Σχολική βία και επιθετικότητα: Αίτια - Μορφές - Τρόποι αντιμετώπισης

Σχολική βία και επιθετικότητα: Αίτια - Μορφές - Τρόποι αντιμετώπισης

Εισαγωγή
Πολύς λόγος γίνεται το τελευταίο διάστημα για την έξαρση της επιθετικότητας σε παιδιά και εφήβους. Η επιθετικότητα στις ηλικίες αυτές εκδηλώνεται σε διάφορες εκφάνσεις της ζωής και φυσικά η σχολική πραγματικότητα δεν μπορεί να αποτελέσει εξαίρεση. Στο χώρο του σχολείου οι επιθετικές τάσεις εκδηλώνονται σε διάφορες μορφές. Είτε με σωματική βία, είτε με λεκτική βία, είτε με φαινόμενα του λεγόμενου εκφοβισμού, όπου η βία ασκείται με πιο ψυχολογικό τρόπο. Οι εκδηλώσεις συμπεριφοράς δεν είναι πάντα εμφανείς. Πολλές φορές αρκεί να γίνει κάτι πολύ σοβαρό, για να καταλάβουν γονείς και εκπαιδευτικοί ότι εκδηλώθηκε κάτι τέτοιο στο χώρο του σχολείου.

Η παρούσα επιμόρφωση στοχεύει να καλύψει εκτενώς το θέμα αυτό παρουσιάζοντας σύγχρονα και πρόσφατα ερευνητικά δεδομένα σχετικά με την κατάσταση στην Ελλάδα. Εκτός από την περιγραφή των φαινομένων βίας και επιθετικότητας, θα συζητηθούν ειδικές περιπτώσεις πραγματικών περιστατικών. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην εξερεύνηση των αιτίων της εκδήλωσης της επιθετικής συμπεριφοράς, καθώς η επίγνωση των αιτίων είναι σημαντικός παράγοντας και για την πρόληψη και για την ευρύτερη κατανόηση του φαινομένου. Θα παρουσιαστούν διάφοροι τρόποι με τους οποίους μπορεί ο γονέας και ο εκπαιδευτικός να αντιληφθεί αν στον σχολικό χώρο μπορεί να έχει κάνει την εμφάνισή του ένα τέτοιο φαινόμενο. Τέλος, θα συζητηθεί εκτενώς ο τρόπος με τον οποίο οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να στοχεύσουν α) στην πρόληψη εκδηλώσεων βίας και επιθετικότητας και β) στην πρόληψη αυτών. Το σεμινάριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, παιδαγωγούς, κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους, σε φοιτητές αντίστοιχων ειδικοτήτων και σε γονείς

Πρόγραμμα
09.30 – 10.30: Προσέλευση
10.30 – 12.30: Α’ ΕΝΟΤΗΤΑ:
1. Η φύση του ανθρώπου: είναι ο άνθρωπος από τη φύση του βίαιος;
2. Η ελληνική πραγματικότητα: στατιστικά και επιδημιολογικά στοιχεία για την επιθετικότητα στα ελληνικά σχολεία. Σύγκριση με δεδομένα από άλλες χώρες
3. Αίτια εκδήλωσης της επιθετικής συμπεριφοράς: ενδοπροσωπικά, οικογενειακά, κοινωνικοοικονομικά, σχολικά
4. Ψυχικές διαταραχές, μαθησιακές δυσκολίες και επιθετικότητα
5. Οι ψυχικές ανάγκες του επιθετικού ατόμου
6. Το θύμα της βίας
7. Τρόποι εκδήλωσης της επιθετικής συμπεριφοράς: • Το φαινόμενο του εκφοβισμού • Η σωματική βία – Η λεκτική βία • Ο βανδαλισμός 8. Άλλα αίτια της επιθετικής συμπεριφοράς: • βιντεοπαιχνίδια • μουσική • κινηματογράφος-τηλεόραση

12.30 – 13.00: coffee break
13.50 – 15.00: Β’ ΕΝΟΤΗΤΑ:
1. Οι επιπτώσεις της επιθετικότητας
2. Το σχολείο ως χώρος εκδήλωσης επιθετικής συμπεριφοράς
3. Ο ρόλος της ποινής στη διαχείριση επιθετικών συμπεριφορών
4. Πρόληψη επιθετικότητας: πολιτική του σχολείου
5. Αγωγή υγείας και συναισθηματική αγωγή για διαχείριση συγκρούσεων
6. Το συναίσθημα του θυμού και οι συγκρούσεις: παραδείγματα από δραστηριότητες για όλες τις βαθμίδες.
7. Κοινωνικές δεξιότητες και συναισθηματική αγωγή για την αντιμετώπιση της επιθετικότητας και της βίας.
8. Ενίσχυση αυτοεκτίμησης και η σχέση της με την αντιμετώπιση επιθετικών συμπεριφορών.
15.00 -15.30: Ερωτήσεις – Απαντήσεις – Συζήτηση.
15.30 Λήξη σεμιναρίου – Παραλαβή βεβαιώσεων

Προσκεκλημένη ομιλήτρια Δρ Καλλιόπη Εμμανουηλίδου
Σύντομο βιογραφικό σημείωμα Η Δρ Καλλιόπη Εμμανουηλίδου είναι πτυχιούχος Ψυχολογίας από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Συνέχισε τις σπουδές της στη Μεγάλη Βρετανία και απέκτησε μεταπτυχιακά επιπέδου master στην Εκπαιδευτική Ψυχολογία (MEd Psychology of Education), στη Συμβουλευτική στην Εκπαίδευση (MEd Counselling in Education) από το πανεπιστήμιο του Bristol και στην Εκπαιδευτική Έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Exeter (MSc in Educational Research). Στο Πανεπιστήμιο του Exeter ακολούθησε διδακτορικές σπουδές που οδήγησαν στην απόκτηση διδακτορικού στην Εκπαίδευση (PhD in Education), με θέμα τη χαρισματικότητα και τη συναισθηματική νοημοσύνη. Παράλληλα εργαζόταν ως βοηθός έρευνας σε διάφορα προγράμματα του Πανεπιστημίου και ως βοηθός διδασκαλίας σε μαθήματα ερευνητικής μεθοδολογίας και εκπαίδευσης των χαρισματικών παιδιών. Κατά τη διάρκεια της διαμονής της στην Αγγλία, παρακολούθησε πολλά σεμινάρια συμβουλευτικής και ψυχολογίας (συμβουλευτική παιδιών, εξαρτήσεις, θεραπεία μέσω τέχνης, διαχείριση άγχους, ομαδική θεραπεία, κτλ.) και απέκτησε δύο Certificates Συμβουλευτικής, και Συμβουλευτικής για διαταραχές πρόσληψης τροφής από το Iron Mill Institute. Στην Ελλάδα έχει εργαστεί ως επιμορφώτρια εκπαιδευτικών στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (πρόγραμμα Διαχείρισης Σχολικής Τάξης), ως καθηγήτρια κοινωνικής εκπαίδευσης σε Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας, ως καθηγήτρια ψυχολογίας στα ΚΕΜΕ New York College και City College, ως διδάσκουσα στην ΑΣΠΑΙΤΕ Θεσσαλονίκης (προγράμματα ΕΠΠΑΙΚ και ΠΕΣΥΠ) και ως ειδική επιστήμων – διδάσκουσα (Π.Δ.407/80) στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Παράλληλα δραστηριοποιείται συνεδριακά, με μεγάλο εύρος εισηγήσεων σε πανελλήνια, βρετανικά, ευρωπαϊκά και διεθνή συνέδρια. Ασχολείται ιδιωτικά ως σύμβουλος εκπαίδευσης-ψυχολογίας και ως συντονίστρια σε βιωματικά σεμινάρια σε συνεργασία με την εταιρεία EMPLOY.
Εκτός από δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά του χώρου, έχει γράψει το βιβλίο «Ψυχολογία της Διατροφής: πώς οι διατροφικές συνήθειες αντανακλούν το συναισθηματικό μας κόσμο» (εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ) και έχει ολοκληρώσει τη σύνταξη του πρώτου οδηγού ολιστικής αξιολόγησης χαρισματικότητας καθώς και προγράμματος συναισθηματικής αγωγής για γονείς και εκπαιδευτικούς. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στα ακόλουθα: σχέση νοημοσύνης και συναισθήματος, συναισθηματικές ανάγκες των χαρισματικών και ταλαντούχων ατόμων, αξιολόγηση νοημοσύνης και δημιουργικότητας, αίτια-διαχείριση άγχους, διαταραχές πρόσληψης τροφής (συναισθηματική υπερφαγία), συναισθηματική αγωγή, διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς στο σχολικό χώρο, ψυχολογικές προσεγγίσεις του ασθενή, βιωματικές μέθοδοι διδασκαλίας και θεραπευτική χρήση των τεχνών.

Παροχές
Σε όλους τους συμμετέχοντες παρέχεται:
 Βεβαίωση παρακολούθησης
 Σχετικό επιστημονικό υλικό σε ψηφιακή μορφή.
 Φάκελος συνέδρου
 Μπλοκ σημειώσεων
 Στυλό Γραμματεία σεμιναρίου

Info
7 Απριλίου 2012 | Θεσσαλονίκη
Για δηλώσεις συμμετοχής, αναλυτικές πληροφορίες και οποιαδήποτε περαιτέρω διευκρίνιση, παρακαλούμε επικοινωνήστε με τη γραμματεία του σεμιναρίου. Τel.: 2310 230545 Fax: 2310 230415 Mailto: info@e-employ.gr (Ώρες επικοινωνίας: 10:00 έως 19:00 καθημερινά από Δευτέρα-Παρασκευή) ή επισκεφθείτε το δικτυακό τόπο www.e-employ.gr για το αναλυτικό πρόγραμμα

Ακολουθήστε το cityportal.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις Διαβάστε για Συναυλίες, Σινεμά, Θέατρο, βιβλία, τέχνες, εκδρομές στην ατζέντα (ημερολόγιο) αλλά και όλα τα Τελευταία νέα από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον Κόσμο, σήμερα, τώρα που συμβαίνουν.

 

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα | Ενημερωθείτε