Η σχέση ποιότητας – τιμής (Value for Money), αναφέρεται στην επίτευξη του βέλτιστου συνδυασμού κόστους και ποιότητας. Έχει εφαρμογή σε περιπτώσεις που αφορούν προϊόντα, κινητά ή ακίνητα, αλλά και υπηρεσίες. Πόσες φορές δεν πληρώσαμε κάτι φθηνότερα και πολύ σύντομα χρειάστηκε να πληρώσουμε για το ίδιο προϊόν κάτι επιπρόσθετα, ή ακόμη και να το αντικαταστήσουμε γιατί δεν κάλυπτε τις ανάγκες μας;
Ή πόσες φορές μας παρείχαν υπηρεσίες με χαμηλή τιμή, αλλά τελικά τις πληρώσαμε κατ’ επανάληψη γιατί δεν μας ικανοποίησε το αποτέλεσμα;
Η σχέση ποιότητας – τιμής περιλαμβάνει την αξιολόγηση του κόστους του αγαθού ή της υπηρεσίας, την αποδοτικότητα του (τα αποτελέσματα που επιτυγχάνει με τις εισροές του) και την αποτελεσματικότητά του (τον βαθμό στον οποίο έχει επιτύχει το στόχο του). Η αξιολόγηση γίνεται σε αυτές τις διαστάσεις συνολικά και όχι μεμονωμένα σε κάθε μια.
Στην ουσία ο συνδυασμός αφορά:
α) την ελαχιστοποίηση κόστους («να κάνουμε τα πράγματα σε χαμηλή τιμή»),
β) την εκτέλεση εργασιών με την καλύτερη δυνατή προσέγγιση («να κάνουμε τα πράγματα με τον σωστό τρόπο») και
γ) την επίτευξη μέγιστου βαθμού ικανοποίησης του στόχου («να κάνουμε τα σωστά πράγματα»).
Value for money δεν σημαίνει επιλογή του χαμηλότερου κόστους.
Απώτερος στόχος είναι η λήψη απόφασης για την ικανοποίηση μιας ανάγκης με παράλληλη διασφάλιση της αξίας των χρημάτων. Προϋποθέτει διερεύνηση εναλλακτικών, πλαισιωμένες γύρω από λογικά επιχειρήματα και ορθά στοιχεία.
Μια δραστηριότητα μπορεί να λειτουργεί αποτελεσματικά, να ικανοποιεί σε μέγιστο βαθμό, αλλά το κόστος της να υπερβαίνει κατά πολύ το μέσο όρο που κυμαίνεται στην αγορά. Ομοίως, μια μικρή εξοικονόμηση κόστους μπορεί να μειώσει σημαντικά την αποτελεσματικότητα μιας δραστηριότητας και κατά συνέπεια ο βαθμός ικανοποίησης θα μειωθεί αισθητά.
Γενικότερα κατά την εκτίμηση της σχέσης ποιότητας – τιμής λαμβάνονται υπόψη τα εξής:
- Η αξία του χρήματος. Έχει πολύ σημαντική επίδραση στο κόστος αγοράς ο πληθωρισμός και το κόστος ευκαιρίας στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή.
- Η διαθεσιμότητα αγαθών ή υπηρεσιών με λιγότερα χρήματα.
- Το κόστος συντήρησης να είναι ανάλογο με το κόστος αγοράς (αν το προϊόν είναι φθηνότερο να μην έχει πολύ ακριβότερα αναλώσιμα – ανταλλακτικά).
- Το φθηνότερο προϊόν να μην επισύρει άλλα έξοδα.
- Τα φθηνότερα υλικά να μην έχουν επιπτώσεις σε αποτελεσματικότητα ή βιωσιμότητα.
Τα παραδείγματα που μπορούν να δοθούν είναι πολλά και αρκετοί έχουν προηγούμενη εμπειρία από άστοχες αγορές στο παρελθόν. Είναι γεγονός ότι η σχέση ποιότητας – τιμής είναι μια πολύ ευρύτερη έννοια και στοχεύει στην επίτευξη καλών αποτελεσμάτων δεδομένων πάντα των συνθηκών.
Συντάκτης: Γεωργία Κολοφίκα
*Senior Consultant, Management Consulting Department, ΦΟΒΕΡΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ Α.Ε.
Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα | Ενημερωθείτε
Ακολουθείστε το Cityportal.gr στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα τελευταία νέα
Cityportal.gr Live ενημέρωση: O κορωνοϊός λεπτό προς λεπτό στην Ελλάδα και παγκοσμίως