέλλα με τα κόκκινα γάντια», το οποίο μεταφέρει την ιστορία της «Κάρμεν» του Μεριμέ.

Ολες οι ταινίες στην τηλεόραση 
Εδώ μπορείτε να βλεπετε κάθε φορά που επισκέπτεστε αυτό το άρθρο, όλες  τις ταινίες που έχουν προγραμματίσει τα τηλεοπτικά κανάλια για την τρέχουσα ημέρα πατώντας το  ► Ταινίες στην τηλεόραση (σήμερα) οι ταινίες καθημερινά δημοσιεύονται συνήθως μετά τις 12.00 το μεσημέρι. Για κάθε ταινία μπορείτε να διαβάζετε την υπόθεση και τα σχόλια που έχουμε ανεβάσει για να κάνετε τις δικές σας επιλογές. 

 
Η Αθήνα και ο Πειραιάς το 1954
Στην εκπληκτική αυτή ταινία, ο θεατής μπορεί να ανακαλύψει πως ήταν η Αθήνα και Πειραιάς εκείνη την εποχή. Υπάρχουν σκηνές στην Καστέλλα και το Μικρολίμανο τη πλατεία Αβησσυνίας, τη πλατεία Μοναστηρακίου, τη Πύλη της Ρωμαϊκής Αγοράς, το Α Νεκροταφείο και η οδός Αναπαύσεως, η Ερμού, η Όθωνος και η Αμαλίας στο Σύνταγμα, η Βουκουρεστίου, η Πανεπιστημίου, η Χαριλάου Τρικούπη, η Πεσματζόγλου, το Αρσάκειο, τα δικαστήρια της οδού Σανταρόζα
 
Σκηνοθεσία Μιχάλης Κακογιάννης
Παραγωγή Μήλλας Φιλμ
Σενάριο Μιχάλης Κακογιάννης
Πρώτη προβολή 21 Νοεμβρίου 1955
 
Πρωταγωνιστούν
Μελίνα Μερκούρη
Γιώργος Φούντας
Αλέκος Αλεξανδράκης
Χριστίνα Καλογερίκου
Βούλα Ζουμπουλάκη
Διονύσης Παπαγιαννόπουλος
Σοφία Βέμπο

Μουσική Μάνος Χατζιδάκις
 
Τραγούδι
Μελίνα Μερκούρη
Σοφία Βέμπο
Βούλα Ζουμπουλάκη
Βραβεία-Διακρίσεις:

Διακρίθηκε με τη Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ξένης ταινίας το 1956 και με το βραβείο καλύτερης ταινίας ρετροσπεκτίβας (αναδρομή στην πενταετία 1955-1959) στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 1960. Η ταινία ήταν φαβορί για το Χρυσό Φοίνικα στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών το 1955 και η Μελίνα Μερκούρη για το βραβείο καλύτερης ηθοποιού· δεν κέρδισε όμως κανένα από τα δύο. Το γεγονός αυτό προκάλεσε διαμάχη με αποτέλεσμα η Isa Miranda, μέλος της κριτικής επιτροπής, να δώσει στη Μερκούρη ένα ειδικό βραβείο ερμηνείας το οποίο ονομάστηκε βραβείο «Isa Miranda». Ήταν επιπλέον η ελληνική υποβολή για το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας του 1956.

Tips
– πραγματοποίησαν την πρώτη κινηματογραφική εμφάνισή τους η Μελίνα Μερκούρη και ο Κώστας Κακκαβάς.
– Υποτίθεται πως γυρίστηκε στις φτωχογειτονιές του Πειραιά. Δεν είναι έτσι όμως. Το σημείο που γυρίστηκε η σκηνή του φόνου της Στέλλας, βρίσκεται στη συμβολή των οδών Καλλιδρομίου, Πλαπούτα και Τσαμαδού στα Εξάρχεια.
– τα σκηνικά τα έκανε ο Γιάννης Τσαρούχης
– Τα κοστούμια ήταν της Ντένης Βαχλιώτη, υποψήφια για Όσκαρ για τις ταινίες «Ποτέ την Κυριακή» 1960 και «Φαίδρα», 1962 , ενώ το 1975 κέρδισε το Όσκαρ Ενδυματολογίας για την ταινία «Μεγάλος Γκάτσμπι».
– Τον Χατζιδάκι στη μουσική βοήθησε ο Τσιτσάνης
– Κλασική  ατάκα από την ταινία γνωστή ακόμα και σήμερα είναι το  ?? Φύγε Στέλλα κρατάω μαχαίρι?? .

– κλασική είναι η ερμηνεία της Μελίνας Μερκούρη στο τραγούδι Αγάπη Που ‘γινες Δίκοπο Μαχαίρι.
– Στην ταινία ακούστηκαν για πρώτη φορά τα τραγούδια «Εφτά τραγούδια θα σου πω» και «Το Φεγγάρι είναι κόκκινο».
 
Υπόθεση
Η Στέλλα είναι τραγουδίστρια στο κέντρο Παράδεισος, που διευθύνει η Μαρία. Το αγόρι της Στέλλας είναι ο Αλέκος, γόνος πλούσιας οικογένειας. Η Στέλλα όμως αποφασίζει για μια ακόμη φορά όμως να θέσει τέρμα στη σχέση τους, πριν έρθει η φθορά, αλλά και επειδή έχει ήδη εμφανιστεί ο Μίλτος ποδοσφαιριστής του Ολυμπιακού. Η Στέλλα αρχικά θα αποφύγει τη στενή πολιορκία του, αργότερα όμως θα υποκύψει στο πάθος και τη γοητεία του. Τον αγαπά· αγαπά όμως και την ελευθερία της. Θα χρειαστεί λοιπόν να κάνει μια σημαντική επιλογή.
 
Κριτική
Διχασμένοι οι κριτικοί της εποχής, αντιμετώπισαν την ταινία αμήχανα αλλά και στα άκρα με εξαιρετικά αρνητική κριτική (ειδικά από τον αριστερό Τύπο της εποχής). Χαρακτηριστικά αποσπάσματα απο την αρνητική κριτική: 
«Η χυδαιότητα και η ξετσιπωσιά παρουσιάζονται σαν ηρωισμός. Η μαγκιά και το σερτιλίκι, σαν παλληκαριά. (…) Το ξετραχηλισμένο αυτό γύναιο, η γυναίκα που δεν θέλει να παντρευτεί για να ‘χει το ελεύθερο να γλεντάει τη ζωή της, είναι ένας χαρακτήρας; Πιστεύουν πως η προσπάθειά της, η “πάλη” της να προασπίσει μιαν ανήθικη, μια διεστραμμένη ασυδοσία, μπορεί να κινήσει τη συμπάθεια ή το θαυμασμό, ή πως το μαχαίρωμά της από έναν αλήτη είναι τραγωδία;
Ο κ. Κακογιάννης, ξένος ακόμα στον τόπο μας, χρωστάει να μελετήσει βαθύτερα την ελληνική πραγματικότητα που μπορεί να περιλαμβάνει ακόμα, σ’ έναν κάποιο βαθμό, τα μπουζούκια, δεν κλείνεται όμως σ’ αυτά. Η αισθητική του συνταύτιση με τον θιασώτη των μπουζουκιών και συνθέτη του “Καταραμένου φιδιού” Μάνο Χατζηδάκι είναι το λιγότερο αποκαρδιωτική. Όπως κι εκείνος, δε θα συγκινήσει παρά μόνο τους εστέτ»
Αντώνης Μοσχοβάκης, «Επιθεώρηση της Τέχνης».
«Αυτό που βλέπουμε πάντως, είναι ένα ξεδιάντροπο μελόδραμα, που προβάλλει ότι χαμηλότερο, ότι πιο “λούμπεν”, ότι πιο χυδαίο και καθυστερημένο στοιχείο υπάρχει στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα. …σερβίρει στους ξένους για Ελλάδα τα τουρκοανατολίτικα μπουζούκια -που κι εδώ πέρασε η μόδα τους-, το νταηλίκι, τη σεξουαλική ασυδοσία, το σουγιάδιασμα, την αλητεία κλπ.  (…)Λευτεριά λοιπόν στις γυναίκες να πηγαίνουν με τον πρώτο που θα τους αρέσει, και πετύχαμε την ανεξαρτησία μας! Δυστυχώς, θα ‘ναι πολλά τα θύματα της τολμηρότητας του Κακογιάννη».

«Αυγή»

Αντίθετα τα σχόλια του ξένου Τύπου στις Κάννες ήταν ιδιαίτερα ευνοϊκά για την ηρωίδα-πρότυπο της γυναικείας απελευθέρωσης. Οι περισσότεροι κριτικοί περιέγραψαν την ταινία ως ένα βαρύ κατηγορώ σε βάρος της πατριαρχίας και μητριαρχίας, με την πρωταγωνίστρια να εκπροσωπεί ένα γυναικείο πρότυπο ξένο προς την άκρως συντηρητική ελληνική κοινωνία της εποχής, αλλά και μια διαχρονική ηρωίδα τραγωδίας. 

Ολες οι ταινίες στην τηλεόραση 
Εδώ μπορείτε να βλεπετε κάθε φορά που επισκέπτεστε αυτό το άρθρο, όλες  τις ταινίες που έχουν προγραμματίσει τα τηλεοπτικά κανάλια για την τρέχουσα ημέρα πατώντας το  ► Ταινίες στην τηλεόραση (σήμερα) οι ταινίες καθημερινά δημοσιεύονται συνήθως μετά τις 12.00 το μεσημέρι. Για κάθε ταινία μπορείτε να διαβάζετε την υπόθεση και τα σχόλια που έχουμε ανεβάσει για να κάνετε τις δικές σας επιλογές. 

 

Ακολουθήστε το cityportal.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις Διαβάστε για Συναυλίες, Σινεμά, Θέατρο, βιβλία, τέχνες, εκδρομές στην ατζέντα (ημερολόγιο) αλλά και όλα τα Τελευταία νέα από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον Κόσμο, σήμερα, τώρα που συμβαίνουν.

 

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα | Ενημερωθείτε