16.4 C
Thessaloniki
18.9 C
Athens

Το περιθώριο κερδοφορίας μιας επιχείρησης

* Γράφει ο Αλέξανδρος Τσαρουχίδης

Κάθε επιχείρηση, ανεξάρτητα από την δραστηριότητα της, είναι σημαντικό να γνωρίζει το τι της αποφέρει ποσοστιαία η πώληση ενός προϊόντος ή υπηρεσίας, εφόσον πληρωθούν τα άμεσα κόστη που αφορούν την παραγωγή του ή την απόκτηση του. Το παραπάνω ονομάζεται μικτό περιθώριο κερδοφορίας. 

Γνωρίζετε όμως πώς να υπολογίζετε το ποσοστό της μικτής κερδοφορίας;

Ας δούμε δύο παραδείγματα:

  • Παράδειγμα Α: Η επιχείρηση Α αγοράζει ένα προϊόν 20€ και το μεταπωλεί 40€. Πόσο είναι το ποσοστιαίο μικτό της περιθώριο;
  • Παράδειγμα Β: Η επιχείρηση Β αγοράζει ένα προϊόν 100€ και το μεταπωλεί 110€. Πόσο είναι το ποσοστιαίο μικτό της περιθώριο;

Αν η  απάντηση σας στο Παράδειγμα Α ήταν 100% και στο Β 10%, τότε δεν υπολογίσατε το περιθώριο της μικτής κερδοφορίας, αλλά το Markup. Το Margin, το οποίο είναι ο αγγλικός όρος για το περιθώριο μικτής κερδοφορίας, ισούται με 50% στο παράδειγμα Α και 9% στο παράδειγμα Β.

Markup vs Margin

Ποια είναι όμως η διαφορά ανάμεσα στα δύο και ποια η σημασία του καθενός για την επιχείρηση;

Το Markup είναι το λεγόμενο «καπέλο», και απαντάει στο ερώτημα στο πόσο παραπάνω πρέπει να τιμολογήσω ένα προϊόν ώστε να μου αποφέρει το επιθυμητό κέρδος, ενώ το Margin είναι το περιθώριο κέρδους που έχω όταν πουλάω στην παραπάνω τιμή.

Παρακάτω παρατίθενται οι τύποι υπολογισμού αυτών:

  • Markup: (Τιμή Πώλησης – Τιμή Αγοράς) / Τιμή Αγοράς
  • Margin: (Τιμή Πώλησης – Τιμή Αγοράς) / Τιμή Πώλησης

Είναι σημαντικό οι επιχειρήσεις να βασίζουν τη χάραξη της τιμολογιακής τους πολιτικής στο Margin και όχι το Markup και να μην μπερδεύουν τους δύο όρους, γιατί διαφορετικά μπορεί να οδηγηθούν ακόμα και σε ζημίες!

Πως όμως μία επιχείρηση μπορεί να παρουσιάσει ζημίες, αν μπερδέψει το Margin με το Markup; 

Έστω ότι ο επιχειρηματίας της επιχείρησης Β, του παραδείγματος της προηγούμενης παραγράφου, επιθυμεί να «σπρώξει» το στοκ του και επειδή πιστεύει λανθασμένα ότι το μικτό του περιθώριο είναι ίσο με 10%, προχωράει σε ισόποση έκπτωση, ώστε να το πουλήσει σε τιμή κόστους. Το αποτέλεσμα όμως είναι να μπαίνει μέσα κατά 1€. Ας δούμε τους υπολογισμούς:

  • Επιχείρηση Β: Η αρχική τιμή πώλησης του προϊόντος ήταν 110€, μετά την έκπτωση του 10%, γίνεται 99€ (110€ -10%). Η τιμή αγοράς όμως του προϊόντος είναι 100€, άρα 99€ – 100€ = -1€ !

Ο επιχειρηματίας θα μπορούσε να αποφύγει το παραπάνω αποτέλεσμα αν υπολόγιζε την έκπτωση του με γνώμονα το Margin. Γιατί αν γνώριζε ότι το μικτό περιθώριο κερδοφορίας του είναι ίσο με 9%, θα υπολόγιζε ορθά την έκπτωση. Παρακάτω παρατίθενται οι υπολογισμοί:

  • Επιχείρηση Β: 
    • Τιμή πώλησης μετά έκπτωσης 9% : 110€ – 9% = 100 €  
    • Υπολογισμός μικτού κέρδους επιχείρησης: 100€ – 100€ = 0€
    • Margin: 0€ / 100€ = 0%

Γνώμονας το Margin και όχι το Markup

Συνοψίζοντας, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικές στη χάραξη της τιμολογιακής τους πολιτικής, και για να αποφεύγουν δυσάρεστες περιπέτειες θα πρέπει πάντα να προβαίνουν στους υπολογισμούς αυτής με γνώμονα το Margin και όχι το Markup.

Εξασφαλίζεται όμως η κερδοφορία της επιχείρησης από το σωστό υπολογισμό του Margin; 

Η απάντηση είναι βέβαια πως όχι και ο λόγος είναι ότι το μικτό περιθώριο κερδοφορίας καλύπτει μόνο τα άμεσα κόστη του προϊόντος, ήτοι τα κόστη αγοράς & παραγωγής και όχι τα περαιτέρω έξοδα που πραγματοποιεί η επιχείρηση για τη κάλυψη των λειτουργικών και λοιπών δαπανών της. Στο τελευταίο δίνει απάντηση ο ορθός υπολογισμός που Νεκρού Σημείου (Break Even Point).

 Επισημαίνεται ότι η πολυπλοκότητα των υπολογισμών τόσο του Νεκρού Σημείου, όσο και του Margin αυξάνονται ταυτόχρονα μαζί με την πολυπλοκότητα της επιχείρησης, και ιδιαίτερα οι βιομηχανίες πρέπει να προβούν σε εξειδικευμένες μελέτες κοστολόγησης για να καταλήξουν σε ορθά αποτελέσματα.

Συντάκτης: Αλέξανδρος Τσαρουχίδης

  • Senior Consultant, Management Consulting Department στη ΦΟΒΕΡΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ

Για ερωτήσεις, ιδιαίτερες περιπτώσεις και εξειδικευμένες συμβουλές, Λογιστικές, Φοροτεχνικές Μισθοδοτικές, Επενδυτικές και Συμβουλευτικές Υπηρεσίες, μπορείτε να απευθυνθείτε στον οικονομικό συνεργάτη του cityportal.gr την ΦΟΒΕΡΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΑΕ, Αθήνα: 210 33 11 330  και Θεσσαλονίκη: 2310 514 669

Ακολουθείστε το Cityportal.gr στο Google News να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα τελευταία νέα

Διαβάστε όλα τα Τελευταία Νέα (Ελλάδα, Διεθνή) στο Cityportal.gr

Cityportal.gr Live ενημέρωση: O κορωνοϊός λεπτό προς λεπτό στην Ελλάδα και  παγκοσμίως


 

Τελευταία νέα

Ο ΚΑΙΡΟΣ

Thessaloniki
clear sky
16.8 ° C
19.1 °
13.7 °
63 %
1.6kmh
0 %
Πε
25 °
Πα
25 °
Σα
21 °
Κυ
24 °
Δε
26 °