Το Παρίσι φτιάχνει ποδηλατόδρομους και η Θεσσαλονίκη αγοράζει λεωφορεία

Το Παρίσι φτιάχνει ποδηλατόδρομους και η Θεσσαλονίκη αγοράζει λεωφορεία

Σε μια προσπάθεια περιορισμού του συνωστισμού  στις δημόσιες συγκοινωνίες,  Ευρωπαϊκές πόλεις όπως το Παρίσι, μελετούν τη μετατροπή κυκλοφοριακών αρτηριών σε δρόμους  για ποδηλάτες.
Την πρόθεση αυτή,  έκανε γνωστή η Δήμαρχος του Παρισιού,  όταν η Γαλλία άρχισε την σταδιακή άρση των μέτρων που επιβλήθηκαν λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. 
“Συνολικά, 50 χιλιόμετρα λωρίδων που συνήθως χρησιμοποιούνται από αυτοκίνητα θα προορίζονται για ποδήλατα”, ανέφερε η Άννα Χιντάλγκο στην εφημερίδα Parisien σε συνέντευξη που δημοσιεύτηκε πρόσφατα, ενώ πρόσθεσε ότι  30 δρόμοι θα γίνουν μόνο για πεζούς, “ιδίως γύρω από τα σχολεία για να αποφευχθεί ο συνωστισμός”.  Μάλιστα, η Γαλλία θα συνεισφέρει 50 ευρώ ανά άτομο, για επισκευές ποδηλάτων στο πλαίσιο της προώθησης της μετακίνησης  με το  ποδήλατο.
Όταν μεγαλουπόλεις, στην καρδιά της Ευρώπης προβαίνουν σε τέτοιες ενέργειες, δεν μπορείς παρά να αναρωτιέσαι.

Το Παρίσι μπορεί, αλλά τι γίνεται με τη Θεσσαλονίκη;

Η Θεσσαλονίκη περιμένει πάντα το  …μετρό… ως μια άλλη Πηνελόπη τον  Οδυσσέα.  Έχει ως κύριο φορέα μετακίνησης του πληθυσμού της,  τον ΟΑΣΘ με τα εν γένει  προβλήματα που βιώνουν επί δεκαετίες οι Θεσσαλονικείς στο πετσί τους. Πρόσφατα μάλιστα αποφασίστηκε να προστεθούν στον στόλο του, 50 λεωφορεία από τη Λειψία (διαθέτουν άραγε αντιρρυπαντική τεχνολογία;), στο πλαίσιο πάντα της εξυγίανσης του οργανισμού αλλά και της αποσυμφόρησης των μετακινήσεων. 

 

Ποια η θέση του ποδήλατου στη Θεσσαλονίκη;

  • Το δίκτυο ποδηλατοδρόμων στην πόλη της Θεσσαλονίκης ”δεν υπάρχει”. 
Ποδηλάτες αναφέρουν ότι το μόνο σημείο που υπάρχει σωστός ποδηλατοδρόμος είναι αυτό της νέας παραλίας, από τον λευκό πύργο και μέχρι το μέγαρο μουσικής. Οι ποδηλάτες καλούν τη δημοτική αρχή να χαράξει σωστούς ποδηλατοδρόμους και να τους συντηρεί όπως πρέπει. Μήπως αυτό μπορεί να αποτελέσει μια αρχή μετά την άρση των μέτρων που επιβλήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, για τις μετακινήσεις στην πόλη;  Τουλάχιστον για 4 έως 6 μήνες το ποδήλατο μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως μέσο μετακίνησης για καθημερινή μετάβαση στη δουλειά και όχι μόνι για ”βόλτα”. 
  •  Η απουσία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης.
Οι πολίτες στην Ελλάδα στην πλειοψηφία τους, δεν είναι ενημερωμένοι και εξοικειωμένοι με το ποδήλατο και την ένταξή του στην καθημερινότητά τους.  Οι λιγοστές προσπάθειες που γίνονται σήμερα σε τοπικό ή εθνικό επίπεδο αντιμετωπίζουν δυσκολίες λόγω της απουσίας ενημέρωσης,  αλλά και παγιωμένων συνηθειών και συνθηκών ζωής.
Η προσπάθεια ενθάρρυνσης της χρήσης του ποδηλάτου στις καθημερινές μεταφορές, μια προσπάθεια που αρχίζει να διαφαίνεται ολοένα και σε περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις, εντάσσεται στη γενικότερη προσπάθεια προς την κατεύθυνση της «βιώσιμης μετακίνησης». 
Το ποδήλατο βοηθά στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση, είναι οικονομικό μέσο μεταφοράς,  προκαλεί μηδενική ρύπανση και έχει μικρό βάρος και συνεπώς μεταφορική ευελιξία σε άλλα μέσα μεταφοράς. Σίγουρα χρειάζονται κατάλληλες υποδομές, που θα συντηρούνται όπως πρέπει και κατάλληλες θέσεις στάθμευσης και φύλαξης σε σημεία της πόλης. Αρκεί σε σημερινούς δρόμους να χαράξουμε ειδικές λωρίδες για την κίνηση των ποδηλάτων, για να μπορούν να μετακινούνται με ασφάλεια οι ποδηλάτες. Ο Δήμος θα μπορούσε να προχωρήσει στο σχεδιασμό συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων για περιστασιακούς χρήστες με όλα τα οφέλη που παρέχει μία τέτοια ενέργεια. Η επιτυχία του εγχειρήματος προϋποθέτει την πυκνότητα σταθμών στην πόλη για τη διευκόλυνση των χρηστών. Ακόμα και αν χρειάζεται να φτιάξουμε από την αρχή τις ειδικές υποδομές για τα ποδήλατα, το κόστος τους είναι ασύγκριτα μικρότερο σε σχέση με αυτό για τα αυτοκίνητα.
Δανία και Ολλανδία, έχουν κάνει την αρχή πριν αρκετά χρόνια και η επιλογή τους αυτή τις δικαίωσε. Το Παρίσι ”ψηφίζει”  ποδήλατο μετά την καραντίνα  και στηρίζει φωναχτά την απόφαση αυτή,  με άμεσες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και αλλαγές στο κέντρο της πόλης του φωτός, που οι κάτοικοί της ξεπερνούν τα 10.000.000.
Η Θεσσαλονίκη του 1.000.000 κατοίκων τι κάνει προς αυτήν την κατεύθυνση;
Οι ρεαλιστικές και βιώσιμες λύσεις για τις μεταφορές στη Θεσσαλονίκη ειδικά στη δύσκολη συγκυρία της πανδημίας που βιώνουμε, περιλαμβάνουν μόνο λεωφορεία; Σε τι ποσοστό θα λύσει η κίνηση αυτή, το τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης. Είναι τελικά αυτή η ενδεδειγμένη λύση για μία σύγχρονη πόλη; Είναι μια πρόταση συγκοινωνιολόγων; Αντί για μπαλώματα μήπως θα έπρεπε επιτέλους ο Δήμος να πάρει την πρωτοβουλία να γίνει μια σοβαρή μελέτη για το κυκλοφοριακό πρόβλημα;  Μια μελέτη που να περιλαμβάνει πεζόδρομους, ποδηλατόδρομους κλπ.
Ο λόγος σαφώς ανήκει στους ιθύνοντες. Ωστόσο, οι συνειδητές επιλογές από τους πολίτες μπορούν  να συμβάλλουν στην οικολογική αλλά και κοινωνική ανασυγκρότηση της Θεσσαλονίκης από τη βάση.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα | Ενημερωθείτε

Ακολουθείστε το Cityportal.gr στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα τελευταία νέα

Cityportal.gr Live ενημέρωση: O κορωνοϊός λεπτό προς λεπτό στην Ελλάδα και παγκοσμίως