Πέντε βιβλία, όχι κατ ανάγκη τα πιο λογοτεχνικά ή τα πιο σημαντικά αλλά εκείνα που έχουν μείνει χαραγμένα ακόμα και μετά από τόσα χρόνια στη μνήμη μου, που άγγιξαν την ψυχή μου.
Ελληνική Μυθολογία του Νίκου Τσιφόρου. Εμβληματικό έργο. Ήρθα σε επαφή με όλο τον μαγικό κόσμο της ελληνικής μυθολογίας, τους έρωτες του Δία, τις δολοπλοκίες της Ήρας, τις προδοσίες της Αφροδίτης και τα άλλα « ωραία» των θεών των προγόνων μας, με τον μοναδικό τρόπο του Τσιφόρου. Απολαυστικό, καυστικές ατάκες, η φιλοσοφία στην καθημερινότητα και μια γνωριμία με την ελληνική μυθολογία που μένει αξέχαστη.
Ο φτωχούλης του Θεού, του Νίκου Καζαντζάκη. Αν και έχω διαβάσει όλα τα έργα του Καζαντζάκη, επιμένω να λατρεύω ένα τα λιγότερα εμβληματικά του βιβλία. Μέσα από την ιστορία του Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης παρουσιάζονται όλα τα γνώριμα στοιχεία του καζαντζακικού κόσμου: η συνεχής πάλη ανάμεσα στο θείο και στο εγκόσμιο, η ιδιαίτερη γλώσσα του, η μάχη κακού και καλού, το ηθικό και το ανήθικο, η ανθρώπινη ευθύνη, η μάχη με τον εαυτό μας, οι υπαρξιακές αγωνίες.
Η ζωή εν τάφω του Στρατή Μυριβήλη. Όλη η φρίκη των χαρακωμάτων του Α? Παγκόσμιου Πολέμου μέσα από τη ματιά ενός αυτόπτη μάρτυρα κι ενός μεγάλου λογοτέχνη της γενιάς του ?30. Λυρική γραφή για μια σκληρή θεματολογία και έντονα συναισθήματα. Πόλεμος, έρωτας, φιλία, ανθρωπιά, νοσταλγία, εικόνες που κόβουν την ανάσα. Ένας ύμνος στην ανθρώπινη ψυχή, μια καταγγελία στη φρίκη του πολέμου.
Ματωμένα Χώματα της Διδούς Σωτηρίου γιατί ήταν το πρώτο βιβλίο που διάβασα και αφορούσε τα πριν και τα μετά της Μικρασιατικής καταστροφής. Ένα βιβλίο αληθινό από μία γυναίκα που έζησε τα γεγονότα χωρίς τις κατοπινές ωραιοποιήσεις. Με ρίζες μικρασιάτικες, ήταν αδύνατο να μην αγγίξει αυτό το βιβλίο την ψυχή μου.
Η Χαμένη Άνοιξη του Στρατή Τσίρκα γιατί ο τίτλος θυμίζει την πρόσφατη άνοιξη που χάσαμε από τη ζωή μας λόγω του κορονοϊού. Άσχετο αλλά ήθελα να το πω. Το πρώτο βιβλίο μιας ανολοκλήρωτης τριλογίας, ένα έντονα πολιτικό βιβλίο για τα Ιουλιανά, τα οποία γενικώς δεν τα συναντούμε συχνά στην ελληνική λογοτεχνία. Έντονος ρυθμός, γρήγορη αφήγηση, μια στρατευμένη γραφή που δεν με άφησε ασυγκίνητη.
Σοφία Βόϊκου
Η Σοφία Βόϊκου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε γαλλική φιλολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και Ιστορία της Τέχνης στη Σχολή του Λούβρου. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές πάνω στην Επικοινωνία και τον Πολιτισμό των Χωρών της Μεσογείου στο Πανεπιστήμιο Sophia Antipolis της Γαλλίας. Από το 1997 δραστηριοποιείται επαγγελματικά στον χώρο της διαφήμισης και της επικοινωνίας, διευθύνοντας το δικό της δημιουργικό γραφείο. Μιλάει αγγλικά, γαλλικά και ισπανικά. Είναι παντρεμένη και έχει δύο παιδιά. Από τις εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ κυκλοφορούν τα μυθιστορήματά της ΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΣΗΜΑΔΙ, ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΗΣ ΦΩΤΙΑΣ, ΠΙΚΡΟ ΓΛΥΚΟ ΛΕΜΟΝΙ, ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΤΟΥ ΑΥΓΕΡΙΝΟΥ, ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΚΑΤΑΙΓΙΔΑΣ, ΨΙΘΥΡΟΙ ΤΟΥ ΒΑΡΔΑΡΗ, Η ΠΟΛΗ ΠΟΥ ΔΑΚΡΥΖΕΙ και ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΤΗΣ ΝΤΡΟΠΗΣ.
►Υπάρχουν βιβλία που κατέχουν ξεχωριστή θέση στο μυαλό και στην καρδιά μας. Βιβλία που μας καθορίζουν, δεν τα ξεχνάμε ποτέ και κατά καιρούς ανατρέχουμε ξανά και ξανά στις σελίδες τους, διότι από τότε που τα διαβάσαμε για πρώτη φορά έχουν γίνει ένα κομμάτι από εμάς. Αυτή είναι άλλωστε και η αξία ενός λογοτεχνικού έργου: με τον όσο πιο αρμονικό και ολοκληρωμένο συνδυασμό μορφής και ύφους, πρώτα να μας συγκινεί και κατόπιν να περνά ανεξίτηλα και παιδευτικά στη σκέψη μας. Η ελληνική λογοτεχνία έχει να επιδείξει πλείστα όσα σημαντικά έργα που αποτύπωσαν μέσα από την πλοκή τους το ιστορικό γίγνεσθαι της εποχής τους και με όχημα τους χαρακτήρες των ηρώων τους σκιαγράφησαν προβλήματα και δεινά, προβληματισμούς και οράματα, καθώς και διαφορετικές οπτικές γωνίες του κόσμου. Έργα που η λογοτεχνική τους δύναμη παραμένει αναλλοίωτη στο χρόνο. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, όπως και το γεγονός ότι ένας συγγραφέας είναι πρώτα και κύρια αναγνώστης, το cityportal.gr καλεί αγαπημένους σας σύγχρονους συγγραφείς να φανερώσουν τα δικά τους αγαπημένα βιβλία από την ελληνική λογοτεχνία, γραμμένα από το 1980 και πίσω, βιβλία που τους καθόρισαν και θα βοηθήσουν και όλους εμάς στην αναζήτηση των αναγνώσεών μας.
Μαρία Ψωμά Πετρίδου