Χαρακτηριστική σκηνή από την ταινία προέλασης των Σταυροφόρων

Το βασίλειο των Ουρανών | κριτική

Το Βασίλειο των Ουρανών | Kingdom of Heaven | 2005 | Διάρκεια: 145′ | Αμερικανική ταινία του Ρίντλεϊ Σκοτ, με τους Ορλάντο Μπλουμ, Εύα Γκριν, Λίαμ Νίσον | κριτική Παναγιώτης Τουρατζώφ


Από σιδηρουργός σταυροφόρος υπερασπιστής της Ιερουσαλήμ και εν τέλει πάλι σιδηρουργός ο Balian (Bloom) που μάλιστα αρνείται την αποκάλυψη ταυτότητας στον ίδιο τον Ριχάρδο τον Λεοντόκαρδο παρόλα αυτά αναφέρει την επαγγελματική του ιδιότητα.

Καλύτερος δημιουργός από τον Ridley Scott δεν θα υπήρχε για αυτή την πλούσια και άρτια ιστορική παραγωγή. Ο μάγος της εικόνας παρουσιάζει ένα έπος κάνοντας χρήση πραγματικών ιστορικών γεγονότων σε συνδυασμό με μια υπέρ του δέοντος δραματοποιημένη ιστορία.

Όμορφη φωτογραφία σκηνικά και κοστούμια σε μια ταινία που προσπαθεί να δώσει βαθύτερο νόημα στην πλοκή.

Η ταινία παρουσιάζει την ιστορία ενός άνδρα ο οποίος όχι μόνο χάνει την γυναίκα του αλλά έχει χάσει και την πίστη του. Η τύχη θα τα φέρει όμως έτσι ώστε να μπορεί να διεκδικήσει μέσω συγγένειας με ιππότη (Neeson) εδάφη στους αγίους τόπους οι οποίοι πρόσφατα απελευθερώθηκαν από τους άραβες. Ο ήρωας όμως μέσω αυτού του ταξιδιού θα προσπαθήσει να ανακαλύψει και την πίστη του.

Το Βασίλειο των Ουρανών (2005) | Kingdom of Heaven

Η συνάντηση του με τον λεπρό βασιλιά Baldwin (Norton) καθώς και με τον αντίπαλο του Saladin θα παρουσιάσουν πτυχές της ιστορίας που θα οδηγήσουν εν τέλει στην πολιορκία της ιερης πόλης (για τρεις θρησκείες) από τον Κουρδο Saladin ενώ έχει προηγηθεί η καταστροφική για τους χριστιανούς μάχη του Hattin. O έρωτας όμως για την Sibylla(Green) θα του προσφέρει εκ νέου προοπτική για μια καινούργια ζωή επί Ευρωπαϊκού εδάφους.



Οι Σταυροφορίες

Η προσπάθεια των χριστιανών να εδραιωθούν στην περιοχή πραγματοποιήθηκε μέσω εκστρατειών που αποσκοπούσαν στην ανάκτηση των Αγίων Τόπων από την ισλαμική κυριαρχία και ονομάστηκαν σταυροφορίες λόγω της έγκρισης τους από την εκκλησία.
Αυτές οι εκστρατείες ξανάνοιξαν τη Μεσόγειο στο εμπόριο και τα ταξίδια, επιτρέποντας στη Γένοβα και στη Βενετία να ακμάσουν. Οι στρατιές των σταυροφόρων συμμετείχαν στο εμπόριο με τους τοπικούς πληθυσμούς, με τους Ορθόδοξους Βυζαντινούς αυτοκράτορες να οργανώνουν συχνά αγορές για δυνάμεις των Σταυροφόρων που κινούνταν μέσα στα εδάφη τους.

Επτά οι κυρίες σταυροφορίες αν και την Ισπανική επανάκτηση των εδαφών από τους άραβες (reconquista) θα μπορούσαμε και αυτήν να την χαρακτηρισουμε έως τέτοια.

Το βασίλειο της Ιερουσαλήμ ήταν ένα από τα σταυροφορικα κράτη όπως το βασίλειο της Τρίπολης η κομητεία της Έδεσσας το πρίγκηπα το της Αντιοχείας κλπ.

Οι περισσότεροι σταυροφόροι ήταν φτωχοί άνθρωποι που προσπαθούσαν να γλιτώσουν από τις δυσκολίες της μεσαιωνικής ζωής με ένα ένοπλο προσκύνημα που οδηγούσε στην αποθέωση στην Ιερουσαλήμ. Λόγω όμως του εποικισμού της περιοχής από μουσουλμανικους πληθυσμούς ήταν δύσκολη η διατήρηση της ισχύος από ευρας των Ευρωπαίων.

Η τρίτη σταυροφορία είναι αυτή με τα μεγαλύτερα ονόματα αφού τόσο ο Λεοντοκαρδος όσο και ο Βαρβαροσας θα πάρουν μέρος.

Ο Scott τα πηγαίνει πολύ καλά εδώ τηρώντας μια ουδετερότητα και εκφράζοντας άποψη περί ειρηνικής συμβίωσης. Η ίντριγκα και το κέρδος θα παρουσιάσθουν εδώ μέσω των Ναιτων ιπποτών οι οποίοι ήταν και καλοί τραπεζίτες.
Οι σκηνές των μαχών είναι εντυπωσιακές ιδιαίτερα η πολιορκία της ιερής πόλης.

Εύρεση πίστης αλλά και ταυτότητας στη ζωή.


Το Βασίλειο των Ουρανών | Kingdom of Heaven | 2005 | κριτική Παναγιώτης Τουρατζώφ

The Matrix (1999) κριτική